تلاش اروپا برای خروج مذاکرات هسته ای از بن‌بست

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی از پیشنهاد جدید اروپا به ایران خبر داد و نوشت که دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مسئولیت را به ایران بازگردانند و شفاف‌سازی کنند که مذاکرات هسته ای در صورت آنکه ایران پیشنهادی برای خروج از بن‌بست کنونی ارائه ندهد، می‌تواند پایان یابد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم لارنس نورمن، از پیشنهاد جدید اروپایی‌ها به ایران در موضوع بن بست ایجاد شده در مذاکرات هسته ای خبر داد.

در این گزارش آمده است که مقام‌های اروپایی در حال آماده‌سازی برای تلاش جدیدی با هدف نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد ارسال مقام ارشد مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا به تهران در راستای شکست بن بست در مذاکرات را مطرح کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن و سئول درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنند

وال استریت ژورنال می‌نویسد: دیپلمات‌های غربی با عنوان این خبر، اعلام کردند که انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ایران به همتایان ایرانی خود اعلام کرده است که وی آمادگی آن را دارد تا با بازگشت به تهران، مسیری در بن‌بست موجود ایجاد کند. به گفته این منابع آگاه، ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مسئولیت را به ایران بازگردانند و شفاف‌سازی کنند که مذاکرات هسته ای می‌تواند در صورت آنکه ایران پیشنهادی برای خروج از بن‌بست کنونی ارائه ندهد، پایان یابد. به گفته دیپلمات‌های غربی، مورا تلاش خواهد کرد تا ایران را متقاعد کند تا با متن نهایی توافق هسته ای بدون در نظر گرفتن موضوع خروج سپاه از لیست سیاه موافقت کند و این موضوع را به آینده موکول کند. گفته می‌شود این پیشنهاد در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی خود در ۲۳ آوریل گذشته مطرح شده بود.

دیپلمات‌ها همچنین عنوان کردند که اگر ایران با درخواست امتیاز بر سر موضوع دیگری از آمریکا به مذاکرات بازگردد، واشنگتن آن را مدنظر خواهد داشت. با این حال، دیپلمات‌ها همچنین عنوان کردند که هیچ مذاکره مجدد گسترده‌ای در مورد توافق وجود ندارد.

مذاکرات هسته ای که از آوریل سال ۲۰۲۱ در وین پایتخت اتریش با هدف توافق بر سر گام‌هایی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بردارند، آغاز شده بود. این توافق که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما منعقد شده بود، منجر به برداشته شدن اغلب تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در مقابل اعمال محدودیت‌های شدید اما موقت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، با خارج کردن این کشور از توافق ایران گفته بود که این توافق نمی‌تواند مانع ایران از توسعه برنامه هسته‌ای خود شود؛ وی تحریم‌های گسترده‌ای را در سال ۲۰۱۸ علیه ایران اعمال کرد. در سال ۲۰۱۹ ایران اما توسعه برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرد.

مذاکرات وین که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین می‌شود، از ابتدای ۱۱ مارس تاکنون در شرایط مکث طولانی قرار دارد. مقامات ایرانی و غربی اعلام کردند که متن توافق هسته‌ای عملا کامل بوده است. با این حال، توافق در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست ایران مبنی بر خروج سپاه پاسداران از لیست سیاه، دچار مشکل شد. مخالفت‌هایی در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در واشنگتن و همچنین عصبانیت در میان متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه در قبال چشم انداز خروج سپاه از این لیست وجود دارد.

در حالی که ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا تا زمان لغو تحریم‌ها علیه تهران خودداری می‌کند، مقام‌های اروپا تلاش می‌کنند تا مذاکرات هسته ای را زنده نگه دارند، حتی در شرایطی که پایتخت‌های غربی تمرکز خود را متوجه درگیری‌ها در اوکراین کرده‌اند. مورا در اواخر ماه مارس گذشته در تلاش برای حل مساله به تهران سفر کرد اما با دست خالی بازگشت.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1139037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =