ادعای رسانه انگلیسی از توافق قریب‌الوقوع درباره برنامه هسته‌ای ایران

یک رسانه‌ انگلیسی به نقل از یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده برجام مدعی شده است که ظرف 48 ساعت آینده ، احتمال توافق در مذاکرات وین امکانپذیر است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از یکی از طرف‌های عالی رتبه حاضر در مذاکرات وین گزارش کرد که توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران احتمالاً ظرف ۴۸ ساعت امکانپذیر است.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: به نتیجه مذاکرات وین خوش‌بین هستیم

این روزنامه انگلیسی ادامه داد که احیای برجام، مسیر را برای پایان تحریم‌های ایران هموار می‌کند و اجازه افزایش صادرات نفت این کشور به کشورهای غربی که به دنبال متوقف کردن وابستگی به فراورده‌های انرژی روسیه هستند را صادر می‌کند.

«سایمون کاونی» وزیر خارجه ایرلند که بعنوان تسهیل‌کننده شورای امنیت سازمان ملل در مذاکرات وین عمل می‌کند، گفته است که «سیگنال‌ها برای توافق در آخر هفته (شنبه و یکشنبه و دوشنبه) خوب است».

وی همچنین گفته است که «تردیدی وجود ندارد» که توافق به تجدید صادرات نفت از ایران، کاهش فشارهای صعودی قیمت انرژی در غرب منجر خواهد شد و به بی بی سی گفت: «ما بسیار به امضای یک توافق نزدیک شده‌ایم در حقیقت، برخی می‌گویند که به طور بالقوه چشم اندازی برای یک توافق در این آخر هفته وجود دارد».

وزیر خارجه ایرلند تصریح کرد: «ایران یک تعطیلات ملی دارد که از دوشنبه آغاز می‌شود و تقریباً دو هفته ادامه دارد و همین می‌تواند دلیلی شود که رهبران سیاسی بخواهند ظرف 48 ساعت آینده این موضوع را حل کنند و ما هم چنین امیدی داریم».

وی با اشاره به این موارد افزود: «تردیدی نیست که کشورهای دیگر در قاره اروپا به ویژه بخش غربی اروپا هم‌اکنون در حال دور شدن از وابستگی به نفت و گاز و ذغال روسیه هستند. ایران که یک بازیگر بزرگ در بازار بوده است، با حذف تحریم‌ها به بازار بازمی‌گردد و چشم‌انداز بسیار جذابی در خصوص کاهش فشار قیمت نفت وجود دارد.»

کاونی سپس اینگونه گفت: «این به مفهوم بازگشت مؤثر یک تولید کننده بزرگ نفت به بازار برای ارائه نفت به ایالات متحده و مکان‌های دیگر است. فکر می‌کنم این یک انگیزه اضافی برای تلاش به منظور رسیدن به توافق است».

این مقام ایرلندی با اینحال در پایان اظهارات خود سعی کرد محتاطانه برخورد کند و گفت که «هیچ قطعیتی» در خصوص رسیدن به توافق در اوایل هفته وجود ندارد اما ادامه داد:‌« قطعاً حالا چنین احتمالی وجود دارد. این توافق تقریباً‌ دو سه هفته پیش انجام شده است و ما قطعاً از جانب طرف اروپایی، از متن توافق برای دو سه هفته خوشحال بودیم. مسئله واقعاً تلاش برای رسیدن دیگر اعضای برجام به هدف‌هایشان است».

این خبر در حالی منتشر شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه 25 اسفند ماه در خصوص نزدیک شدن به توافق گفت:ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم، ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت‌وگو داشتم از طریق Non-Paper و انریکه مورا به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =