افزایش ماندگاری محصولات غذایی با پلاسمای تولیدی محققان دانشگاه آزاد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از تحقیقات کاربردی درباره استفاده از پلاسما در بسته بندی و افزایش زمان نگهداری مواد غذایی برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگران این دانشگاه خبر داد.

شهروز ساویز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این رویداد می‌تواند رقابتی سازنده و مفید را بین پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند و انگیزه‌های تحقیقاتی بین اعضای هیئت علمی دانشگاه را افزایش دهد. همچنین تعامل بین استادان و دانشجویان را ترمیم می‌کند.

وی درباره مهم ترین اثرات رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: به عقیده من آشنایی صنایع یا سرمایه گذارها با محصولات یا دانش‌های موجود در شرکت‌های دانش بنیان مهم ترین ویژگی این رویداد است که آورده‌هایی را برای شرکت‌ها، محققان و حتی دانشگاه آزاد به همراه دارد. همچنین جوایز اهدا شده به محصولات برتر مانند استقرار در پارک‌های علم و فناوری یا کمک‌های مادی و معنوی منجر به سرعت بخشیدن به تجاری سازی  محصولات می‌شود.

مدیر عامل شرکت آراز طیف پلاسما با بیان اینکه گروه پژوهشی در حوزه پلاسما در صنایع کشاورزی در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده است، گفت: این گروه ذیل مرکز فیزیک پلاسما در واحد علوم و تحقیقات فعالیت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه محققان باید به موضوعات چالشی جامعه و مسئله محور بپردازند، گفت: امنیت غذایی و زنجیره غذایی  و صنعت کشاورزی یکی از دغدغه‌های حال حاضر کشور است. در نتیجه تیم تحقیقاتی ما تصمیم گرفت برای حل  این مشکلات، بر روی نحوره بسته بندی مواد غذایی و ماندگاری آنها تمرکز کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنایع غذایی کشور نحوه بسته‌بندی و ماندگاری آنها است، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان و کشاورزان برای نگهداری از تولیدات و محصولات و بذرهای خود مجبور هستند از سموم یا مواد شیمیایی استفاده کنند که بعضا آسیب‌هایی را برای سلامت افراد در پی دارد.

ساویز درباره مزایا و کاربردهای پلاسما بیان کرد: پلاسما و مشتقات آن به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا بدون استفاده از مواد شیمیایی، تولیدات خود را چند روزی نگهداری کنند. این پژوهش باعث می شود دیگر محیط زیست آلوده نشود و پسماندی باقی نماند. همچنین پلاسما باعث می‌شود تا قدرت جوان زنی بذرها و رشد گیاهان نیز افزایش یابد. به این معنا که  آب رسانی به بذر و گیاهان توسط پلاسما انجام می‌شود. 

این پژوهشگر با بیان اینکه تحقیق درباره استفاده از پلاسما در بسته بندی مواد غذایی برای اولین بار در کشور توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، گفت: در این روش ذرات نیتروژن معلق در هوا را درون قطرات آب قرار می دهیم و در عمل با آبیاری، نیترات مورد نیاز گیاهان نیز تامین می شود. استفاده از پلاسما در صنایع غذایی در کشورهایی مانند روسیه و هند نیز انجام می‌شود ولی تا کنون در کشور انجام نشده است و طرح پژوهشی ما نیز  مراحل تحقیقاتی را طی کرده و منتظر تولید و فروش در بازارها است. البته چند شرکت دانش بنیان در حوزه استفاده از پلاسما در صنایع غذایی و کشاورزی فعالیت دارند ولی تخصص هر کدام متفاوت است.

وی با بیان اینکه از پلاسما برای حفظ ارزش مواد غذایی مانند پروتئین و برداشت محصولات باغی نیز می توان استفاده کرد، ادامه داد: به عنوان مثال در بسته بندی‌های جدید، با استفاده از پلاسما می‌توان از رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها که موجب فساد محصولات می‌شوند، جلوگیری کرد. بنابراین اگر به صورت معمول بسته های محصولاتی مانند میوه جات و صیفی جات مدت زمان سه روز در قفسه‌های فروشگاه ها ماندگاری دارند، با کمک پلاسما می توان این مدت زمان را به ۱۰ روز افزایش داد. در این راستا نارنگی، گوجه فرنگی و خیار با استفاده از پلاسما به مدت ۲ هفته در دمای اتاق باقی مانند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1140628

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =