شکل‌گیری هویت دانشجویی در گرو برخورد و پاسخگویی مسئولان/چندصدایی در دانشگاه‌ها به معنای بی‌قانونی نیست

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: چند صدایی یا تضارب آرا در دانشگاه‌ها به معنای نبود چهارچوب و اصول کنش‌گری یا خطوط قرمز برای فعالیت نیست.

محمد حسین کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به هویت دانشجویی اظهار کرد: هویت به این معنای دارا بودن یکسری خصوصیات و ویژگی‌ها و اشتراک است که دانشجویان را از سایر گروه‌ها متمایز می‌کند. در حال حاضر نیز ماهیت قشر جوان و دانشجو از سایر گروه‌های جامعه جدا است.

وی درباره ویژگی‌های هویت دانشجویی عنوان کرد: مطالبه‌گری، آرمان گرایی، نخبه پروری، ضد فسادی و اشرافیت، عدالتخواهی و واقع گرایی از جمله مشخصاتی است که هویت دانشجویی را تشیکل می‌دهد. البته در این میان هویت علمی و فرهنگی دانشجویان اهمیت بیشتر نسبت به سایر وجه هویتی دارد؛ چرا که آنها باید در جامعه کنش و اثر گذاری مناسبی داشته باشند. 

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه هویت علمی و فرهنگی شرط لازم برای داشتن هویت دانشجویی است؛ اما شرط کافی نیست، گفت: هویت مناسب زمانی شکل می گیرد که به تمامی وجه تمایز از سایر اقشار جامعه را به صورت یکسان پرداخت شده باشد.

وی با بیان اینکه برخی از دانشجویان هویت و ماهیت علمی را دارند؛ اما سایر ویژگی‌های لازم برای داشتن هویت مناسب دانشجویی را ندارند، گفت: اگر دانشجویان هویت اصلی و رسالت خود را از دست بدهند مانند سایر افراد یا عموم جامعه می‌شوند.

کاظمی اضافه کرد: در حال حاضر دانشجویان بعد از ۲ سال آموزش مجازی و دوری از محیط شاداب و پر نشاط دانشگاه؛ در حال تجربه حضور در کلاس‌های درس هستند. این موضوع باعث شده که تا حدودی هویت دانشجویی یا هویت جوانان کشور یا ویژگی‌های فردی آن‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شود.

نقش مسئولان در شکل‌گیری هویت دانشجویی

این فعال دانشجویی درباره عوامل و موضوعات تاثیر گذار بر شکل گیری مناسب یا نامناسب هویت دانشجویی تصریح کرد: به اعتقاد من، همسو بودن مسئولان و معاونان دانشگاه‌ها و دولت تاثیری بر ماهیت دانشجویی ندارد؛ چرا که به عنوان مثال مبارزه با فساد معطوف به دولت دوازدهم یا سیزدهم نیست. 

وی با بیان اینکه نحوه برخورد و مواجهه مسئولان با دانشجویان در شکل گیری هویت دانشجویی بسیار تاثیر گذار است، گفت: پاسخگو بودن یا نبودن مسئولان دانشگاهی یا غیر دانشگاهی مانند دولتمردان یا مدیران استانی در ایجاد اعتماد به نفس و عمل به وظایف دانشجویی نقش مهمی دارد. به عنوان مثال دانشجویان در راستای مطالبه‌گری بدون سوگیری جناحی و سیاسی از مسئولان درخواست‌هایی دارند؛ اما اگر آنها برخورد مناسبی با دانشجویان نداشته باشند باعث سرخوردگی و خلا در هویت سازی مناسب این قشر می‌شود.

چندصدای به معنای نبود قانون نیست

کاظمی با اشاره به تاثیرات چند صدایی و همسو یا غیر هسمو بودن تفکرات مسئولان دانشگاهی با تشکل‌های دانشجویی در هویت سازی یادآور شد: چند صدایی یا تضارب آرا در دانشگاه‌ها به معنای نبود چهارچوب و اصول کنش‌گری یا خطوط قرمز برای فعالیت نیست و باید حتما نظامی برای فعالیت اصولی و مناسب آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال برخی از دانشجویان متوجه رعایت اصول اخلاقی در هویت دانشجویی نیستند و به علت یدک کشیدن این عنوان عدالت را در نقدهای خود به مسئولان رعایت نمی کنند.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه تعاریف از چند صدایی مختلف است، گفت: این موضوع به این معنا است که تمامی دانشجویان یا افراد جامعه می‌تواند از زاویه دید و بر اساس تفکرات خود درباره یک موضوع یا رویداد اظهار نظر کنند. به طور قطع این موضوع به غنی شدن هویت دانشجویی کمک می‌کند؛ اما نباید از آن سو برداشت‌هایی نادرست شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140843

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =