هویت‌سازی علمی و فرهنگی دانشجویان بر اساس اسناد بالادستی تنظیم نشده است

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در حال حاضر هویت‌سازی فرهنگی یا علمی دانشجویان بر اساس اسناد بالا دستی کشور تنظیم نشده است.

سعید هادوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر هویت دانشجویی در ابعادی مانند فرهنگی، آموزشی، علمی و اجتماعی متاثر از موضوعاتی مانند رخوت در فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی،کرونا و آموزش مجازی است، اظهار کرد: رخوت در تشکل‌های دانشجویی و بی‌تفاوتی دانشجویان باعث شده است تا هویت دانشجویی به صورت مناسب شکل نگیرد که البته تصمیمات مسئولان نیز در این خصوص بی‌تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان هویت ‌سازی انجام گیرد، گفت: در حال حاضر برخی از هویت‌های فرهنگی یا علمی دانشجویان نادرست است؛ چرا که بر اساس شاخص‌ها یا اسناد بالا دستی کشور تنظیم نشده است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از اجرای چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ در کشور تصریح کرد: متاسفانه این سند به یکی از سندهای اصلی که مبنای تصمیم گیری و سیاست گذاری مسئولان بوده، تبدیل شده است. این موضوع خود باعث شده تا هویت‌های نادرست بین دانشجویان شکل گیرد. همچنین نظام رتبه بندی و ارزش گذاری دانشگاه‌ها بر اساس سند ۲۰۳۰ انجام می‌شود که باعث شده تا هویت علمی دانشجویان متمایل به تفکرات غرب و غربگرایانه باشد. 

وی اضافه کرد: مسئولان به ویژه معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها نقش اصلی در تغییر مرجعیت اسناد بالا دستی و در نتیجه هویت سازی دارند. در این راستا باید سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، بومی سازی علوم، سند تحول جامع فنی و مهندسی، دانشگاه اسلامی، در زمان کمتری در دانشگاه‌ها اجرایی شود.

تخریب هویت دانشجویی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

هادوی با اشاره به اینکه همسو بودن تفکرات معاونان فرهنگی با تشکل‌های دانشجویی و فعالان فرهنگی در دانشگاه‌ها باعث شکل‌گیری هویت مناسب می‌شود، گفت: زمانی که موضوعات بین تشکل‌های دانشجویی و معاونان فرهنگی یکسان باشد، این فعالیت‌ها روز به روز گسترش می یابد و باعث شکل گیری هویت فرهنگی-دانشجویی می‌شود؛ اما اگر اختلاف سلیقه یا اختلاف مبنایی در تفکر و عقاید وجود داشته باشد باعث دلسری آنها نسبت به موضوعات دانشگاه و کشور و رخوت بین فعالان دانشجویی می‌شود. البته این همسویی به معنای حزبی نیست؛ بلکه پایبندی به ارزش‌های انقلاب ملاک است.

این فعال دانشجویی با بیان اینک دولت‌های یازدهم و دوازدهم هویت دانشجویی را تخریب می کردند، گفت: متاسفانه افرادی در دولت‌های قبلی در منسب مسئولیت قرار داشتند، اجازه شکل‌گیری هویت دانشجویی در دانشجویان انقلابی را نمی‌دادند. در حال حاضر پیگیری این پرونده‌ها و گرفتن مسئولیت از این افراد یکی از اولویت‌های کاری تشکل‌های دانشجویی و پیگیری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است؛ چرا که متاسفانه هنوز برخی از این افراد در جایگاه معاونت فرهنگی برخی دانشگاه‌ها باقی مانده‌اند.

وی با تاکید بر وجود چند صدایی در دانشگاه‌ها یادآور شد: در حال حاضر چند صدایی بین تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود دارد. فعالیت کم تشکل‌های اصلاح طلب به علت وجود رخوت خودشان است و این موضوع به دولت یا نبود آزادی در دانشگاه‌ها مرتبط نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140709

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =