۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

خیز قطر برای تصاحب بازار گاز اروپا و استقبال آلمان

فرصت‌هایی که برای ایران همچون ابر می‌گذرند
خیز قطر برای تصاحب بازار گاز اروپا و استقبال آلمان

در شرایطی که جنگ اوکراین و تحریم روسیه فرصتی خوبی را برای دارندگان منابع انرژی جهان ایجاد کرد، جمهوری اسلامی ایران با غفلت از این مسئله عرصه را به نفع سایر رقبا از جمله قطر خالی گذاشته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در شرایطی که جنگ اوکراین مسئله انرژی در اروپا و حتی جهان را به موضوعی بسیار بحرانی در غرب تبدیل کرده، کشورهای برخوردار از این مزیت تلاش می‌کنند تا به بهترین شکل جایگاه محکم‌تری برای خود در بازار انرژی اروپا ایجاد کنند. به نظر می‌رسد کشور ایران علیرغم اینکه از نظر برخورداری از منابع گاز جهان در رتبه اول قرار دارد، هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است. این در حالی است با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی، بحران انرژی اروپا فرصت خوبی است که می‌تواند علاوه بر باز کردن پای ایران به این بازار، اهرم فشار جمهوری اسلامی را در سایر حوزه‌ها از جمله پرونده هسته‌ای تقویت نماید.

در شرایط غفلت ایران، کشورهای رقیب از جمله قطر با تمام ظرفیت در حال ورود به بازار اروپا هستند. در همین راستا، چند روز پیش امیر قطر برنامه این کشور برای صادرات گاز به آلمان را تایید کرد. بر اساس گزارش المانیتور، امیر قطر در مصاحبه‌ای که با یک خبرگزاری آلمانی انجام داده، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در این مصاحبه ضمن تایید این موضوع اعلام کرد که کشورش قصد دارد صادرات گاز طبیعی به آلمان را از سال 2024 از طریق شرکت «گلدن پس» در ایالت تگزاس آمریکا آغاز کند. شایان ذکر است که شرکت دولتی انرژی قطر 70 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

کشور قطر با استفاده از فرصت به وجود آمده، از مدتی پیش صادرات گاز به اروپا را آغاز کرده است. دولت بایدن نیز در پی جنک اوکراین با ترغیب قطر به این موضوع، از آنها خواست تا انتقال گاز خود به اروپا را به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه در نظر بگیرند.

بدیهی است کشورهای اروپایی به ویژه آلمان که به شدت به گاز روسیه وابسته هستند، از این اقدام قطر استقبال کنند. مصداق آن را می‌‎توان در تعجیل آلمانی‌ها در مذاکره با قطر در ماه فوریه مشاهده کرد. قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان است. تا پیش از جنگ اوکراین، 40 درصد گاز اروپا  توسط روسیه تامین  می‌شد. پس از تهدیدات روسیه به قطع گاز کشورهای اروپایی که به عنوان اهرم فشاری علیه آنها توسط روسیه به کار گرفته شد، این کشورها تصمیم گرفتند تا به مرور زمان جایگزینی برای تامین انرژی خود استفاده کنند.

البته قطر تنها بازیگری نیست که تلاش می‌کند سهم به سزایی در بازار انرژی اروپا کسب کند؛ برخی بازیگران منطقه خاورمیانه در تلاش هستند تا با استفاده از فرصت به وجود آمده، صادرات گاز به اروپا را آغاز کنند. اقلیم کردستان عراق نیز اخیرا پیشنهاد صادرات گاز به اروپا را مطرح کرده است. از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی و ترکیه نیز تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های موجود خود در این زمینه بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =