دانشگاه‌ها در هویت‌بخشی به دانشجویان موفق نبوده‌اند/ جای خالی برنامه‌ریزی خرد و کلان مسئولان دانشگاهی

دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها در هویت بخشی به دانشجویان موفق نبوده‌اند؛ چرا که این موضوع برای آنها جزو اولویت‌های کار نیست.

محمد مهدی نوینی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه هویت اجتماعی حاصل عضویت و تعاملات فرد در گروه‌ها و عرصه‌های اجتماعی مختلف است، اظهار کرد: هویت دانشجویی به عنوان یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی دانشجویان بوده که در نتیجه عضویت در گروه‌های مختلف دانشجویی به وجود می‌آید. این هویت اصولا با حس تعلق و تعهد افراد به این نقش اجتماعی همراه است.

وی با بیان اینکه متغیرهایی مانند سرمایه اجتماعی، چشم انداز شغلی، امید به آینده، رشته تحصیلی و درآمد خانواده مهم‌ترین متغیرهای تبیین کننده هویت دانشجویی است، گفت: تقویت مهارت‌های مختلف و سرمایه اجتماعی و فرهنگی دانشجویان در کنار رفع مشکلات شغلی و ترسیم امید و چشم انداز روشن از آینده می‌تواند احساس تعلق آنها به این نوع هویت را ارتقا دهد و از این طریق دلبستگی و موفقیت دانشجویان را در ایفای نقش‌ و تاثیرگذاری‌های مختلف افزایش دهد.

دبیر کل اتحادیه مجمع اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی درباره رسالت دانشگاه‌ها در هویت بخشی به دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویی تصریح کرد:  در حال حاضر و براساس وظیفه ذاتی، دانشگاه‌ها باید به تربیت و آماده سازی افراد برای ورود به جامعه بپردازند؛ چرا که پیشرفت در آینده یک کشور در دست جوانان است. دانشگاه‌ها دارای کارکردهای اساسی در زمینه پرورش منابع انسانی، تولید و انتشار دانش و همچنین اعتلای فرهنگ جامعه هستند.

وی ادامه داد: وظیفه دانشگاه‌ها با توجه به نقش کلیدی آنها در توسعه جامعه، به تولید علم بسنده نمی‌شود؛ بلکه اصلاح و هدایت جامعه، تقویت تفکر و تعقل، مسئولیت پذیری، توسعه سرمایه اجتماعی، خودباوری و بسیاری شاخص‌های دیگر توسعه را نیز به عهده دارند. بنابراین شناسایی و تحقق بخشیدن به هویت دانشجویی یکی از معیارهای مهم دانشگاه اسلامی و مطلوب جامعه است.

نوینی‌فرد با انتقاد از عملکرد نامناسب برخی از مسئولان دانشگاهی یا نهادهای متولی فرهنگ در کشور عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها در هویت بخشی به دانشجویان موفق نبوده‌اند؛ چرا که این موضوع برای آنها جزو اولویت‌های کار نیست. در نتیجه برای ارتقای هویت دانشجویی برنامه ریزی کلان یا خردی نیز ندارند.

نوینی فرد با اشاره به اینکه اجزای هویت دانشجویی شامل حوزه‌های مختلف از جمله علمی، معنوی، اجتماعی، سیاسی و نمادین است، گفت: معمولاً در جامعه‌ شناسی این بحث اصلی وجود دارد که هر فردی که عضو نهادها و گروه‌های مختلف اجتماعی است در هر کدام از این گروه‌ها چگونه نقش‌ خود را ایفا می‌کند. 

این فعال دانشجویی یادآور شد: افراد با توجه به نقش‌های مختلف اجتماعی و متناسب با آن نقش‌ها، هویت‌های ویژه‌ای نیز پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، در خانواده، محل تحصیل،‌ محل کار یا انجمن‌هایی که در آنها عضو است هویت شغلی، فردی، یا حرفه‌ای متفاوتی دارند. مجموع و برآیند این هویت‌ها؛ هویت کلی او را می‌سازد. هویت دانشجویی  نیز یکی از خرده هویت‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هویت دانشجویی به دلیل شرایط سنی، صلابت و موقعیت هویت اثربخشی است که روی هویت کلی فرد تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: زمانی‌که فرد به سن تحصیل در دانشگاه می‌رسد، با توجه به نقش‌هایی که دارد، چه بخواهد و چه نخواهد یک هویت متفاوت پیدا می‌کند. گاه ممکن است هویت‌های خرد فردی آن‌قدر مهم باشد که روی هویت کلی او تاثیر بگذارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1141794

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =