جمهوری اسلامی وجود منبع تهدید در امتداد مرزهای خود را تحمل نمی‌کند

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا معتقد است هدف جمهوری اسلامی ایران از حمله موشکی از یک سو افزایش هزینه‌های رژیم صهیونیستی در قبال اقدامات تهدید آمیز و از سوی دیگر ارسال پیام به طرف‌های منطقه که حضور رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه خط قرمز ایران است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز یک شنبه همین هفته پایگاه موساد در اربیل مورد حمله موشکی قرار گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن پذیرفتن مسئولیت این حمله که با 12 موشک بالستیک انجام شد، اعلام کرد که حمله مذکور در پاسخ به جنایت‌ها و شرارت‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. شایان ذکر است که شرارت‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر افزایش یافته و احتمالا حمله پهپادی به پایگاه سپاه در کرمانشاه نیز توسط همین رژیم انجام شده است. علاوه بر این، چند روز پیش رژیم صهیونیستی در یک حمله موشکی به ساختمانی در سوریه، موجب شهادت دو مستشار نظامی سپاه در این کشور شد.

در همین راستا، مصاحبه‌ای با دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- انجام شد. از نظر دکتر احمد زارعان، شرایط منطقه و جهان دست جمهوری اسلامی را در پاسخ به شرارت‌های صهیونیست‌ها باز تر کرده و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با کنار گذاشتن صبر استراتژیک و پاسخ غیرمستقیم به تحرکات ضدامنیتی رژیم صهیونیستی، موشک‌باران ایستگاه موساد در اقلیم کردستان عراق را در دستور کار قرار داد. 

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- فکر می‌کنید مهمترین دلیل حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه موساد در اربیل چه بوده است؟

برای قدرت‌های منطقه‌ای، علاوه بر امنیت داخلی، امنیت پیرامونی نیز حائز اهمیت است. قدرت‌های منطقه‌ای از جمله جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خود همواره به دنبال دور کردن منابع تهدید از مرزهای خود هستند. از این رو وجود منبع تهدید در امتداد مرزهای خود را تحمل نمی‌کنند. رژیم صهیونیستی در زمره تهدیدهایی است که طی سال‌های اخیر تلاش می‌کند خود را به مرزهای ایران نزدیک کرده و امنیت ملی کشورمان را به طور موثر تهدید کند. متاسفانه برخی بازیگران و کشورهای منطقه نیز در این رابطه با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند. هدف جمهوری اسلامی ایران از حمله موشکی از یک سو افزایش هزینه‌های رژیم صهیونیستی در قبال اقدامات تهدید آمیزش و از سوی دیگر ارسال این پیام به طرف‌های منطقه است که حضور رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه خط قرمز جمهوری اسلامی است و ایران نسبت به این موضوع قاطعانه و با استفاده از ابزارهای سخت برخورد می‌کند.

- برخی انتقاد می‌کنند که موساد در کشورهای دیگر منطقه نیز فعالیت می‌کند و حضور نظامی دارد. به نظر شما چرا پایگاه موساد در عراق برای حمله مشوکی سپاه انتخاب شد؟

عراق مهمترین همسایه ایران است و ایران بیشترین مرز را با عراق دارد. علاوه بر این، مسائل امنیتی دو کشور بسیار بر هم تاثیرگذار است. از همه مهمتر این که شرارت‌های اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران از اقلیم کردستان صورت گرفته است. در نهایت این که مقامات اقلیم در این مورد نسبت به جمهوری اسلامی ناسپاسی کردند. در جریان جنایات صدام علیه کردهای عراق، ایران مامن و پناهگاه کردهای عراقی بود. در جریان فتنه داعش نیز اگر جمهوری اسلامی و شخص شهید سلیمانی دست یاری به سمت کردهای عراقی دراز نمی‌کردند شبیه فاجعه سنجار در تک تک شهرهای اقلیم اتفاق می‌افتاد. مقامات اقلیم کردستان عراق باید بدانند وقتی نمک کسی را می‌خورند نباید نمکدان او را بشکنند.

- از نظر جنابعالی حمله موشکی مذکور روی روابط ایران و عراق تاثیرگذار خواهد بود؟

لفاظی‌های صورت گرفته توسط برخی سیاسیون عراقی بیشتر مصرف داخلی دارد. در عراق، خصوصا در بین اعراب شیعه و سنی، نظر مثبتی در مورد رژیم صهیونیستی وجود ندارد. در بین کشورهای عربی، عراقی‌ها محکم‌ترین موضع را ضد صهیونیست‌ها دارند. جریان مقاومت در عراق و قاطبه مردم عراق نیز حاضر به تحمل صهیونیست‌ها نیستند. بدیهی است مقامات عراقی حساسیت ایران را درک می‌کنند و بعید است روابط همسایگی را فدای صهیونیست‌ها کنند.

- برخی منابع اعلام کردند که این حمله در پاسخ به حمله پهپادی به پایگاه نظامی سپاه در کرمانشاه انجام شده و هنوز پاسخ به شهادت دو مستشار نظامی ایران در سوریه اتفاق نیافتاده است. فکر می‌کنید باید به زودی شاهد پاسخی به گستاخی صهیونیست‌ها خواهیم بود؟ 

به نظرم شرایط کنونی منطقه و جهان دست ما را در پاسخ به شرارت‌های صهیونیست‌ها باز تر کرده و جمهوری اسلامی استراتژی صبر استراتژیک و پاسخ غیرمستقیم به تحرکات ضدامنیتی رژیم صهیونیستی را کنار گذشته است. موشک‌باران ایستگاه موساد در اقلیم کردستان عراق تهدید جمهوری اسلامی به دادن پاسخ سخت به اقدامات صهیونیست‌ها را بسیار معتبر کرده است.  در مباحث امنیتی آن چه که مهم است و می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند اعتبار تهدید است. بنابراین می‌توان انتظار داشت صهیونیست‌ها باید بابت هر اقدام تهدیدآمیزشان منتظر ضربات هوشمندانه از سوی جمهوری اسلامی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =