مذاکره برای گرفتن تضمین؛ گزارش آژانس هم توپ را به زمین آمریکا انداخت

دود سفید در حالی از میز مذاکرات وین بلند شده که گزارش رافائل گروسی از فعالیت هسته‌ای نیز توپ تضمین عمل به تعهدات را در زمین اروپا و آمریکا انداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران یازده ماه در جریان است و درخواست دولت جمهوری اسلامی از میز مذاکرات یعنی رفع تحریم‌های اقتصادی کاملاً شفاف بیان شده است. پس از گذشت نزدیک به یک سال از بازگشت 4+1 به میز مذاکرت اکنون پالس‌های مثبتی از این گفت‌وگوها به رسانه‌ها رسیده است. روز جمعه نمایندگان فرانسه و انگلیس از حصول توافقی نزدیک در وین خبردادند. استفانی القاق مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در صفحه توییتر خود نوشت: ما به توافق نزدیک هستیم. مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپا وین را برای مدت کوتاهی ترک می‌کنند تا وزرا را درباره آخرین وضعیت مذاکرات مطلع کنند. آن‌ها به‌زودی آماده بازگشت خواهند بود.

فیلیپ اِرورا نماینده فرانسه در مذاکرات نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: امیدوارم به سرعت برای رسیدن به نتیجه بازگردیم، چراکه ما به توافق بسیار نزدیک هستیم.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز روز جمعه به خبرنگاران احتمال رسیدن به توافق را بسیار نزدیک عنوان کرد و گفت: ممکن است در اواسط هفته آینده به توافق برسیم او تأکید کرد: در خصوص آخرین تلاش‌ها پیش از عبور از خط پایان صحبت می‌کنیم. وی روز پنجشنبه نیز گفته بود فکر نمی‌کند مذاکرات شکست بخورد و احتمال برگزاری یک نشست در سطح وزرا به منظور توافق وجود دارد، اما او نمی‌تواند بگوید که آیا این نشست روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه خواهد بود.

مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مرتبط با حصول توافق همچنین از سوی جن ساکی نیز مورد تأیید قرار گرفت. وی در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت که ما در حال پیشرفت هستیم. اما هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود. رئیس جمهور بایدن به‌طور مرتب در جریان روند مذاکرات وین قرار می‌گیرد.

سخنگوی کاخ سفید درباره تصمیم واشنگتن برای توقف واردات نفت از روسیه و اینکه آیا نفت ایران می‌تواند در این شرایط جایگزین شود؟ به تکرار ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت و گفت: بزرگ‌ترین اولویت ما در توافق با ایران، نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. البته اگر به اجرای برجام نگاه کنید، می‌بینید که دسترسی به نفت بخشی از آن بود، اما اکنون باید بگویم که نخستین و مهم‌ترین اولویت ما ممانعت از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای است.

بهانه‌تراشی غربی‌ها در مذاکرات مبنی بر نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تهران کشاند. او در صحبت‌های خود آمادگی آژانس برای حمایت از پروژه‌های مشترک در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را مورد تاکید قرار داد و حضورش در ایران را نشانه‌ای از اراده برای گفت‌وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و در نهایت روند همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی مثبت و موفق ارزیابی شد.

رفت و آمدها و گفت‌وگوهای سیاسی با هدف نتیجه بخش کردن نشست‌های وین در حالی صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که ایران برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی دارد. اما لازمه اعلام توافق نهایی، رعایت کامل خطوط قرمز ایران و ازجمله موضوع تضمین موثر اقتصادی است.

موضوعی که محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: روند مذاکرات با توجه به برگه‌های ارزشمندی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار داشته، اکنون روند مذاکرات وین بسیار خوب است.

وی این برگه‎ها مذاکرات را به سمت روند خوشبینانه هدایت کرد، افزود: اطمینان داریم با روند فعلی توافق خوب که هم منافع ملت ایران در آن تأمین شده باشد و نگرانی‌های غرب رفع شده باشد، قابل دستیابی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدواریم با حضور رافائل گروسی هم یک سری مسائل فنی حل شده و نهایتاً راه اتهام‌زنی‌های سیاسی علیه ایران بسته شود.

عباس‌زاده مشکینی اظهار کرد: موضوعی که مجلس و ملت روی آن حساس است و پاشنه آشیل برجام هم بود، تضمین است. ما از دولت و وزیر امور خارجه انتظار داریم تضمین در مذاکرات را جدی بگیرند. چون بدون تضمین عملی هیچ توافقی قابل اعتنا و اتکا نیست.

وی ادامه داد: تحقق تعهدات طرفین به مؤلفه تضمین بستگی دارد و هیچ عجله‌ای هم برای تمام کردن مذاکرات نداریم. اعتقاد داریم حتی اگر یک ماه و دو ماه با تأخیر این قضیه صورت بگیرد، حتماً باید تضمین عملی در توافق باید گنجانده شود.

سخنگوی  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی بهانه‌جویی‌های آمریکا گفت: با یک بیانیه و اظهار نظر رؤسای جمهور دیگر مطلبی را نمی‌پذیریم و چون اینها تعهد آور نیست و هیچکدام الزام ایجاد نمی کند و متأسفانه پاشنه آشیل برجام هم همین بود.

وی خاطرنشان کرد: تمام تمرکز مذاکره کنندگان باید روی گرفتن تضمین باشد. توافق بدون تضمین قابل اعتنا نیست. لذا برای توافق توأم با تضمین نمی‌توانیم محدودیت زمانی قائل شویم.

عباس زاده تأکید کرد: الان توپ در میدان غربی‌هاست. مطالبه جمهوری اسلامی ایران بیّن و منطقی است. سابقه غرب سابقه خوبی نیست و ما برای عملی شدن تعهدات در وین تضمین می‌خواهیم.

کد خبر: 1132360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =