گردشگری ایران / ییلاق سوباتان گیلان

ییلاق سوباتان از جاهای دیدنی تالش است و در شمال غرب شهرستان تالش قرار دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، ییلاق سوباتان از سرسبزترین و زیباترین ییلاق های کشور است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش و در ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش قرار دارد. اطراف این ییلاق را طبیعتی زیبا و چشم نواز احاطه کرده است به طوری که در شرق آن جنگل های تالش، در غرب، ییلاق های اردبیل و در شمال، رودخانه لیسار قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این منطقه خوش آب و هوا الی گشت را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / آبشار آب پری مازندران

ییلاق سوباتان (به زبان تالشی: سووتون) از جاهای دیدنی تالش است و در شمال غرب شهرستان تالش قرار دارد. این ییلاق پوشیده از چمنزار و گلزار و مملو از چشمه‌های گوارا و دام‌ها و اسب‌هایی است که به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند. کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌شان منظره بی‌نظیری به وجود آورده‌اند که تصور چنین منطقه‌ی بکری در ایران، شاید دور از ذهن باشد. روستایی که در آن خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست. کجارو می‌خواهد شما را در سفری کوتاه به این ییلاق خوش‌آب‌وهوا ببرد که در طول بهار و تابستان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری گیلان به حساب می‌آید.

ییلاق سوباتان گیلان

دمای اکثر شهرهای گیلان معمولا به زیر صف نمی رود اما این ییلاق که در ارتفاعات ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد با وزش بادهایی که از سمت شمال می وزند در تابستان هم خنک است. زمستان های سرد این محل باعث می شود که ساکنان دامدار آن در اواخر پاییز از این محل کوچ و به دامنه های البرز و کناره های دریای خزر بروند. ویژگی های منحصر بفرد این ییلاق گردشگران زیادی را در فصل تابستان به این محل می کشاند، برای اسکان گردشگران هیچ هتل رسمی ای وجود ندارد و گردشگران در خانه های ساکنان می مانند. این ییلاق بسیار سنتی است، در داخل آن گاز وجود ندارد و برای تامین برق به جای دکل برق از موتورهای برق استفاده می شود. ساکنان دامدار و عشایر آن در چادر و خانه های کاهگلی زندگی می کنند و تعدادی از آن ها به شغل مغازه داری روی آورده اند تا مایحتاج ساکنان و گردشگران را فراهم کنند.

معرفی ییلاق سوباتان تالش

سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ به همین دلیل، زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و حتی در تابستان‌ها هم در برخی نقاط مرتفع هنوز لکه‌های برف به چشم می‌خورد. این روستا به دشت‌های شقایقش نیز شهرت دارد.

ییلاق سوباتان گیلان

در وجه تسمیه سوباتان چنین می گویند که «سو» در زبان تالشی به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» است و از آنجا که گلپر در قسمت‌های مختلف این ییلاق می‌روید، نام آن را «سووتون» گذاشته‌اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرده است. در روایت دیگری آمده است که در زبان ترکی «سو» به معنی آب و «باتان» به معنی محل فرو رفتن است، پس سوباتان، محل فرو رفتن آب می‌شود. در سوباتان چشمه‌ای وجود داشته که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره در زمین فرومی‌رفته است.

منطقه ییلاقی سوباتان، برق و گاز ندارد و همچنان صدها خانوار دامدار و عشایر به‌شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه‌های گاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند. خانه‌های چوبی بخش جذاب و مهمی از بافت سنتی ‌سوباتان را تشکیل می‌دهند که زیبایی این طبیعت بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز را دوچندان می‌کنند. در این منطقه، گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین حکایت دارند.

ییلاق سوباتان گیلان

سوباتان کجاست؟

سوباتان، یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور و استان گیلان است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش واقع شده است و تا دریاچه نئور، ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. این ییلاق از شمال به رودخانه لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه نئور منتهی می‌شود. سوباتان با ییلاق‌های اردبیل حدود ۱۹ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =