محرابیان: حقابه تلاب هیرمند پیگیری می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به توافقنامه‌های بین دو کشور ایران و افغانستان، از پیگیری حقابه ایران از تالاب هیرمند خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، علی‌اکبر محرابیان‌ در چهارمین سفر خود به سیستان و بلوچستان با هدف بررسی وضعیت طرح‌های آب و برق و پیگیری روند پیشرفت مصوبات اولین سفر هیئت دولت در حوزه وزارت نیرو به این استان، با استقبال "حسین مدرس خیابانی" استاندار و مدیران صنعت آب و برق استان وارد فرودگاه زاهدان شد.

بیشتر بخوانید:

افغانستان در حال انحراف آب رودخانه هیرمند است

بازدید از نیروگاه زاهدان، طرح آبرسانی حرمک، بازدید از نیروگاه‌ بادی ۵۰ مگاواتی میل‌نادر و بازدید از روند اجرای پروژه شبکه توزیع آب ۳۷ روستای سیستان در قالب طرح جهاد آبرسانی از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان است‌.

‌محرابیان‌ در بدو ورود به شهرستان زاهدان اظهار کرد: با توجه به ضرورت بررسی طرح‌های برقی و آبی استان سیستان و بلوچستان این سفر در روزهای ابتدایی سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این سفر بازدیدی از نیروگاه و طرح‌های آبرسانی مختلف انجام خواهد شد، گفت: از نزدیک وضعیت پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌ها را بررسی خواهیم کرد و در صورت لزوم، تصمیماتی برای تسریع یا ایجاد پروژه‌های جدید اتخاذ خواهد شد.

محرابیان در ادامه با اشاره به پیگیری حقابه تالاب هیرمند خاطرنشان کرد: بر اساس توافقنامه‌های دو کشور، افغانستان مکلف است حقابه ایران را از رودخانه هیرمند سالانه رهاسازی کند که متاسفانه سال گذشته این اقدام انجام نشد.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نسبت به حقابه‌ قانونی که جمهوری اسلامی ایران دارد به مقدار خیلی کمی آب رهاسازی شد. در این سفر بازدید از آن منطقه نیز خواهیم داشت و در این راستا هم تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد.

بازدید وزیر نیرو از نیروگاه زاهدان

وزیر نیرو در نخستین برنامه از نیروگاه زاهدان بازدید و در جریان فعالیت کارکنان این نیروگاه‌ قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید، نیروگاه زاهدان در کیلومتر ۵ جاده گوربند و شهر زاهدان واقع شده که با ظرفیت اسمی ۲۴۲ مگاوات و دارای ۸ واحد ۲۵ مگاواتی هیتاچی و یک واحد ۴۲ مگاواتی MGT۴۰ است.

بر اساس این گزارش، در برنامه توسعه این نیروگاه، احداث ۳ واحد GEF۶ است که کلنگ احداث آن خورده و در حال انجام است. این نیروگاه در مرکز استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان قرار گرفته و نقش بسیار استراتژیکی در پایداری شبکه جنوب شرق کشور دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =