چرا مسئولان وزارت علوم شوراهای صنفی دانشجویی را به رسمیت نمی‌شناسد؟

دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار با تاکید بر تشکیل نشدن شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی-رفاهی دانشجویان گفت: متاسفانه جلساتی از سوی مسئولان وزارت علوم با انجمن‌های علمی برگزار شده، اما جلسه‌ای با شورای صنفی که مهم‌ترین نهاد دانشجویی به شمار می‌رود برگزار نشده است.

مبین خالدیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت شورای صنفی در دانشگاه‌ها کمرنگ شده اظهار کرد: به همین منظور ضرورت داشت مطالبات دانشجویان در حوزه‌های صنفی مانند اینترنت دانشجویی، وام، اختصاص خوابگاه پیگیری شود. با این حال بیشتر دانشگاه‌هایی که زیر مجموعه وزارت علوم تلقی می‌شوند، فاقد شورای صنفی هستند.

وی ادامه داد: هم دانشجویان و هم مسئولان دانشگاه را می‌توان عواملی برای فقدان شورای صنفی در دانشگاه‌ها در نظر گرفت. برخی از دانشجویان تمایلی برای فعالیت در شورای صنفی ندارند و تعداد داوطلبان برای شرکت در انتخابات شورای صنفی به حد نصاب نمی‌رسد. 

دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار گفت: از طرفی دیگر تعداد داوطلبان برای فعالیت در شوراهای صنفی در برخی از دانشگاه‌ها نیز به حد نصاب رسیده و انتخابات برگزار شده اما تعداد آرای این انتخابات به حد نصاب نرسیده است. در این شرایط بر اساس آیین‌نامه شورای صنفی باید دور دوم این انتخابات برگزار شود. در این صورت تعداد آرا اندازه‌ای که باشد شورای صنفی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: برخی از مسئولان طرفدار مطالبه‌گری شوراهای صنفی نیستند و در صدد از بین بردن ماهیت این شورا که به عنوان پل ارتباطی بین دانشجو و مسئولان تلقی می‌شوند هستند؛ اطلاع دارم معاون فرهنگی و دانشجویی یکی از دانشگاه‌ها اعلام کرده بود انتخابات را لغو کنید تا در اردیبهشت ماه برگزار شود. 

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشگاهی و انجمن‌های علمی قدرت اجرایی چندانی ندارند که بتوانند مشکلات دانشجویان را پیگیری کنند خاطرنشان کرد: از طرفی فعالیت خارج از چارچوب آیین‌نامه تشکل‌هابرای دانشجویان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. انتخابات انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشگاهی در اسفندماه برگزار می‌شود اما انتخابات شوراهای صنفی در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. طبیعتا در چنین شرایطی دانشجویان برای فعالیت در این تشکل‌ها داوطلب می‌شوند و تعداد کمی از آنان برای فعالیت در شوراهای صنفی باقی می‌مانند. 

وی اضافه کرد: شوراهای صنفی دانشگاه‌های سراسر کشور از وزارت علوم می‌خواهند چارچوبی را در زمینه فعالیت شوراهای صنفی و برگزاری انتخابات تدوین کند. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود از بین تمامی دانشگاه‌های کشور، ۴۰ شورای صنفی توانسته‌اند دور یکدیگر جمع شده و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند. کم‌رنگ بودن فعالیت‌های شوراهای صنفی گریبانگیر دانشجویان خواهد شد؛ زیرا به جای امضای نامه توسط ۸۰ تا ۹۰ شورای صنفی، تنها تعداد کمی از نسبت به امضای مطالبات دانشجویان اقدام کنند، طبیعتا نمی‌توانیم جواب مشخصی از سوی وزارت علوم دریافت کنیم.

وزارت ارتباطات به نامه شوراهای صنفی درباره انتخابات دانشجویی پاسخ نداد

خالدیان بیان کرد: در حال حاضر با هماهنگی بعضی از شوراهای صنفی دانشگاه‌ها، نامه‌ای را در زمینه اینترنت دانشجویی خطاب به وزارت ارتباطات نوشته‌ایم. بر اساس قانون، باید وزارت ارتباطات طی ۱۰ روز کاری به این نامه پاسخ دهد اما هنوز پاسخی از سوی این وزارتخانه دریافت نکرده‌ایم.

عدم برگزاری جلسه با شوراهای صنفی توسط وزارت علوم 

وی افزود: شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به نماینده تام الاختیار وزیر علوم، بی‌توجی مسئولان وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان به شورای صنفی، تشکیل نشدن شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی-رفاهی دانشجویان را یادآور شده و خواهان برگزاری جلسه با وزیر علوم و ریاست سازمان امور دانشجویان و دبیران فعال شورای صنفی شدند. متاسفانه جلساتی از سوی مسئولان وزارت علوم با تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی برگزار شده، اما جلسه‌ای با شورای صنفی که مهم‌ترین نهاد دانشجویی به شمار می‌رود برگزار نشده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه گرمسار گفت: در برخی از دانشگاه‌ها جایگاه انجمن‌های علمی وظایف شورای صنفی را انجام می‌دهند، دیگر تشکل‌های دانشجویان به این موضوع اعتراض کرده‌ و اعلام کرده‌اند انجمن‌های علمی باید در چارچوب وظابف خودشان فعالیت کنند. اما متاسفانه انجمن علمی این دانشگاه از حمایت معاون فرهنگی برخوردار هستنند. متاسفانه جو دانشگاه‌های کوچک مانند دانشگاه‌های بزرگ نیست و ممکن است در صورت نام بردن این دانشگاه، ممکن است مشکلی برای اعضای شورای صنفی این دانشگاه ایجاد شود.

وی بیان کرد: شوراهای صنفی دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته به ۹ منطقه و ۴ کلان منطقه تقسیم شد. مقرر شده بود دبیران شوراهای صنفی ۴ کلان منطقه با وزارت علوم جلسه برگزار و مشکلات دانشجویان را مطرح کنند. از زمان شیوع ویروس کرونا انتخابات شوراهای کلان منطقه نیز برگزار نشد؛ به زبانی دیگر کسی نبود که به نمایندگی صدای دانشگاه‌های کوچک را به وزارت علوم برساند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1133170

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =