چین: هدف ما کمک به روسیه نیست

یک روز پس از آنکه اتحادیه اروپا، چین را از کمک به روسیه در فرار از تحریم‌ها بر حذر داشت، امروز (شنبه) یک دیپلمات ارشد چینی گفت، پکن تعمدا تلاش نمی‌کند تا در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وانگ لوتونگ، مدیرکل امور اروپا در وزارت خارجه چین به گزارشگران گفت، چین دارد با تجارت عادی با روسیه، به اقتصاد جهانی کمک می‌کند. او گفت: در بحران اوکراین، چین نقشی نداشته و طرف دعوا نیست. معتقدیم که نباید تجارت عادی و معمول ما با هیچ کشور دیگری تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

تضعیف دلار همراه با تحریم‌های ضد روسیه

این اظهارات وانگ یک روز پس از نشست مجازی اتحادیه اروپا و چین مطرح می‌شود، نشستی که شامل نظرات اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های روسیه بود و تضمین چین نسبت به اینکه برای اوکراین صلح می‌خواهد، اما «به روش خودش.»

پکن که روابط نزدیکتری با مسکو ایجاد کرده، از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین و یا اینکه نام آن را «حمله» بگذارد، سر باز زده و مکررا از تحریم‌های غربی که آن‌ها را غیرقانونی و یک‌طرفه می‌داند، انتقاد کرده است.

وانگ با تحریم‌ها اعلام مخالفت کرده و گفت که بیم آن می‌رود که آن‌ها بر دیگر کشورهای جهان نیز تاثیر  گذاشته و به جنگ ارزها، جنگ تجارت و جنگ مالی منجر شود. او همچنین این تحریم‌ها را تهدیدکننده زنجیره تامین، زنجیره صنعتی، جهانی‌سازی و حتی نظم اقتصادی دانست.

وانگ همچنین گفت که در این اجلاس هیچ پیشرفتی در مورد قرارداد سرمایه‌گذاری بین دو طرف که به حالت تعلیق درآمده حاصل نشده است. اتحادیه اروپا و چین در اواخر سال ۲۰۲۰ وارد یک توافق سرمایه‌گذاری شدند اما پس از آنکه اتحادیه اروپا مقامات چین را به اتهام نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ تحریم کرد، این قرارداد به حالت تعلیق درآمد. پکن نیز در مقابل، اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا را در لیست سیاه خود قرار داد.

وانگ گفت: اکنون توپ در زمین بروکسل است. فکر می‌کنم ابتدا باید اروپایی‌ها تحریم‌هایشان را لغو کنند و سپس به دنبال راه‌های لغو اقدامات تلافی‌جویانه دیگر باشیم، که متقابل و دوجانبه است. گرچه روابط میان چین و اتحادیه اروپا تیره و تار است، اما وانگ از زمینه‌های مشترکی میان این دو شریک اقتصادی عظیم سخن گفت و تصریح کرد که همکاری‌های طرفین در حوزه مقابله با تغییرات اقلیمی عمیق‌تر خواهد شد.

او همچنین مسائل اوکراین و ایران را نه نقطه اختلاف، بلکه نقطه همکاری دانست.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1135046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =