کمبود شدید نیرو در کادر درمان / قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران بهره‌کشی از نیروی کار است

دبیر کل خانه پرستار کشور عنوان کرد: بدترین نوع استخدامی قراردادهای ۸۹ روزه است که در هر پیک کرونا جمعی را استخدام می‌کردند و بعد از پایان پیک قراردادشان را تمدید نمی‌کردند. این نوع قرارداد نهایت استثمار و بهره‌کشی و بی‌اخلاقی است.

محمد شریفی‌مقدم؛ دبیر کل خانه پرستار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  از کمبود نیرو در وزارت بهداشت و کادر درمان گفت: اگر مردم بخواهند که خدمات مناسب حداقلی دریافت کنند باید نیروی کافی، متخصص و با انگیزه در نظام سلامت وجود داشته باشد که خدمات ارائه بدهند. در کشورهای اروپایی به اندازه هر هزار نفر جمعیت ده پرستار وجود دارد که این میزان برای دریافت خدمات متوسط جهانی است و برای دریافت حداقل خدمات باید سه پرستار وجود داشته باشد و هر چقدر این تعداد کمتر باشد مردم خسارت می‌بینند و حتی مرگ و میر بیشتر می‌شود. در کشور ما این ضریب یک و نیم است به عبارتی اگر جمعیت پرستاری دوبرابر شود به حداقل استاندارد دنیا می‌رسیم.

بیشتر بخوانید

تعارض منافع سد راه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری / اراده‌ای در وزارت بهداشت برای اجرای قانون وجود ندارد

او افزود: در مرحله اول حداقل صد هزار پرستار کم داریم و نکته بعدی این است که پرستارانی که امروز هستند هم امنیت شغلی ندارند. درحال حاضر ۱۲ مدل استخدامی وجود دارد و در یک بخش پرستارانی کنار هم کار می‌کنند که مدل استخدامی و دریافتی آن‌ها از هم متفاوت است. برخی مستقیما با بیمارستان قرارداد می‌بیندند و برخی هم با یک شرکت واسطه وارد قرارداد می‌شوند.

دبیر کل خانه پرستار کشور عنوان کرد: بدترین نوع استخدامی قراردادهای ۸۹ روزه است که در هر پیک کرونا جمعی را استخدام می‌کردند و بعد از پایان پیک قراردادشان را تمدید نمی‌کردند. این نوع قرارداد نهایت استثمار و بهره‌کشی و بی‌اخلاقی است که در اوج کرونا که آن پرستار از جان گذشتگی کرده و مشغول به کار شده را جذب کنی و بعد از اوج کرونا عذرش را بخواهی.

شریفی‌مقدم اظهار داشت: مجلس براساس طرحی تحت عنوان ساماندهی کارکنان دولت در شهریور به دولت مهلت داد که ظرف ۴۵ روز لایحه‌ای برای این موضوع ارائه بدهد و این لایحه پس از چندین بار رفت و برگشت هنوز به سامان نرسیده و پرستاران ما دچار مشکل هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Melina IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      💔💔💔💔