تکمیل ظرفیت اقامتگاه‌های نوروزی ۷ شهر ایران/ مسافران به جنوب کشور نروند

دبیر ستاد خدمات سفر از تکمیل ۱۰۰درصد ظرفیت اقامت مسافران نوروزی در شهرهای شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس و جزایر جنوبی، چابهار و همچنین یزد خبر داد و روزهای شلوغ‌تری را برای استان‌های شمالی در هفته دوم تعطیلات پیش‌بینی کرد.

به ‌گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدمصطفی فاطمی ـ مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و سفرهای نوروزی، با این یادآوری که از ماه‌ها قبل موضوع "سونامی سفر" از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح و این تعداد سفر پیش‌بینی شده بود، درباره ظرفیت پذیرش مسافر در استان‌های مختلف، گفت: ظرفیت پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های مجاز، رسمی و نیمه‌رسمی در بعضی از شهرها همچون شیراز، مشهد، بوشهر، بندرعباس و جزایر جنوبی، چابهار تکمیل شده و به ۱۰۰ درصد رسیده است. ظرفیت اقامتی شهر یزد نیز در چند روز اخیر تقریبا به ۱۰۰ درصد نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید:

اعلام جزئیات طرح رایگان «اتوبوس‌ گردشگری» در مسیر تهران و ری + برنامه زمان‌بندی

مسافرت ۴۱۲ هزار نفر در ۶ روز گذشته با قطار/ 30 قطار از تهران به مشهد اعزام شده

وی با اشاره به این‌که در سراسر کشور جلسات مختلفی تشکیل شده تا بتوان از ظرفیت‌های اضطراری در استان‌های مختلف استفاده کرد، افزود: در کنار ظرفیت‌های رسمی، استفاده از ظرفیت‌های اضطراری مثل مدارس، سالن‌های ورزشی و خوابگاه‌های دانشجویی به میزانی که در سال ۹۸ مورد استفاده قرار می‌گرفت، پیش‌بینی شده است. از شب دوم فروردین در شهرهای بوشهر، مشهد، شیراز و یزد از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها استفاده شده؛ زیرا سردی هوا به‌ویژه در شهر مشهد امکان اسکان مسافران در فضای آزاد را گرفته بود. حتی پیش‌بینی شد از ظرفیت‌هایی که نیروهای مسلح برای اسکان اضطراری در اختیار دارند، استفاده کنیم.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: از روز دوم نوروز با توجه به شرایط آب‌وهوایِ برفی در شمال غربی کشور و وضعیت جوی برخی استان‌ها، مثل سواحل شمالی کشور، ظرفیت قسمت جنوبی تکمیل شد و این پیش‌بینی می‌شد که با چالش‌هایی روبه‌رو شویم. در نتیجه جلسات متعددی با استاندار هرمزگان برگزار کردیم و در مدت‌زمان کوتاه، برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی انجام شد تا از همه ظرفیت‌های اقامتی استفاده شود. اکنون ظرفیت اقامتی برخی از شهرها بیش از سال ۹۸ شده است. در سال ۹۸ پهنه کل کشور پذیرای مسافر بود، اما امسال به‌خاطر شرایط جوی حجم سفر در استان‌های جنوبی و مرکزی بیشتر شده است.

فاطمی اظهار کرد: در دوران کرونا، برخی از ظرفیت‌های اقامتی که می‌توانست کمک‌رسان باشد با مشکلات مختلف و زیادی روبه‌رو و حتی تعطیل شدند. همچنین تعداد زیادی از زیرساخت‌ها، مثل سرویس‌های بهداشتی از چرخه خدمات خارج شده بود،  بسیار تلاش شد این ظرفیت‌ها احیاء شود. در شهرهای مختلف توانستیم با بهینه کردن تأسیسات گردشگری، ظرفیت اقامت رسمی را به بیش از دوران قبل از کرونا، یعنی به ۵۱۱ هزار تخت برسانیم.

ویاضافه کرد: فرض کنید شهری با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پذیرای یک میلیون گردشگر شود، حتی اگر از همه ظرفیت‌هایِ این شهر استفاده شود، باز هم امکان ارائه خدمات مطلوب وجود نخواهد داشت. در نتیجه ما از ابتدا توصیه‌های سفر را داشتیم که بسیار کارآمد بود و توزیع مکانی سفر در برخی از نقاط به‌خوبی اتفاق افتاد و شهرهایی که ضریب اشغال پایینی داشتند، به محض اعلام توصیه‌های ما ضریب اشغال آن‌ها بالا رفت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به تعاملی که بین مردم و ستاد خدمات سفر به دنبال معرفی شهرهای خلوت و مکمل در نوروز امسال اتفاق افتاد، افزود: همین تعامل باعث شد ظرفیت اشغال تخت‌های تهران در تعطیلات نوروز از ۳۰درصد به ۹۰درصد برسد. این اعداد نشان می‌دهد چرخشی در سفر داشتیم، مثلا امسال خراسان جنوبی، سمنان، جنوب کرمان و جنوب فارس که استان‌های مناسبی برای سفر بودند، پذیرای گردشگران زیادی شدند.

دبیر ستاد خدمات سفر افزود: در استان بوشهر، شهرهای اطراف مثل "دشتستان" به‌عنوان ظرفیت کمکی پیش‌بینی شده بود که تکمیل و "عسلویه" به‌عنوان ظرفیت کمکی دیگری اضافه شد. اکنون نیز در حال هدایت مسافران به سمت شهرهای دیگر هستیم. یا مثلا در استان هرمزگان، ظرفیت شهر بندرعباس، جزایر جنوبی، بندر لنگه و بندر خمیر تکمیل شد و در حال هدایت گردشگران را به شهرهای مجاور هستیم.

وی با بیان این‌که به‌نظر من توزیع مکانی امسال خوب اتفاق افتاد، گفت: البته نگرانی‌هایی  وجود دارد که در نیمه دوم سفرهای نوروزی، سمت‌وسوی سفرها به سمت استان‌های شمالی بیشتر خواهد شد. جلساتی با ستادهای اجرایی استان‌های شمالی داشتیم تا بتوانیم ظرفیت‌های کمکی را اضافه کنیم، مثلا استان‌های مرکزی مثل اصفهان و استان‌های جنوبی در نیمه دوم آمادگی و ظرفیت بیشتری برای پذیرش مسافران خواهند داشت. باید زمینه‌ای فراهم شود تا با حداکثر ظرفیت تحمل هر شهر و هر منطقه‌ بتوانیم پذیرای مسافران باشیم؛ زیرا اگر بیش از ظرفیت تحمل مسافر وارد شهرها شود، هم برای مسافران شرایط مطلوب نخواهد بود و هم می‌تواند برای شهر آسیب‌زا باشد.

فاطمی که در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگو می‌کرد، درباره نظارت‌های نوروزی، یادآور شد: نظارت‌های ما سطوح مختلفی در استان‌ها دارد، مثل نظارت‌های گروهی که با کمک سازمان‌های مختلف نظیر تعزیرات، بهداشت، پلیس اماکن و… و نظارت‌های کارشناسی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نظارت عالی وزارتخانه که در هر استان به‌صورت نامحسوس اعزام می‌شوند.

وی درباره از دست رفتن جان هموطنان به‌دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نیز گفت: همه دستگاه‌ها در ستاد مرکزی خدمات سفر مستقر هستند. در زمینه چالش‌هایی نظیر این مورد که پیش‌بینی نشده بود و به‌دلیل وضعیت جوی و نوع اسکان مسافران اتفاق افتاد تلاش شد در همان زمان مدیریت شود، مثلا سازمان اورژانس کشور همان لحظه اعلام کرد که باید برای این موضوع و پیشگیری از وقوع چنین مواردی برنامه‌ریزی شود.

فاطمی درباره نظارت روی واکسینه شدن مسافران نیز توضیح داد: علاوه‌بر نظارت دوربین‌ها در طول مسیر، اماکن اقامتی از پذیرش افراد واکسینه نشده خودداری می‌کنند. به‌علاوه مراکز تهیه بلیت روی این مسأله نظارت دارند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1134533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =