پاسخ متناسب ایران به سیاسی کاری آژانس / احتمال خروج از NPT در صورت تشدید تحریم‌های ظالمانه

تحلیلگران سیاسی و بین المللی معتقدند: خروج از NPT می‌تواند اهرم فشار قوی و پاسخی محکم به رویه‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارائه گزارش‌های خلاف واقع باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارائه گزارش جعلی و واهی که به باور دیپلمات‌های بین‌المللی در تکمیل پازل صهیونیست‌ها ارائه شد هدفی جز باز کردن معبیر برای فشار و تشدید تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران نداشت.

رافائل گروسی روز گذشته در نشست اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی باز هم ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد

گروسی مدعی شد تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تایید کند. بنابراین، موضوعات پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ارائه گزارش علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اقدام عجیبی به سرزمین‌های اشغالی سفر و با مقام‌های این رژیم دیدار کرد. بی توجه به آنکه جمهوری اسلامی ایران از اعضای داوطلب اجرای معاهده NPT است و رژیم صهیونیستی از دارندگان کلاهک هسته‌ایست که حتی این معاهده را امضا نکرده است. گروسی برای انحراف افکار عمومی از حرکت سیاسی خود در دیدار با صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی آن هم چند روز پیش از نشست شورای حکام بیان می‌کند که به آن‌جا رفتم تا این پیام را ابلاغ کنم که بگذارید آژانس کار خود را انجام دهد و اگر اجازه بازرسی از سوی ایران را داشته باشیم، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی البته پیش از این به رفتارهای آژانس و اروپا واکنش نشان داد و در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با جوزپ بورل نوشت: با جوزپ بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم. اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

شرایط منطقه به آمریکا اجازه نمی‌دهد برجام را دفن کند

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیل‌گر مسائل بین الملل درباره رفتارهای اروپا و آمریکا در مواجهه با میز مذاکرات با ایران می‌گوید: این رفتارها از آن جهت است که آمریکایی‌ها بتوانند با حداقل امتیاز به برجام باز گردند چون تاکنون پای میز مذاکرات با مواضع قاطع ایران مواجه شده و اکنون با توجه به شرایط منطقه در وضعیت دشواری قرار دارند.

وی به صحبت‌های نماینده ویژه آمریکا در پرونده هسته‌ای اشاره کرد و افزود: رابرت مالی در گزارش خود به کنگره تصریح می‌کند که قرار نبود برای بازگشت به برجام امتیازی به ایران بدهیم؛ اما نسنجیدگی جمهوری‌خواهان و خروج خودسرانه ترامپ از برجام ما را به دردسر انداخته است.

ظهره‌وند با تأکید براینکه آخرین تلاش غربی‌ها در شرایط دشوار این است که بتوانند از اهرم شورای حکام و تهدید ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت استفاده و ایران را وادار کنند از موضع خود تنزل کند، اظهار کرد: می‌خواهند با فشارهای سیاسی ایران را مجبور کنند قطعنامه‌هایی که اخیراً علیه روابط ایران و چین تصویب شده را بپذیرد تا آنان نیز در مقابل برجام را عملیاتی کنند و آمریکایی‌ها به برجام برگردند.

به اعتقاد وی؛ بعید است اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند؛ چون دو مشکل فراروی آنان قرار دارد. یکی اینکه آمریکایی‌ها در برجام نیستند و رأی‌گیری آنها بدون حضور آمریکا نمی‌‎تواند به فعال شدن مکانیزم ماشه منجر شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل با تصریح اینکه چین و روسیه عامل بازدارنده فعال کردن مکانیزم ماشه هستند، خاطرنشان کرد: چین و روسیه راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند و این برای آمریکایی‌ها یک چالش است. آمریکا و اروپا نمی‌توانند برجام را کاملاً دفن کنند و موافقت بایدن با فروش نفت ونزوئلا به ایتالیا و یونان مؤید این مدعاست.

وی گفت: باتوجه به تحولات اوکراین و بحران اروپا آمریکا چاره‌ دیگری ندارد و مجبور است امتیازات یا شرایط دیگری را در نظر بگیرند که فروش نفت ایران هم یکی از این احتمالات است.

تکلیف دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی مقابل زیاده‌خواهی آمریکا

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز درباره گزارش ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی گفت: رویه اروپا این است که هرگاه در جریان مذاکرات نتیجه‌ای حاصل می‌شد و با آنها راه می آمدیم پیش نویس قطعنامه‌ای را آماده و به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه  می‌کردند به طوری که تا سال ۸۶ هفت قطعنامه علیه ایران صادر شده بود.

وی ادامه داد: آنها پیش‌نویس قطعنامه‌ها را به شورای حکام می‌بردند و معمولاً هم چین و روسیه قطعنامه‌ها را تلطیف می‌کردند چون منافعشان اقتضا می‌کرد با شورای حکام همراهی کنند. اروپا و آمریکا با هفت قطعنامه آژانس پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بردند. بنابراین ارائه پیش نویس قطعنامه علیه ایران موضوع جدیدی  نیست.

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: دولت چاره‌ای ندارد که به مفاد قانون اقدام راهبردی عمل و در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب اقدام کند یا غنی سازی را به درجات بالاتر برساند. آژانس ۲۰ سال است ایران را درگیر موضوع واهی کرده، لذا باید نشان دهیم هدف مشخص است و براساس قانون راهبردی مسیر را طی می کنیم تا اقدامات ایذایی دشمن بر تصمیم راهبردی ما تاثیرگذار نباشد. چون اکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است به ایران در زمینه پیش برد مسائل هسته‌ای کمک کند اکنون بلای جان پیشرفت توانمندی صلح آمیز هسته‌ای ایران شده است.

روی کار آمدن مشکوک گروسی با حمایت آمریکا و صهیونیست

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به گزارش نامتوازن آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره  ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران به ایسکانیوز گفته است: آژانس انرژی اتمی در اظهارنظرها سازوکار بی‌طرف ندارد و اینگونه گزارش‌ها بخشی از بازی غربی‌ها در موضوع هسته‌ای و محلی برای درز اطلاعات هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای شده است که قطعاً ادامه این رویه در روابط ایران با آژانس تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: روی کار آمدن مشکوک آقای رافائل گروسی با حمایت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بعد از مرگ آمانو، باعث شده او همواره در پازل طراحی شده آنها بازی و هر وقت نیاز باشد آژانس را به محلی برای اعمال فشار علیه ایران تبدیل کند. دقیقاً زمانی که خصمانه‌ترین حرکت‌ها از سوی رژیم غاصب صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد آقای گروسی و آژانس انرژی اتمی علیه ایران اقدام به تهییج فضای بین المللی می‌کنند که نشان می‌دهد یک بازی نوشته و طراحی شده بین آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و آژانس وجود دارد.

رضایی با تأکید براینکه چنین رویکردی با هدف فشار به ایران برای پذیرش یک توافق بد بدون انتفاع اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: قطعاً نگاه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توافق خوب و انتفاع اقتصادی و معیشت مردم است و به هیچ وجه زیر بار توافق بد نخواهیم رفت.

وی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به نحوی نیست که آمریکایی‌ها بتوانند آن را مدیریت کنند. اگر بخواهند به سیاست یک جانبه طلبی ادامه دهند، قطعاً رویکرد جمهوری اسلامی هم تغییر خواهد کرد و مطمئناً رویکرد منفعلانه در پیش نخواهد گرفت.

استناد آژانس به اطلاعات مغرضانه اسرائیل 

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز معتقد است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان ایران و در راس آنها اسرائیل استناد می‌کند.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه کرده می‌گوید: اراده جدی نزد رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای قانع کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد. سلاح هسته‌ای جایگاهی در راهبردهای ما نداشته و چیزهایی که گفته می‌شود فقط تهمت‌های مغرضانه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید می‌کند: ایران بدون توجه به سرنوشت توافق هسته‌ای به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها هم وابسته به سرنوشت توافق (برجام) است و آماده پایبندی به توافق در مقابل پایبندی طرف‌های دیگر به تمامی بندهای توافق هستیم.

با این حال برخی تحلیل‌گران سیاسی معتقدند جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه فشارها و تشدید تحریم‌های ظالمانه از NPT خارج شود. خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان یک اهرم فشار قوی می‌تواند پاسخی محکم به رویه‌ای باشد که آمریکا و اروپا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند.

آژانس مراقب نیات رژیم صهیونیستی و بانیان قطعنامه باشد

با اینحال سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور روز گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی با توجه به احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام گفت: این گزارش به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به‌صورت فنی ارائه کرده است، بی‌اعتناست و دقیق نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست داشتیم و یک بار هم به‌صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم. این گزارش علاوه‌بر این‌که دقیق نیست و بی‌اعتنا به اقدامات ایران است، سعی می‌کند یک روایت شاذ و بعیدی را درخصوص برنامه‌های ما جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است که معلوم است رد پای رژیم جعلی صهیونیستی در آن وجود دارد.

خطیب‌زاده به نقل از وزیر امور خارجه گفت: نه‌تنها این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم بلکه تصور ما این است که هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات ما اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هرچقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است و از همه اعضای شورای حکام خواستیم مراقب نیات رژیم صهیونیستی و بانیان قطعنامه باشند و به این قطعنامه رأی منفی بدهند تا پنجره‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده در مسیر خودش بازبماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که اصل این ماجرا که مردود هم هست، اثرات وضعی بر همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بعد از بیانیه مشترک پنج مارس آغاز شده، خواهد داشت و همچنین بر روند مذاکرات وین که تأثیر و تأثر متقابلی از هم دارد، اثر خواهد گذاشت. متناسب با هر اقدامی در شورای حکام پاسخ می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره عواقب تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیان کرد: ما در بعد فنی به‌عنوان یکی از اعضای اولیه امضاکننده NPT تا به امروز سعی کردیم در چارچوب پادمان دسترسی‌های مناسب را بدهیم. همکاری‌هایی را فراتر از پادمان داشتیم و بر اساس فهم متقابل و بر اساس بیانیه‌های مشترکی که بین دو طرف امضا شده است. همچنین در حوزه گفت‌وگوها در وین مسیرهای متفاوتی را طی کردیم.

کد خبر: 1143297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =