حسین سلطان محمدی، کارشناس رسانه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره عملکرد شبکه سه سیما اظهار کرد: عملکرد این شبکه در حال حاضر بینظم بوده و نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده است.
بیشتر بخوانید:
گسترش بی حد و حصر در ساختار سازمان صدا و سیما / رسانه ملی نتوانسته با مقتضیات زمان هماهنگ شود
وی ادامه داد: ظرفیتی که در شبکه سه ایجاد شده و اتاق فکری که در مورد فیلمها و طرحهای دریافتی تصمیمگیری کرده و در مورد محتوای مربوطه اظهار نظر میکنند و یا تلاش دارند عدهای را در حوزه کارگردانی وارد چرخه تولید و برنامهسازی مجموعه کنند، نشاندهنده این است که در نحوه شناسایی مخاطب تلویزیون اطلاعات کاملی نداشته و نیاز دارند که دانش خود را در این زمینه تکمیل کنند، چرا که شیوه جذب تماشاگر تلویزیونی و میخکوب کردن آن پای قاب تلویزیونی چیزی نیست که ما در حال حاضر از این شبکه شاهد هستیم و حتی در الگوی برنامههایی همانند فوتبال برتر که به دلیل پیشینه برنامه نود با هیاهوی بسیار همراه است و سایتهای ورزشی از این برنامه برای چند روز خود خوراک کسب میکنند نیز از نظرسنجی میتوان فهمید که نتوانسته چندان مورد استقبال مخاطب قرار گیرد.
کارشناس رسانه افزود: اندیشهای که بر شبکه سه حاکم شده فقط توانسته در میان بخشی از خانوادهها جذابیت ایجاد کند به عنوان مثال در بررسی بین دو مسابقه زوجی نو و مسابقه سیم آخر که در حال پخش از این شبکه است میتوانیم بگوییم که مسابقه زوجی نو از عمومیت بیشتری برخوردار است و این مسئله بر میگردد به تغییر در نحوه برگزاری مسابقه سیم آخر که هر کسی تمایل به تماشای آن را ندارد آما مسابقه زوجی نو برنامهای است که توانسته جمع را به خود جذب کند و حتی میتوان الگوی پوشش اسلامی آرمانی و استاندارد تلویزیون جمهوری اسلامی ایران را در این برنامه مشاهده کرد.
سلطان محمدی با بیان اینکه ما در فصل اول مسابقه سیم آخر شاهد یک برنامه خانوادهمحور بودیم، گفت: متاسفانه در فصل دوم این برنامه چنین چیزی را شاهد نیستیم و این دقیقا نقطه مقابل برنامه زوجی نو است و میتوان گفت که مسابقه سیم آخر واجد ارزشها و آرمانهایی است که جمهوری اسلامی ایران سعی در ترویج آن دارد و این موارد در برنامه زوجی نو بارزتر و آشکارتر است.
وی عنوان کرد: به طور کلی باید گفت اکثر سوژههایی که شبکه سه بر روی آنها تاکید دارد نتوانسته جذابیت لازم را ایجاد کرده و مخاطب را به سمت خود بکشاند و دلیل این مسئله را میتوان ناشی از این موضوع دانست که دستاندرکاران این شبکه یک نگاه القایی آموزش مستقیم را در ذهن خود دارند که باید این نگاه را تغییر دهند.
کارشناس رسانه در پایان تاکید کرد: کسانی که راهبری و چینش برنامههای شبکه سه را طی چند سال اخیر در دست گرفتهاند نیاز دارند که دانش آکادمیک و دانش بنیانی خود را نسبت به رسانههای دنیای امروز افزایش دهند و شناخت خود را از مخاطب بالا ببرند.
انتهای پیام/
نظر شما