حکم قطعی تبرئه سعید مرتضوی صادر شد

دادگاه تجدیدنظر تهران حکم قطعی سعید مرتضوی مبنی بر تبرئه از اتهامات موجود در پرونده سازمان تأمین اجتماعی را صادر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعید مرتضوی در سال‌های اخیر نامی آشناتر از سابق در رسانه‌هاست و اذهان عموم است و دلیل آن هم پرونده‌های مطرح شده برای او در ماجرای بازداشتگاه کهریزک و تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی است.

سعید مرتضوی در پرونده تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی پس از کش‌وقوس‌های فراوان و برگزاری جلسات دادرسی بسیار، به اتهام تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال سازمان تأمین اجتماعی به جهت پرداخت و اختصاص این وجوه از محل بودجه غیر شمول به اشخاص متعدد به تحمل 70 ضربه شلاق تعزیری محکوم شد و این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز تأیید شد.

بعد از صدور این محکومیت، سازمان تامین اجتماعی دعوایی را تحت عنوان مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم در شعبه 208 حقوقی تهران علیه مرتضوی مطرح می‌کند که دادگاه برای رسیدگی موضوع را به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع می‌دهد و نهایتاً کارشناس دادگستری اعلام می‌کنند اقدامات مرتضوی خلاق مقررات نبوده و در نتیجه ضرر و خسارتی به تأمین اجتماعی وارد نشده است و دادگاه هم حکم بر بی حقی تأمین اجتماعی می‌دهد و حکم مزبور نیز در تجدیدنظر تأیید می‌شود.

مرتضوی نیز همین حکم را مبنای تقاضای اعاده دادرسی خود در دیوان عالی کشور قرار می‌هد و شعبه 29 دیوان نیز پس از بررسی پرونده، تقاضای مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی را وارد تشخیص و پرونده را به دادگاه تجدیدنظر هم عرض برای رسیدگی مجدد به پرونده ارجاع می‌دهد.

نهایتاً شعبه 75 دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از بررسی پرونده مزبور، مرتضوی را به استناد اسناد و مدارک ارائه شده و حکم شعبه 208 دادگاه حقوقی و حکم شعبه 29 دیوان عالی کشور از اتهامات تصرف غیرقانونی در اموال تأمین اجتماعی تبرئه می‌کند.

مرتضوی سال گذشته نیز از اتهام معاونت در قتل و صدور دستور بازداشت غیرقانونی در ماجرای بازداشتگاه کهریزک که منجر به صدور دو سال حبس برای وی شده بود، با اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور تبرئه شد.

وی یک پرونده دیگر نیز تحت عنوان صدور دستور ورود به منزل کمال مینایی قاضی دادگستری( همسر فاطمه آجورلو نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی) داشت که از بابت آن نیز به شش ماه حبس تعزیری و تحمل شلاق محکوم شده بود که با اعلام گذشت شاکی و بیان اینکه ورود به منزل با تمایل خودش بوده، مختومه شد. ضمن اینکه شعبه 75 دادگاه تجدیدنظر در این خصوص نیز با توجه به اصل استقلال قضات و صدور دستور از ناحیه بازپرس پرونده، مرتضوی را به عنوان دادستان وقت تبرئه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =