وضعیت نامناسب مقالات علوم انسانی ایرانی در جهان/ علوم انسانی و اجتماعی بیشترین تعداد نشریه در ایران، کمترین تعداد مقاله در جهان

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیشترین تعداد نشریه علمی مربوط به حوزه علوم انسانی در ایران است، در حالیکه مقالات علوم انسانی ایران کمترین درصد مقاله در دنیا را دارند و این امر نشان‌دهنده قابل طرح نبودن مقالات علوم انسانی ایران در جهان است.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم اخیرا در گفت‌وگو با ایسکانیوز، (برنامه وزارت عتف برای افزایش تعداد مقالات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی) در مورد پایین بودن درصد مقالات ایرانی در حوزه‌ علوم انسانی و اجتماعی هشدار داد. وی همچنین به سیاست‌های این وزارتخانه برای تشویق پژوهشگران این حوزه‌ها به چاپ مقالات علوم انسانی بین‌المللی اشاره کرد.

این هشدار معاون پژوهشی وزیر علوم در حالی است که بررسی تعداد نشریات علمی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد؛ بیشتری تعداد نشریه متعلق به علوم انسانی با ۷۹۵ نشریه است و طبیعتا بیشترین تعداد مقاله ایرانی هم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نگاشته می‌شود. 

نمودار زیر تعداد نشریات علمی به تفکیک هر گروه در سال ۱۴۰۰ است؛

 وضعیت نامناسب مقالات علوم انسانی ایرانی در جهان/ علوم انسانی و اجتماعی بیشترین تعداد نشریه در ایران، کمترین تعداد مقاله در جهان

همانطور که نمودار نشان می‌دهد پس از علوم انسانی، نشریات فنی و مهندسی با ۲۲۷ نشریه در جایگان دوم قرار دارند. پس از آن نشریات حوزه کشاورزی با ۱۸۶ نشریه و سپس نشریات حوزه علوم پایه با ۱۶۴ در جایگاه‌های بعدی هستند. کمترین تعداد نشریه علمی هم برای حوزه‌های هنر و دامپزشکی با ۴۶ و ۲۰ نشریه است. بر اساس این نمودار، در مجموع ۱۴۳۸ نشریه علمی در سال ۱۴۰۰ در کشور وجود داشته است.

به نظر می‌رسد مقالات حوزه علوم انسانی و اجتماعی پژوهشگران ایران، جایگاه چندان مناسبی در نشریات بین‌المللی ندارند. بسیاری از پژوهشگران این حوزه معتقدند که انتشار مقاله در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در مجلات خارجی، نسبت به سایر علوم مانند فنی-مهندسی و علوم پایه بسیار دشوار است. به همین دلیل، صالحی یکی از راه‌های افزایش مقالات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را نمایه‌سازی مجلات علمی داخلی در WOS و Scopus مطرح کرد. معاون پژوهشی وزیر علوم پیش‌بینی کرد که تا یک سال و نیم آینده سهم ایران از طریق مجلات خودمان افزایش پیدا کند.

از آنجایی که موضوع در علوم انسانی و اجتماعی، جامعه است. یکی از مباحث جدی این حوزه نشر عقاید و ایده‌های جمهوری اسلامی در قالب مقالات علمی است و هدف وزارتخانه از مسیری که برای نمایه‌سازی دارد، نشر این ایده‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =