ساخت تصفیه‌کننده هوا با فناوری پرتوهای فرابنفش

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد گفت: تصفیه هوا توسط پرتوهای فرابنفش است به طور عمومی برای انسان خطرناک است و منجر به تولید گاز اوزون در محیط می‌شود؛ لذا پس از هم‌فکری با همکاران خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد به طراحی یک سیستم گندزدای بی‌خطر با فرآیند مکش و دمش رسیدیم.

مهدی باقرمفیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد و شرکت‌کننده رویداد ملی گام دوم این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون زمینه فعالیت خود گفت: بنده و همکارانم مشغول فعالیت‌های دانش بنیان الکترونیک در حوزه های مختلف هوشمندسازی کشاورزی، بهداشت و مهندسی پزشکی هستیم. یکی از محصولات تولیدی ما، باکس گندزدای هوایی اتاق با پرتوی فرابنفش است. پس از شیوع ویروس کرونا و اعلام مجامع بهداشتی مبنی بر انتقال آن از طریق قطرات منتشر در هوا به‌خصوص در محیط های سربسته و پرازدحام، تصفیه موثر هوا مورد توجه پژوهشگران حوزه سلامت قرار گرفت.

 به گفته وی، تصفیه هوا با استفاده از روش‌های مختلف صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها ضدعفونی توسط پرتوهای فرابنفش است که استفاده از آن علاوه بر این‌که به طور عمومی برای انسان خطرناک است، منجر به تولید گاز اوزون در محیط می‌شود؛ لذا پس از هم‌فکری با همکاران خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد به طراحی یک سیستم گندزدای بی خطر با فرآیند مکش و دمش رسیدیم.

مفیدی ادامه داد: در چنین سیستمی، جریان هوا با ورود به دستگاه با عبور از مقابل تعدادی لامپ فرابنفش با بیشینه برهمکنش برخورد ذرات پرتو و هوا، ضدعفونی می‌شود. گاز اوزون تولیدشده نیز در انتها توسط یک شبکه فیلتراسیون و جریان پلاسمایی از بین می‌رود و هوا با دمش به محیط بازمی‌گردد. ضمنا تلاش کرده‌ایم کنترلIOT  نیز همراه آن ایجاد کنیم؛ به این ترتیب تمام خطرات احتمالی به صفر می‌رسد. باکس گندزدا صرفا برای ویروس کرونا کاربرد ندارد؛ بلکه می‌تواند برای پاک‌سازی هوا از اغلب ذرات بیماری‌زای معلق در هوا به‌ویژه ویروس‌های نوظهور مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نمونه‌های خارجی باکس‌های گندزدا را غالبا یا بیمارستانی و یا خانگی دانست که شاید مناسب فضاهای مختلف نباشند؛ همچنین در آزمایشات مختلف و ارائه به وزارت بهداشت مشخص شد این دستگاه، گندزدایی بهتری نسبت به آن‌ها دارد.

او اظهار کرد: محصول دیگری که به رویداد گام دوم دانشگاه آزاد ارائه کرده‌ایم و مورد پذیرش نیز قرار گرفته، دستگاه هات بلاک یا بن‌ماری خشک است. همواره استفاده از تکنیک بن‌ماری با بعضی دشواری‌ها و مشکلاتی همراه بوده است. حجم بزرگ و اشغال فضای زیاد، از بین رفتن رنگ و نوشته‌های برچسب لوله‌های آزمایشگاهی و یا پاشیدن آب محتوای بن‌ماری به محیط کار از جمله این موارد است.

به گفته مفیدی، بعضی شرکت‌ها بن‌ماری‌هایی با تعدادی لوله کوچک و محدود طراحی کرده‌اند اما این راه حل کافی بنظر نمی‌رسد؛ لذا با توسعه آن، هات بلاکی ساختیم که کنترل دمای مناسبی با تعداد لوله بیش‌تر و جاگیری کم‌تر قابلیت ارتقا دارد. چند نمونه از این محصول را تولید کردیم و در آزماییشگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار داده‌ایم تا دیگران را با کاربرد آن آشنا و ایرادات احتمالی این نمونه را نیز احصا کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: رویداد گام دوم دانشگاه باعث ارتقای ایده‌ها و شرکت‍های نوآور می‌شود و دست تولیدکننده را در دست سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. همچنین از مهم‌ترین فواید این نمایشگاه ارائه دستاوردهای عظیم علمی دانشگاه آزاد اسلامی است و این نشان می‌دهد که این دانشگاه برخلاف آن‌چه بعضی می‌گویند کیفیت خوبی دارد و اصلا دانشگاه سطح دو نیست.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1140856

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =