ماجرای زندگی خانواده 5 نفره در سوئیت 40 متری دانشگاه/ مسئولان بخاطر داشتن فرزند خوابگاه نمی‌دادند

ساخت خوابگاه متاهلی برای تشویق به افزایش جمعیت، شعاری است که سال‌ها مسئولان سر می‌دهند اما در عمل همین تعداد اندک خوابگاه‌های موجود 40 متری هم به دانشجویانی که فرزند دارند تعلق نمی‌گیرد؛ اتفاقی که دقیقا برخلاف ترغیب و حمایت از فرزندآوری است.

محمد زارع در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به زندگی برخی از زوج‌های دانشجو در خوابگاه متاهلی اظهار کرد: این خوابگاه‌ها کمک بسیار بزرگی برای آغاز زندگی متاهلی دانشجویان است چرا که علاوه بر اینکه انگیزه‌ای برای ازدواج است، باعث می‌شود دانشجویان به ویژه در مقطع دکتری با خیالی آسوده به امر تحقیق و پژوهش بپردازند و دغدغه تهیه مسکن، پرداخت اجاره بها و تامین پول رهن یا همان پیش پرداخت را نداشته باشند.

این دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ادامه داد: البته زندگی در خوابگاه متاهلی سختی و آسانی و شرایط خاص خود را دارد. اینکه همسایه‌های شما مانند خودتان دانشجو باشند بسیار لذت بخش است؛ اما به هر حال زندگی در بلوک‌های خوابگاهی با همکلاسی‌ها یا هم دانشگاهی‌ها مشکلاتی مانند دخالت در امور زندگی یکدیگر  را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: حدود 8 سال از زندگی مشترک من و همسرم می‌گذرد و خداوند به من سه فرزند دختر داده که  یک دوقلو و یک دختر دیگر که فاصله سنی آنها تقریبا یکسال است. این موضوع باعث شده تا برای تامین مسکن همواره با مشکلاتی مواجه باشیم.

تعداد فرزند مانع از دریافت خوابگاه متاهلی

زارع درباره مدت زمان سپری شدن روال اداری برای گرفتن خوابگاه متاهلی بیان کرد: تقریبا حدود یکسال بعد از ارائه درخواست بنده به مسئولان دانشگاه، خوابگاه  به من تعلق گرفت. البته این روال برای بنده به دلیل داشتن فرزند قدری نسبت به سایر  دانشجویان طولانی تر و دشوار تر بود و در این مدت من و همسرم استرس بسیاری را متحمل شدیم.

این دانشجوی دانشگاه تهران عنوان کرد: مسئولان دانشگاه برای دادن خوابگاه متاهلی به بنده خیلی شک و تردید داشتند چرا که معتقد بودند، داشتن سه فرزند برای محیط خوابگاهی مناسب نیست و آرامش سایر دانشجویان و خانواده‌ها را سلب می‌کند.

وی اضافه کرد: خوابگاه متاهلی همان گونه که نامش مشخص است برای زندگی یک خانواده‌ است که فرزند یا فرزندان جزو این اعضای این خانواده هستند. در نتیجه  ایراد یا شک مسولان برای دادن خوابگاه به دانشجویان با چند فرزند به هیچ عنوان مناسب نیست.

ماجرای زندگی خانواده 5 نفره در سوئیت 40 متری دانشگاه/ مسئولان بخاطر داشتن فرزند خوابگاه نمی‌دادند

مساحت خوابگاه پاسخگوی دانشجویان دارای فرزند نیست

زارع به مشکلات زندگی در خوابگاه متاهلی اشاره می‌کند و می‌گوید: سوئیتی که به دانشجویان متاهل داده می‌شود، بسیار کوچک است. به عنوان مثال دانشگاه به بنده با 3 فرزند، سوئیتی 40 متری داده است که مناسب برای زندگی یک خانواده نیست. البته بعد از درخواست‌های مکرر دانشگاه سوئیتی 58 متری در اختیار ما گذاشت که باز هم کوچک است.  خوابگاه برای دانشجویان متاهل حکم خانه‌ای برای زندگی یک خانواده را دارد و زمانیکه این واحدها کوچک باشند، این دانشجویان اقدام به فرزندآوری نمی‌کنند یا به راحتی نمی‌توانند زندگی کنند.

زارع با بیان اینکه از مسئولان دانشجویی دانشگاه‍‌ها خواست که تعداد خوابگاه‌های متاهلی- دانشجویی را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد این خوابگاه‌ها در مقایسه با تعداد درخواست‌ها و تعداد دانشجویان متاهل بسیار کم است.

این دانشجوی رشته تاریخ اسلام تصریح کرد: بنده به دلیل اینکه از صبح تا غروب در دانشگاه حضور دارم و از محیط خوابگاه دور هستم، کمتر در جریان و معرض مشکلات و چالش‌ها قرار دارم؛  اما به هر حال فضای کوچک سوئیت محدویت‌هایی را برای زندگی ایجاد می کند. همچنین نبود فضایی برای بازی بچه‌ها مشکلاتی را برای همسرم ایجاد کرده است. 

وی با بیان اینکه زندگی زوج‌هایی که فرزند دارند در خوابگاه متاهلی بسیار سخت است و گفت: بچه‌ها به ویژه در سنین پایین تمایل بسیاری به بازی دارند و شاید در برخی از ساعت‌های روز منجر به ایجاد سر و صدا شوند. البته والدین قطعا به آنها تذکر لازم را می‌دهند؛ اما در بسیاری از مواقع فاقد نتیحه است. این موضوع در برخی از مواقع باعث ایجاد ناراحتی و درگیری لفظی بین دانشجویان ساکن در واحدهای مختلف می‌‍شود.  دانشجویان معترض عقیده دارند فضای خوابگاه دانشجویی باید آرام باشد چرا که دانشجویان آنجا زندگی می‍‌کنند و باید در فضای مناسب به مطالعه  پژوهش بپردازند.

ماجرای زندگی خانواده 5 نفره در سوئیت 40 متری دانشگاه/ مسئولان بخاطر داشتن فرزند خوابگاه نمی‌دادند

زارع در پاسخ به این پرسش که آیا همسر شما از زندگی در خوابگاه متاهلی رضایت دارد، گفت: بسیار طبیعی است هر زنی دوست دارد در خانه خود زندگی کند و خانه‌ای بزرگ در اختیار داشته باشد؛ اما با توجه به اینکه من دانشجو و بیکار هستم، همسرم نیز درک کرده و همراهی مناسبی با من دارد و انتظاارت چندانی ندارد.  البته در این میان خانواده همسرم نگرانی‌هایی دارند و خیلی از زندگی دخترشان در خوابگاه راضی نیستند و به صورت مرتب از من درخواست می‌کنند که زودتر دفاع کنم و خانه ای مستقل برای خانواده تامین کنم.

این دانشجوی مقطع دکتری با اشاره به منبع درآمد دانشجویان مقطع دکتری اضافه کرد: این دانشجویان اغلب متاهل هستند اما شاغل نیستند و هیچ درآمدی ندارد و دانشگاه یا وزارت علوم، نیز به آنها کمک هزینه‌ای نمی‌دهد. من نیز در برخی دانشگاه‌ها به صورت حق التدریس فعالیت می‌کنم ولی معمولا بیشتر دانشگاه بعد از چند ماه مبلغی را پرداخت می‌کنند.

وی ضمن ابزار نارضایتی از وضعیت بازار مسکن و اجاره بها یادآور شد: من و سایر دانشجویان متاهل ساکن خوابگاه با توجه به نبود درآمد و گرانی مسکن نمی‌دانیم بعد از اتمام تحصیل و فارغ التحصیلی چه آینده‌ای در انتظار خود و خانواده ما است. چرا که این سال‌ها فقط درس خواندیم و هیچ پس اندازی نداریم تا اقدام به تهیه مسکن کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =