افغانستان در حال انحراف آب رودخانه هیرمند است

معاون سازمان محیط زیست گفت: ما از ساخت بند کمال خان به دلیل گنجایش محدودش نگرانی نداریم اما افغانستان در حال انحراف مسیر رودخانه با حفر کانال است، که می‌تواند نگران کننده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ احمدرضا لاهیجان نزاده معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز این معاونت با اشاره به اینکه در سال ۹۹ فعالیت گسترده‌ای در حوزه سواحل‌ها و تالاب‌ها داشته‌ایم که پهنه بندی د استقرار نمک زدایی مطالعاتش به اتمام رسیده گفت: با توجه به اینکه رویکرد دولت دریا محور است، باید تمهیدات لازم را برای توسعه دریا محور داشته باشیم که یکی از مبانی آن آب شیرین کن هاست که با حساسیت زیادی دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: یک گام جلوتر از این برنامه مربوط به پهنه‌هایی است که امکان تاسیس دارد کع آن‌را مشخص کرده‌ایم و همینطور دستور العمل سیستم‌های آب شیرین کن‌ها تعیین شده است.

لاهیجانزاده از تهیه اطلس زیست گاه‌های ساحلی دریای خلیج فارس و عمان که برای دولت حائز اهمیت است خبر داد و گفت: این اطلس به دو زبان فارسی و انگلسی چاپ شده و مجموعه گرانبهایی از زیستگاه خلیج فارس و عمان را ارائه می‌دهد و همین اطلس هم برای دریای خزر در حال تهیه و اجراست.

وی ادامه داد: تهیه نقشه پهنه بندی و شناسنامه مدیریت جزایر هرمز، ابوموسی و لارک از آنجایی که وضعیت ساحلی دریایی و مخاطرات این جزایر را مشخص کرده و ظرف ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

لاهیجانزاده با اشاره به اینکه برنامه اقدام ملی زیستگاه‌های تخم گذاری سواحل را به سرانجام رسانده‌ایم.

وی یکی از پروژه‌های با ارزش این معاونت که با حضور رئیس جمهور افتتاح شد مربوط به پایش آب‌های اعماقی خلیج فارس و عمان برشمرد که این پروژه به عنوان صدر پروژه‌های با اهمیت وزارت علوم قرار گرفته است و از پروژه‌های برتر مطالعاتی محسوب می‌شود.

نقشه راه نجات بخشی زاینده رود تصویب شد

معاون محیط زیست گفت: در حدود دو هفته پیش نقشه راه نجات بخشی زاینده رود هم در شواری عالی به منظور احیای تالاب گاو خوبی به تصویب رسید و می‌تواند مثل ستاد دریاچه ارومیه برنامه‌هایی را در این زمینه پیاده سازی کرد.

وی درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه توضیح داد: تراز دریاچه ارومیه تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲۷۱.۳۹ بوده و این تراز در سال ۹۹ بر روی ۱۲۷۱.۸۹ بوده است و تراز اکولوژیک آن ۱۲۷۴.۱ است که پیش بینی شده در سال ۱۴۰۶ به تراز مطلوب می رسیم.

لاهیجانزاده درخصوص بحث تالاب‌ها و مدیریت طرح جامع حفاظت از تالاب توضیح داد که این موضوع با فشار ویژه ای دنبال می‌شود و خوشبختانه ۳۴ تالاب مطالعاتش تمام شده و صاحب طرح جامع می‌شود.

به گفته وی ستاد احیای تالاب‌ها با تصویب طرح جامع برای احیای میانکاله، انزلی و دریاچه زریوار این مسیر را ادامه می‌دهد.

وی درخصوص مساله تخصیص حقابه تالاب‌ها گفت: تا سال ۹۶ که قانون حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید هیچ جایگاه قانونی به عنوان حقابه تالاب نداشتیم و معمولاً یک بحث چانه زنی و مسائل حقوقی فی مابین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو مطرح بود. اما با به رسمیت شناخته شدن حقابه تالاب‌ها در سال آبی گذشته تقریباً حقابه ها تامین شد اما در سال آبی جدید که با کاهش چشم گیر بارندگی مواجه شدیم حقابه تحت تاثیر قرار گرفته است و کماکان دنبال می‌کنیم.

وی افزود: مطالعات برای حقابه ها در ۳ سناریو بوده و متناسب با شدت خشکسالی حقابه ها مطالبه می‌شوند.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه حقابه های کشاورزی، صنعت و.. قدمت دارند و گرفتن حقابه تالاب نیاز زمان است گفت: اما پذیرفتن آن مطابقت پروژه‌ها و کشاورزی می‌تواند گام رو به جلو باشد.

لاهیجانزاده درباره طرح احیای زاینده رود گفت: علاوه بر طرح جامع احیا، کار ویژه‌تری از سوی دولت و با دستور رئیس جمهور گرفت که مربوط به احیا و نجات بخشی زاینده رود و کارون بوده است که احیای زاینده رود با محوریت وزارت نیرو مطالعاتش انجام شده و وزارت نیرو از همه دستگاه‌ها نظرخواهی کرده و تمام دیدگاه‌های خودمان را لحاظ کرده‌ایم و بالاخره دو هفته پیش در جلسه شورای عالی آب به تصویب رسید با هدف این طرح احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی بوده است.

واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو منتفی شد

وی در رابطه با واگذاری تالاب‌ها به وزارت نیرو توضیح داد: که موضوع به ستاد ملی تالاب‌ها واگذار شده و معاون اول رئیس جمهور دستور ورود معاونت حقوقی رئیس جمهور را داد و با تشکیل جلسه‌ای تمام نقطه نظرات حقوقی طرفین مطرح شد و هنوز نتیجه نهایی به صورت کتبی اعلام نشده ولی تا آنجایی که مطلع شده‌ایم این موضوع ملغی می‌شود.

مجوزی برای تولید تیلاپیا صادر نشده است

لاهیجان زاده در پاسخ به سوالی درباره پرورش ماهی تیلاپیا در استان‌های مرکزی با توجه به مهاجم بودن آن گفت: تیلاپیا دارای دو گونه مهاجم و غیر مهاجم است که کاملاً هم اقتصادی است، اما سازمان به جز یک مورد پایلوت که سال‌ها پیش در یزد مجوز داده است و به صورت مشروط برای ۴ استان کویری خواسته ارزیابی ریسک تهیه کند تا سازمان تصمیمی بگیرد، هنوز سازمان شیلات در اختیار قرار نداده است.

وی درباره پرداخت حقابه حداقلی ۱۱ هزار میلیارد مترمکعبی از سوی وزارت نیرو گفت: تامین این حقابه یک عدد تجمعی است و ممکن است در حوزه آبریزی مثل امسال به دلیل میزان کاهش بیش از ۴۰ درصد در برخی استان‌ها متفاوت باشد و تالاب‌هایی مثل شادگان و هورالعظیم حقابه خود را کامل گرفته‌اند و ممکن است این عدد پوشش دهنده ۱۱ میلیارد باشد اما تعدادی از تالاب‌ها حقابه خود را دریافت نکرده‌اند. و ما تالاب به تالاب در حال پیگیری حقابه هستیم. هر سال آبی باید ۱۱ میلیارد ورودی داشته باشیم.

بندکمال خان برای محیط زیست ایران مخاطره آمیز نیست

معاون سازمان محیط زیست در خصوص احداث بندکمال خان و عدم پرداخت حقابه هیرمند و هامون‌ها نیز اظهار داشت: ساخت این سد مربوط به سال ۵۱ است که به دلیل منازعات داخلی باقی مانده بود و البته این سازه یک بند است و مثل خیلی از بندهای کشور تنها ۵۵ میلیون آب می‌تواند ذخیره کند.

وی ادامه داد: گنجایش این سد در مقابل آورد چند میلیارد مکعبی هیرمند ناچیز است اما اینکه افغانستان در حال انحراف مسیر رودخانه با حفر کانال کرده که می‌تواند نگران کننده باشد.

لاهیجان زاده گفت: درباره این مساله در اسفند گذشته در کابل توافقات خوبی صورت گرفته اما باید نهایی شود تا هیات افغانستانی به ایران بیایند اما قرار است هم محتوا و هم نتایج صرفاً از طریق وزارت خارجه اطلاع رسانی شود.

وی درباره آلودگی‌های خزر و تلف شدن فک‌های خزری گفت: به زودی یک کشتی از کشور آذربایجان برای پایش وضعیت دریای خزر در میان ۵ کشور شناور می‌شود و همچنین در حال پژوهش با کشور روسیه درباره مرگ و میر فک‌های خزری هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =