بیمارستان‌های ناایمنی با قدمت بیش از ۹۰ سال در تهران / کدام مراکز درمانی اخطار گرفته‌اند؟

چندی پیش لیستی از ساختمان‌های بحرانی تهران به صورت غیررسمی منتشر شد که در آن اسم بیمارستان‌هایی به چشم می‌خورد که جزو مراکز درمانی معروف تهران هستند و روزانه چند صد نفر در آن تردد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آواربرداری متروپل به روزهای پایانی رسید اما پرونده ساختمان‌های نا ایمن در کشور نباید با پایان آواربرداری بسته شود. چندی پیش لیستی از ساختمان‌های بحرانی تهران به صورت غیررسمی منتشر شد که در آن اسم بیمارستان‌هایی به چشم می‌خورد که جزو مراکز درمانی معروف تهران هستند و روزانه چند صد نفر در آن تردد می‌کنند و بی‌توجهی به آن‌ها حوادثی تلخ‌تر از متروپل را رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید

روایت سوگنامه متروپل از زبان آتشنشان حاضر در صحنه / تلاش برای رفع بوی تعفن فضا با گلاب و اسفند

آمار مشخصی از ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد اما محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران سال ۹۹ ضمن اعلام آماری از تعداد ساختمان‌های ناایمن در پایتخت گفته بود: در تهران بعد از حادثه پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شدند، اما ما به‌تنهایی امکان مقابله با این ساختمان‌ها را نداریم و مقرر شد با همکاری دستگاه قضایی این مشکل رفع شود. نکته بعد این بود که در مسیر ایمن شدن ساختمان‌ها تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده است و سه‌هزار ساختمان هم در مسیر ایمن‌سازی قرار دارند، اما ۲۹ هزار ساختمان هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. مردم باید بدانند آیا ساختمانی که قصد ورود به آن را دارند ایمن هست یا خیر؛ باید در شهرداری تهران برای اعلام ساختمان‌های ناایمن، سامانه سوت‌زنی تشکیل دهیم.

کمبود بودجه برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها

علی صالحی دادستان تهران چند روز پیش با اعلام بررسی وضعیت ساختمان های ناایمن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش در دادستانی تهران اظهار کرد: در این جلسه ناایمن بودن ساختمان ها از سوی رؤسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران آموزش و پرورش مورد تأیید قرار گرفت و فقدان بودجه و اعتبار کافی جهت تملک یا تخریب و نوسازی ساختمان، مهمترین مشکل در این زمینه عنوان شد.

ناایمن ترین بیمارستان کشور در تهران قرار دارد

دادستان تهران تصریح کرد: طبق گزارش خود رؤسای دانشگاه علوم پزشکی، ناایمن ترین بیمارستان کشور در تهران قرار دارد که اخطار پلمب و تعطیلی آن به همراه یکی دیگر از ساختمان های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی حسب درخواست سازمان آتش نشانی صادر شده است.

صالحی یادآور شد: درخصوص بیمارستان ها و درمانگاه ها نیز ضمن تشکیل کمیته مشترک شناسایی و ارتقاء ایمنی، مقرر شد هر سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی حداکثر ظرف دو هفته آینده فهرست و مشخصات تمام ساختمان های خود اعم از اداری، دانشگاهی، بیمارستان ها، درمانگاه ها و … را در چهار سطح بحرانی، پرخطر، کم خطر و ایمن تهیه و به سازمان های نظام مهندسی و آتش نشانی ارائه کنند.

قدمت ۹۰ ساله بیمارستان امام خمینی

قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم گفته که عمده بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه قدمت ساخت بالایی دارند و طبق اظهارات این مقام مسئول در بیمارستان امام خمینی (ره) سازه‌ای مربوط به ۹۰ سال قبل هم وجود دارد و قطعا استاندارد ۹۰سال پیش با الان متفاوت است و این بیمارستان از نظر مشخصات فنی دچار ایراداتی است.

قناعتی توضیح داد: الان بیمارستان امام خمینی (ره) به لحاظ پله‌های فرار و سازه‌ای دچار مشکل است و این در حالی است که روزانه ده‌ها هزار نفر در این بیمارستان تردد می‌کنند و نمی‌توان سرویس‌دهی را متوقف کرد. الان خیلی از مراکز خصوصی و دولتی بیمارستانی مشابه هم در تهران اخطار آتش‌نشانی دارند که اگر بخواهیم همه آنها را تعطیل کنیم، درمان در تهران مختل خواهد شد و این یک معضل است. در واقع می‌بایست بیمارستان‌های شهر را در حال ارائه خدمت اصلاح کرد و مجبوریم در برخی مراکز کار را ادامه دهیم.

کدام بیمارستان‌ها اخطار گرفته‌اند؟

در لیست غیررسمی منتشر شده از ساختمان‌های بحرانی اسم چند بیمارستان مهم به چشم می‌خورد که روزانه هزاران نفر در آن‌ها تردد می‌کنند، در زیر اسامی این بیمارستان‌ها را مشاهده می‌کنید.

منطقه ۱۷ بیمارستان ضیائیان در سال ۱۳۶۶ احداث شده است، مرکز درمانی شهید شاه‌آبادی

منطقه ۱۸ بیمارستان غیاثی در سال ۱۳۷۸ احداث شده است، بیمارستان فیاض بخش در سال ۱۳۳۵ ساخته شده است.

منطقه ۱۲ بیمارستان طرفه

منطقه ۱۳ بیمارستان بوعلی، بیمارستان فجر در سال ۱۳۶۸ احداث شده است.

در لیستی که سال ۹۹ از ساختمان‌های ناایمن منتشر شد هم نام چند بیمارستان وجود دارد. این لیست بین سال‌های ۹۳ تا ۹۵ تهیه شده است که ممکن است تا امروز ایمن‌سازی شده باشند.

منطقه ۱ بیمارستان شهدای تجریش، بیمارستان باهنر

منطقه ۲ بیمارستان آتیه

منطقه ۳ بیمارستان دی (پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ بیمارستان دی در خیابان توانیر تهران دچار حریق شد. در اثر این آتش سوزی بخش‌هایی از بیمارستان شامل انبار دارویی آسیب دید)، بیمارستان نگاه در سال ۱۳۷۸ راه اندازی شد.

منطقه ۶ بیمارستان هاجر

منطقه ۷ بیمارستان بهرامی

منطقه ۹ بیمارستان شریعت رضوی که در سال ١٣٤٥ به صورت وقف از طرف مرحوم آذر فر در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت که به عنوان مرکز درمانی استفاده شود.

منطقه ۱۰ بیمارستان لولاگر رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۹۵ درباره اخبار مطرح شده مبنی بر تخریب بیمارستان لولاگر، گفته بود: بیمارستان لولاگر موقوفه مرحوم لولاگر است که سال‌های زیادی کار کرده است. به طوری که این بیمارستان از نظر سازه‌ای بیشتر با خشت ساخته شده و از نظر ایمنی در برابر بحران‌هایی مانند زلزله مقاومت لازم را ندارد.

منطقه ۱۲ بیمارستان اکبرآبادی

منطقه ۱۳ بیمارستان لواسانی که سال ۹۶ از سوی شهرداری اخطار ایمنی دریافت کرد.

منطقه ۱۵ بیمارستان کهریزک، مرکز بهداشتی و درمانی آموزش و پرورش

منطقه ۱۶ بیمارستان آیت الله کاشانی در سال ۱۳۳۲ احداث شده است، بیمارستان مفرح که احداث آن درسال ۱۳۱۸ آغاز شد.

منطقه ۱۷ بیمارستان ضیائیان

منطقه ۱۸ بیمارستان شهید فیاض بخش، بیمارستان شهدای یافت آباد

منطقه ۲۰ بیمارستان دارالتوحید

منطقه ۲۲ بیمارستان ایرانیان

خطر زلزله برای ناایمن‌ها

ناطق الهی زلزله‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص خطری که وجود بیمارستان‌های ناایمن برای مردم دارد گفت:  از سال ٧٠ تا ٧٥ با همت شخصی خود ١١٠ بیمارستان تهران را مطالعه کردم و نقشه آسیب‌پذیری آنها را در همان موقع و در هر دوره برای وزاری محترم فرستادم اما متاسفانه به دلایل زیاد که جای بحث جداگانه دارد کارها فقط در حد حرف و هزینه کردن‌های بی مورد هیچ موقع عملی نشدند. در هر حال شهرداری نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و باید بگویم که اگر زلزله شدیدی در تهران رخ دهد بزرگ‌ترین فاجعه انسانی رخ خواهد داد، بیشترین صدمات و حتی مدفون شدن تهران زیر آوار را تجربه خواهیم کرد. این به معنای ایجاد تشویش نیست بلکه این موضوع بارها مطرح شده است. برای مقابله با آن باید اجازه ساخت ساختمان ناایمن داده نشود و ساختمان‌های موجود را هم مقاوم کنیم.

ناطقی الهی عنوان کرد: اعلام لیست ساختمان‌ها و مشخص نکردن دلیل پرخطر بودن ساختمان‌ها دردی دوا نمی‌کند. من مخالف انتشار این لیست بودم زیرا به نظر من ۷۶ درصد ساختمان‌های تهران آسیب‌پذیر در برابر زلزله هستند و پیش از این هم لیست منطقه به منطقه از ساختمان‌های ناایمن منتشر شده بود و دو سال طول کشید که ما لیستی را تهیه کنیم.

انتشار لیست به تنهایی دردی دوا نمی‌کند

او اضافه کرد: انتشار لیست باعث ایجاد رانت‌هایی خواهد شد برخی پولی می‌دهند تا اسم ساختمانشان از لیست خارج شود. رانت‌هایی هم برای معاملات ملکی‌ها و گروه‌های خاص ایجاد خواهد شد. این لیست به عامل تسویه حساب بین افراد تبدیل می‌شود. از طرفی گروه‌هایی هم به راه خواهند افتاد که به دنبال مقاوم سازی به شکل سمبل کاری هستند و این موضوع را بعد از زلزله بم و کرمانشاه دیدم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مشکلات ما امروز تسویه حسابی بین افراد است، همین کسانی که امروز مدعی هستند زمانی که ما در مورد این ساختمان‌ها هشدار می‌دادیم، به ما برچسب بحران‌ساز می‌زدند. همین افراد که خود در شورای شهر، شهرداری و نظام مهندسی سمت داشتند و خود مانع سر راه مقاوم‌سازی بودند امروز مدعی شده‌اند. امیدواریم بعد از انتشار این لیست مسئولان امر به موضوعی  که ۳۰ سال است نسبت به آن هشدار می‌دهیم، توجه کنند.

او ادامه داد:  توجه به تهدید زلزله برای تهران در هسته‌های مالی شکل نخواهد گرفت و دقت لازم در این حوزه و ساماندهی مقاوم‌سازی در کشور باید فارغ از کمیته‌های داخل شهرداری و شرکت‌های مهندسین مشاور باشد در غیر این صورت اوضاع بدتر از شرایط فعلی خواهد شد. من مطمئنم که همین امروز شرکت‌هایی از این شرایط استفاده کرده و وارد موضوع مقاوم‌سازی خواهند شد درحالی که دانش کافی در این زمینه را ندارند.

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛ فارغ از موضوع لزوم انتشار و یا عدم افشای نام ساختمان‌های نایمن به ویژه بیمارستان‌ها توجه به این موضوع ضروری است که جایی مانند بیمارستان روزانه هزاران مراجعه کننده دارد و اگر به سرعت مورد توجه قرار نگیرد و نشبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدام نکنند با حوادث تلخی مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1143749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      امیدواریم این هشدارهای مهم جدی گرفته شود.
    • حسین بابا IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      انتشار فهرست دردی دوا نمیکند