هشدار قاطع چین به آمریکا درباره تایوان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هشدار داد ایالات متحده در صورت ادامه مسیر اشتباه در خصوص تایوان، بهای غیر قابل تحملی را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره تایوان هشدار داد ایالات متحده در صورت ادامه مسیر اشتباه در خصوص تایوان، بهای غیر قابل تحملی را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، این دیپلمات چینی هشدار داد: ایالات متحده به بازی کلمات حول اصل «چین واحد» ادامه می‌دهد. اما من می‌خواهم به طرف آمریکایی یادآوری کنم که هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد، حتی در داخل ایالات متحده که بتواند نیروهای مدافع «استقلال» تایوان را از شکست نجات دهد.

به گفته این سخنگو، آمریکا وعده‌های خود در مورد موضوع تایوان را زیر پا گذاشت و اصل «چین واحد» را از بین برد. علاوه بر این، به طور مخفیانه و آشکار از فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با هدف «استقلال تایوان» حمایت کرده است.

وانگ ونبین در ادامه اظهار داشت: اگر آمریکا به مسیر اشتباه ادامه دهد، نه تنها پیامدهای برگشت‌ناپذیری برای روابط چین و آمریکا ایجاد می‌کند، بلکه آمریکا را مجبور می‌کند در نهایت بهای غیرقابل تحملی بپردازد. چین اعتماد به نفس کامل دارد، توانایی کامل دارد و آماده است قاطعانه فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با هدف استقلال تایوان و مداخله خارجی را مهار کند و بدون تزلزل از حاکمیت کشور و تمامیت ارضی خود دفاع کند.

بایدن روز دوشنبه طی نشست خبری با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در توکیو گفت اگر تهاجم نظامی علیه تایوان انجام شود، آمریکا آماده‌ است که به‌شکل نظامی دخالت کند؛ اظهارنظری که واکنش تند چین را در پی داشت و مقامات کاخ سفید و بعد خود بایدن را وادار کرد از حرفش عقب‌نشینی کند.

 امروز (چهارشنبه) همچنین ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور «هشدار جدی» به آمریکا درباره تعاملات با تایوان، یک رزمایش نظامی در اطراف تایوان انجام داده است. در بیانیه ارتش چین آمده است: اخیراً فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی مشترک و تمرین‌های نظامی را در حریم دریایی و هوایی اطراف جزیره تایوان ترتیب داد... این یک هشدار جدی به دلیل فعالیت اخیر بین ایالات متحده و تایوان است.

منبع: فارس

کد خبر: 1141962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =