دانشگاه آزاد اسلامی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی تبدیل می‌شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تحولات جهانی و داخلی را تحلیل کرده و براساس آن می خواهیم دانشگاه را به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی تبدیل کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سومین جلسه اتحادیه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شرق کشور که  امروز در واحد بیرجند برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که فرصتی به دست آمد تا بتوانیم در راه انجام خدمت، به منطقه‌ای بیاییم که کانون تمدن و ولایت است. آمده‌ایم تا با یکدیگر بیاندیشیم که برای توسعه و پیشرفت این منطقه چه باید کرد.

وی با قدردانی از استان‌های پیشتاز در حوزه برنامه های جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: بحثی که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تقریب مذاهب و امامت و مهدویت در پیش گرفته، مساله روز است، چرا که دانشگاه در غرب از ۵۰ سال پیش و در دوران مدرنیته سازمان‌یافته و بنا را بر این نهاد که در جهت ارزش‌آفرینی فرهنگی حرکت کند و این ارزش‌آفرینی تحت عنوان ملت دولت و نظام شهروندی شکل گرفت که به زعم خودشان به دنبال توسعه دموکراسی بودند، اما در حقیقت فرهنگ ملل را نشانه رفته بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: آنچه در فروپاشی شوروی اتفاق افتاد، کارکرد این نگاه و القای مباحث حقوق بشر بود، البته شوروی همان‌گونه که امام خمینی(ره) پیش‌بینی کرده بودند، از لحاظ تئوریک به شکست رسیده بود، اما غرب هم در این فروپاشی، از ابزارهایی که ایجاد کرده بود، استفاده کرد.

 طهرانچی ادامه داد: پس از گسترش و پررنگ‌تر شدن فضای مجازی و یکپارچگی فرهنگی که غرب به دنبال آن است، اکنون دانشگاه های آنها مفهوم شهروند تکنولوژیک جهانی را پیگیری می کنند. از این رو اگر دانشگاه های ما به این موضوع دقت نداشته باشند، گرفتار آن خواهند شد؛ همانطور که اکنون نیز بسیاری از مباحثی که ناخواسته در فرهنگ دانشگاه قالب شده، تحت تأثیر فرهنگ شهروند تکنولوژیک است. 

وی با بیان اینکه دانشگاه غرب در نیمه دوم قرن بیستم با عبور از دین و خانواده، به سمت شهروندی حرکت کرد و اکنون نیز عبور از ملیت و هویت را از طریق فضای مجازی و دانشگاه در پیش گرفته است، گفت: هدف دانشگاه آزاد اسلامی که به محیط تربیتی توجه ویژه دارد و مباحث تقریب مذاهب و امامت و مهدویت را پیگیری می کند، مقابله با همین جریان عبور از ملیت و هویت است. 

 طهرانچی ادامه داد: در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تحولات جهانی و داخلی را تحلیل کرده و براساس آن می خواهیم دانشگاه را به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی تبدیل کنیم. در این مسیر «مودت فی‌القربی» مدل یکپارچگی اجتماعی ماست که یک پرچم و دو مخاطب دارد. پرچم این مدل، مودت فی‌القربی است و دو مخاطب پیروان مذهب جعفری و مذاهب چهارگانه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی برای مخاطبان مذهب جعفری برنامه های امامت و مهدویت از ۱۳ رجب تا ۱۵ شعبان و برای مخاطبان مذاهب چهارگانه بحث تقریب مذاهب اسلامی را برنامه‌ریزی و اجرایی کرده‌ است. 

وی ادامه داد: برخی می گویند این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی کار دانشگاهی نیست، در حالی که یکی از رسالت های مهم دانشگاه، پرداختن به چنین موضوعاتی است و معتقدیم پرچم امامت و مهدویت و تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی، پرچم ترویج مدل یکپارچگی اجتماعی دنیای اسلام است. از تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می خواهم در حوزه های علمی، فرهنگی و هویتی با تمام توان به این مسئله بپردازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از قالب شدن فرهنگ سازمانی بر محیط آموزشی، گفت: پیش از این، اساتید در محیط آموزشی دانشگاه قرار داشتند و شاگردپروری اتفاق می‌افتاد، اما اکنون اساتید به محیط سازمانی منتقل شده و در محیط آموزشی حضور چندانی ندارند. در این مسیر، علم از یک خیر عمومی به کالای تملک‌پذیر تبدیل شده است.

 طهرانچی با اشاره به پیامدهای تخصصی شدن دانشگاه، اظهار داشت: عدم تولید الگوهای فرهنگی، چندپاره شدن تدریس، بروکراتیزه شدن دانشگاه، تغییر روابط میان استاد و دانشجو، تغییر تعریف مقام استادی در دانشگاه از کیفی به کمی، تغییر کارکرد دانشی از روشنگری معنوی به رفاه فناوری‌پایه از جمله پیامدهای تخصصی شدن دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان، توضیحاتی درخصوص لزوم توجه به علم مقرون به عمل، توجه استان ها به حرکت در راستای تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین برنامه ها براساس آمایش استانی و... ارائه کرد.

در ادامه این جلسه، سعید صابونی رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی درخصوص ساخت مسکن برای کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تشکیل تعاونی های مسکن در واحدها و سیدجواد جعفری مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت گزارشی از برنامه‌های جشنواره امامت و مهدویت در استان‌ها ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =