کیفیت در نمایشگاه کتاب فدای کمیت شده / چرا باید اشعار خواننده‌های خارج‌نشین روی میز ناشرین دیده شود؟

مدیر انتشارات طهوری گفت: برای مسئولین نمایشگاه کتاب کمیت اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت دارد، چرا که وقتی حد نصاب برای حضور در نمایشگاه معرفی ۴۰ عنوان کتاب می‌شود یعنی برای آنها فقط کمیت مهم است.

طهوری مدیر انتشارات طهوری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره دلیل حاضر نشدن در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال جاری اظهار کرد: یکی از دلایلی که ناشرین در نمایشگاه حاضر می‌شوند این است که دیده شوند اما طی چند سال گذشته مکانی که به اختصاص می‌یافت از چنین موقعیتی برخوردار نبود. البته درست است که سود حاصل از نمایشگاه نیز برای ما اهمیت دارد اما انگیزه اصلی نیست چرا که مدت برگزاری نمایشگاه فقط ده روز است و بقیه ۳۶۵ روز سال ما از برکت همین نمایشگاه‌ها درآمد کسب می‌کنیم و اگر در این ده روز دیده شویم در ۳۵۵ روز بقیه سال نیز دیده خواهیم شد و بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی که امسال در نمایشگاه کتاب حاضر نشدیم این است که تعداد کتاب‌هایی که باید در سایت وارد می‌کردیم تا مجوز ورود در نمایشگاه را بگیریم چهل عنوان کتاب بود، اما ما فقط سی و سه مورد کتاب می‌توانستیم معرفی کنیم و نتوانستیم تعداد را به حد نصاب برسانیم و پذیرفته نشدیم.

بیشتر بخوانید

 موافق طرح حمایتی فصلی از کتابفروش‌ها هستیم / تاثیر مثبت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

مدیر انتشارات طهوری گفت: این حد نصاب برای معرفی کتاب یک مشکل بسیار اساسی است و باید فکری به حال آن شود.

وی با بیان اینکه از این دست قوانین در حوزه کتاب کم نیست، گفت: در سال‌های گذشته مجوز نشر کتاب که با ناشرین داده می‌شد بر دو نوع بود: مجوز دائم و مجوز موقت. من در آن زمان مطرح کردم که این گونه مجوز دادن بسیار ظالمانه است چرا که بسیاری مجوز دائم دارند و ممکن است عمرشان کفاف نداده و یا تغییر شغل دهند و امثال من که حرفه پدرانمان را دنبال می‌کنیم و بیش از ۵۰، ۶۰ سال در این حرفه مشغولیم مجوز موقت دریافت کردیم. این روند عوض شد و جواز کسب گرفتن به ۲، ۵ و ۱۰ ساله تغییر یافت که مفید بود اما هنوز برخی قوانین دست و پاگیر مانند به حد نصاب رسیدن تعداد کتاب‌ها برای حضور در نمایشگاه همچنان وجود دارد. 

طهوری گفت: از نظر من این مبنا غلط است چرا که یک کتاب کودک که ۲۰، ۳۰ صفحه است و در هر صفحه چند خط بیشتر ندارد و با فونت بزرگ نوشته شده یک عنوان کتاب محسوب می شود و یک کتاب ۴۰۰ یا ۵۰۰ صفحه‌ای که دو سه سال از عمر انسان بابت نوشتن آن می‌گذرد هم یک عنوان کتاب محسوب می‌شود که این انصاف نیست‌ و بهتر است شرایط ورود به نمایشگاه کمی تغییر پیدا کند و از ناشرینی که تا اندازه‌ای کوچک بوده اما کتاب فاخر منتشر می‌کنند حمایت بیشتری صورت بگیرد. 

وی افزود: یکی از کتاب‌هایی که ما دو سال پیش منتشر کردیم به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد و این کتاب شایستگی این را داشت که در نمایشگاه امسال حاضر شود اما متاسفانه چنین نشد. 

طهوری عنوان کرد: اگر نگاهی به کتاب‌هایی که در نمایشگاه امسال حضور دارند بیندازید شرم‌آور است، چرا که اشعار خواننده‌های خارج‌نشین روی میز ناشرین دیده می‌شود که ما نمی‌دانیم چگونه مجوز دریافت کرده‌اند اما کتاب‌ سال نباید در نمایشگاه حضور داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برای مسئولین کمیت اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت دارد، چرا که وقتی حد نصاب برای حضور در نمایشگاه معرفی ۴۰ عنوان کتاب می‌شود یعنی برای آنها فقط کمیت مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =