آخرین تحولات اوکراین | ناتو حضور نظامی خود در منطقه بالتیک را افزایش می‌دهد

سفیر روسیه در واشنگتن یادآور شد، آمریکا سه شرط: توقف درگیری‌ها، عقب نشینی نیروهای روسی و ابراز پشیمانی از اقدامات انجام شده را برای ادامه مذاکرات روسیه با اوکراین قرار داده که به گفته یک سناتور روس، هیچ یک از شروط پیشنهادی آمریکایی‌ها قابل قبول نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "آنالنا بائربوک" وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه مدعی شد که کانال‌های گفتگو بین روسیه با اتحادیه اروپا و ناتو دقیقاً به ابتکارعمل مسکو مسدود شده است. وی گفت: «همیشه باید گفتگو وجود داشته باشد. ولی آخرین شکل گفت‌وگوهای ما در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا هم توسط طرف روسی از بین رفته است.»

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در مراسم رژه نظامی در 9 ماه مه (19 اردیبهشت ماه) به مناسبت گرامیداشت هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) اعلام کرد که کشورش خواستار گفت‌وگوی صادقانه با غرب با هدف یافتن راه حل‌های مسالمت آمیز و معقولی برای مشکلات بود، ولی همه تلاش‌های مسکو بیهوده بوده و کشورهای غربی مایل نبودند حرف‌های روسیه را بشنوند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | کولبا: آمادگی اوکراین برای دیپلماسی با روسیه

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده نیز چند روز قبل گفت که تمامی درخواست‌های منصفانه و موجه مسکو برای تضمین‌های امنیتی توسط کشورهای غربی آشکارا نادیده گرفته شد، در حالی که اعضای ناتو به طور مداوم مرزهای روسیه را تهدید می‌کردند. در همین رابطه دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل یادآور شد که هر چه می‌گذرد، روسیه تفاوت کمتری بین اتحادیه اروپا و ناتو می‌بیند و هر دو سازمان مواضع خصمانه‌ای علیه این کشور اتخاذ می‌کنند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هشتاد و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

شروط آمریکا برای مذاکره بین مسکو و کی‌یف غیرقابل قبول است

ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور خارجی شورای فدراسیون (سنای)روسیه تاکید کرد که هیچ یک از شروط ارائه شده از سوی ایالات متحده برای ادامه مذاکرات بین روسیه و اوکراین، برای مسکو قابل قبول نیست.

روز گذشته آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفته بود که ایالات متحده روسیه را برای مذاکره با اوکراین تحت فشار قرار داده است. به گفته وی، واشنگتن سه شرط را برای ادامه گفتگوها مطرح می‌کند: توقف درگیری‌ها، عقب نشینی نیروهای روسی به پشت خط تماس قبل از تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه سال گذشته) و "ابراز پشیمانی برای هر کاری که انجام داده است".

سناتور جباروف در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: «هیچ یک از شروط پیشنهادی آمریکایی‌ها برای روسیه قابل قبول نیست.»

زاخارووا: روسیه به تمامی اقدامات مبتذل کشورهای غربی واکنش نشان خواهد داد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که این کشور به تمامی گام‌های مبتذل یا غیرقانونی کشورهای غربی پاسخ مناسب خواهد داد. وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «آنها قطعاً بدون پاسخ نخواهند ماند. البته ما به تمامی اقدامات بی ادبانه و خارج از قوانین حقوق بین الملل و روابط داخلی یا دوجانبه صورت میگیرد، پاسخ مناسب خواهیم داد.»

وی افزود که تاکنون نیز طرف روسی در برخی زمینه‌ها به  کشورهای غربی پاسخ داده، ولی در این رابطه برخورد احساسی نکرده و همه مسائل را ابتدا تجزیه و تحلیل خواهد کرد.

سفیر ایران در مسکو: همکاری نظامی بخشی از روابط ما با روسیه است

 کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که تعامل بین تهران و مسکو در عرصه نظامی تنها به خرید تجهیزات نظامی محدود نشده و منافع امنیتی هر دو کشور را تامین می‌کند.

سفیر ایران با اشاره به اینکه روابط دوجانبه مسکو و تهران به شرایط خارجی وابسته نیست، افزود: وضعیت روابط ما تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر عرصه‌ها را در بر می‌گیرد و همکاری‌های نظامی و دفاعی، تنها بخشی از این روابط است.

رئیس پنتاگون وزیر دفاع اوکراین را در جریان نتیجه گفتگوهایش با شایگو قرار داد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جریان مکالمه تلفنی با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود، نتیجه گفتگوهای چند روز قبل خود با سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه را به اطلاع وی رساند.

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی پنتاگون، آستین یادآور شد که در تماس تلفنی 13 ماه مه (23 اردیبهشت) خود با وزیر دفاع روسیه، از وی خواستار پایان فوری درگیری‌ها در اوکراین شده و بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی تاکید کرده است. رئیس پنتاگون همچنین حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از حاکمیت اوکراین و تلاش برای ارتقای امنیت این کشور را مورد تایید قرار داد.

هشدار وزارت دفاع بلاروس درباره امکان تحریکاتی از جانب اوکراین

ایگور کارول، معاون اول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری بلاروس، یکشنبه اعلام کرد که مقامات مینسک انجام اقدامات تحریک آمیز نظامی از جانب اوکراین در خطوط مرزی دو کشور را بعید نمی‌داند.

وی گفت: در حال حاضر اوکراین حدود 10 هزار نیروی نظامی خود را علیه جمهوری بلاروس در برخی مناطق مرزی متمرکز کرده است. در میان این نیروها، توپخانه مسلح و واحدهای دفاع ضد هوایی اوکراین در نزدیکی مرزهای بلاروس مستقر شده‌اند که به مدرن ترین تجهیزات نظامی آمریکایی مجهز هستند.

این مقام نظامی همچنین یادآور شد: عملیات نظامی ویژه که توسط فدراسیون روسیه برای حفاظت از دونباس انجام شده، وجود تعدادی آزمایشگاه بیولوژیکی نظامی آمریکایی در خاک اوکراین را آشکار کرده که شواهد قابل توجهی وجود آنها را ثابت کرده است.

به عقیده وی،  سازمان پیمان امنیت جمعی در سال‌های آینده گسترش خواهد یافت و تا چند سال دیگر ممکن است به جای شش کشور، شامل ده‌ها کشوری باشد که برای صلح و ثبات منطقه ارزش قائل بوده و در این راستا با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

ناتو حضور نظامی خود در منطقه بالتیک را افزایش خواهد داد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که این ائتلاف قصد دارد حتی قبل از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، حضور نظامی خویش را در منطقه دریای بالتیک افزایش دهد. به گفته وی، این امر برای تامین امنیت این دو کشور ضروری است.

علاوه بر این، دبیرکل اطمینان داد که اتحاد فنلاند و سوئد دوره انتقال به عضویت کامل فنلاند و سوئد را در صورت ارائه درخواست تسریع خواهد کرد و به سرعت در خصوص این موضوع با ترکیه نیز توافق حاصل خواهد شد.

رئیس جمهوری صربستان: در برابر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مقاومت خواهیم کرد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان شب گذشته، یکشنبه، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات بلگراد قصد دارند تا زمانی که بتوانند در برابر فشارها برای اعمال تحریم علیه روسیه مقاومت کنند.

وی گفت:«ما این کار را به احترام خود، کشورمان و احترام به قوانین بین المللی انجام می‌دهیم. ما به خوبی درک می کنیم که تحریم‌ها چه عواقب منفی داشته و چه اقدام ناصادقانه و غیر ضروری هستند.»

ووچیچ یادآور شد که صربستان به دلیل عدم تمایل به پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه، تحت اعمال فشار زیادی قرار دارد. به گفته وی، این کشور به دلیل عدم اعمال محدودیت‌های ضدروسی در رنج است و برای دسترسی به بازار سرمایه و وام‌های بین المللی با مشکل مواجه شده است.

رئیس‌جمهوری صربستان تاکید کرد: این کشور تا پایان، برنامه‌ای برای اعمال محدودیت‌ها علیه روسیه ندارد، زیرا سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کند و مانند یک کشور مستقل و بر اساس منافع مردم خود رفتار می‌کند.

کد خبر: 1140629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =