تقلای صهیونیست‌ها برای انحراف مذاکرات / انتفاع اقتصادی حرف اول و آخر ایران در وین

صهیونیست‌ها پیرامون مذاکرات ایران و 1+4 فضاسازی می‌کنند در حالی که آمریکایی‌ها خوب می‌دانند اگر بخواهند به برجام برگردند باید چه کاری انجام دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات وین با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از توافقات برجام از همان ابتدا بازگشت اروپا و آمریکا به تعهدات بین المللی و رفع تحریم‌های ظالمانه برای دستیابی به انتفاع اقتصادی بود، بنابراین از نگاه مسئولان ایران توافق خوب و قابل اتکا قابل دسترسی است منوط بر اینکه مقام‌های آمریکایی تصمیم سیاسی خود را در مواجهه با سیاست تحریم بگیرند و به تعهداتشان پایبند باشند.

اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رساندن میز مذاکرات، اقناع مذاکره کنندگان وین هشت را در پی داشت. تا جایی که مسئولان سیاسی اروپا در اظهارنظرهای خود اذعان کردند که توافق در وین دست یافتنی است و این در حالی است که دولت مدعی بایدن هنوز نتوانسته تکلیف خود را با مذاکرات روشن کند. اروپا هم با توجه به اینکه مذاکرات را نزدیک به نتیجه می‌داند، اما تاکنون نتوانسته مقابل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها کاری از پیش ببرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیراً در نشستی با خبرنگاران درباره تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص نگه داشتن نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی مدعی شده که می‌خواهیم شاهد بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشیم و این امر در راستای منافع ملی آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

احتمال بازگشت مذاکرات وین به مسیر عادی / جدیت آمریکا شرط تشکیل میز مذاکره

این مقام رسمی آمریکایی بدون در نظر گرفتن خروج یکجانبه کشورش از توافق بین المللی برجام و زیادخواهی‌های واشنگتن بیان کرده که لغو تحریم‌ها با بازگشت به پایبندی به برجام محقق خواهد شد و این موضوع با همتایان ایرانی از طریق متحدان اروپایی درحال بررسی است. 

پرایس بدون اشاره به عهدشکنی آمریکا و بی‌توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون تمام تلاش خود را برای حفظ برجام به کار گرفته است، مدعی است، گام‌های هسته‌ای که ایران در صورت تصمیم به پایبندی به برجام باید بردارد، موضوع گفتگوها در وین بوده است. 

مقام‌های واشنگتن تاکنون بدون توجه به دیدگاه اعضای حاضر در مذاکرات تلاش کرده‌اند همچنان توپ را در زمین ایران بیندازند، فارغ از اینکه رئیس جمهور آمریکا رغم ادعاها مبنی بر اتخاذ رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و بازگشت به برجام تاکنون گامی در این راستا برنداشته است.

انفعال دولتمردان آمریکا در قبال مذاکرات احیای برجام علاوه براینکه دستیابی به توافق را سخت می‌کند، به صهیونیست‌ها این اجازه را می‌دهد که با دروغ پراکنی و شایعه سازی فضای مذاکرات را مختل کنند. نشریه آمریکایی پولیتیکو پیشتر با استناد به اظهارات مقامات و دیپلمات‌های غربی، جزئیاتی درباره سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران نوشت و در آن تصریح کرد: تهران تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده نشان داد، اما درخواست نهایی‌اش را رها نکرده است. به ادعای این رسانه آمریکایی، گفت‌وگوهای احیای برجام اکنون با توجه به درخواست‌ ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی دچار وقفه شده است. 

این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در مجمع جهانی اقتصاد زوریخ سوییس تأکید کرد که آمریکایی‌ها خیلی خوب می‌دانند اگر بخواهند به برجام برگردند باید چه کاری انجام دهند. صهیونیست‌ها پیرامون مذاکرات ایران و 1+4 فضاسازی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که در دکترین سیاست خارجی‌اش اعتقادی به بمب اتم  وجود ندارد. آژانس هم بارها اعلام کرده ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه تصمیم بگیرد توافق در دسترس است و این صهیونیست‌ها هستند که توافق در مذاکرات وین را نمی‌خواهند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که قاعدتا مساله‌ای فرابرجامی است. اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده درخواست‌های و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است و نباید مسئله را به یک موضوع تقلیل داد. در واقع موضوع قراردادن سپاه در لیست تروریستی آمریکا یک مسئله فرعی است که از طرف لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی شده و اولویت برای ما منافع ملت ایران است.

وی که در اجلاس داووس با فرید زکریا گفت‌وگو می‌کند، با تاکید بر اینکه اطلاعات زیادی داریم که صهیونیست‌ها سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفته‌اند، ادامه داد: ایران حتما گزینه‌های مختلفی روی میز دارد اما مهمترین مساله این است که عوامل فشارهای حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود. اگر آقای بایدن اقدامی در راستای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار نکند، ایران حتما گزینه های مختلفی روی میز دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ۲۰ سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ادعا کرد ایران در کمتر از یک سال به بمب اتمی دست می‌یابد اما ۲۰ سال گذشت و ما بارها گفته‌ایم در سیاست خارجی ما بمب اتم جای ندارد، افزود: بارها آژانس از مراکز ما بازدید و اعلام کرد که ایرانی‌ها به دنبال سلاح نیستند ولی رژیم صهیونیستی حرف تکراری خود را تکرار می‌کند.

امیر عبداللهیان تأکید کرد: در برجام به نقطه‌ای رسیدیم که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه تصمیم بگیرد توافق در دسترس است.

کد خبر: 1141890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =