میوه‌های ممنوع برای نوزادان و کودکان زیر ۳ سال

همه ما تا حدودی درباره خواص مفید میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت عمومی بدن آشنایی داریم، اما درباره این که این میوه‌ها آیا برای کودکان کم سن و سال هم مفید هستند یا نه، چیز زیادی نمی‌دانیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آیا میوه‌های ممنوع برای بچه‌ها را می‌شناسید؟ همه ما تا حدودی درباره خواص مفید میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت عمومی بدن آشنایی داریم، اما درباره این که این میوه‌ها آیا برای کودکان کم سن و سال هم مفید هستند یا نه، چیز زیادی نمی‌دانیم. البته بسیاری از مادرها، مشتاق هستند که خوراندن میوه به کودکان را از سنین پایین آغاز کنند. غافل از اینکه اگر این میوه‌ها مناسب سن نوزادان نباشند، تبعات زیادی را به همراه خواهند داشت. در این مقاله به بررسی میوه‌های ممنوع برای نوزادان و کودک در ماه‌ها و سال‌های اولیه زندگی آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بیماران قلبی این نکات را حتما رعایت کنند

۱- هویج خام و خیار

سبزیجات منبع فیبر و مواد معدنی و مغذی زیادی هستند که خوردن آن به افراد توصیه می‌شود. اما هویج جزو سبزیجاتی است که به خاطر بافت سفت و محکمی که دارد، ممکن است باعث ایجاد خفگی در کودکان شود. خیار هم در همین دسته از سبزیجات قرار می‌گیرد. همچنین سبزیجات خام حاوی نیترات هستند که ممکن است واکنش‌های آلرژیک را در پی داشته باشند.

۲- گیلاس و آلبالو

خانواده گیلاس، مثل خود گیلاس، آلبالو و گوجه سبز از میوه‌های ممنوع برای نوزادان تا زیر ۳ سال هستند. این میوه‌ها مستعد ایجاد مسمومیت و عارضه اسهال در کودکان هستند.

۳- کیوی

حتی در بزرگسالان هم احتمال حساسیت و آلرژی به کیوی وجود دارد. کلا کیوی یک میوه آلرژیک است، هر چند محتوای بالایی از ویتامین ث دارد. به هر حال برای دادن کیوی به نوزادانتان، عجله نکنید.

۴- پرتقال و مرکبات

مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو و …، حاوی مواد مغذی مثل ویتامین ث، کلسیم، پتاسیم و … هستند. این ویتامین‌ها برای بدن بسیار مفید است. اما محتوای آن‌ها، بسیار اسیدی است و احتمال واکنش آلرژیک و دردهای معده مثل رفلاکس در نوزادان را بالا می‌برد. توصیه می‌شود که این میوه‌ها را تا قبل از یک سالگی به فرزندانتان نخورانید.

۵- خربزه و گرمک

خواص طالبی، خربزه و گرمک فراوان است اما هر دو از میوه‌های ممنوع برای نوزادان هستند که تا پیش از یک سالگی، نباید به بچه‌ها بدهید.

۶- انگور

از جمله میوه‌های ممنوع برای نوزادان زیر یک سال، انگور است. به خاطر این که کودکان در این سن، اغلب در خوردن دانه‌های انگور مشکل دارند و نمی‌توانند دانه‌ها را با لثه‌هایشان له کنند. در ضمن، پوست، اندازه و سفتی دانه‌های انگور ممکن است در لوله گوارشی یعنی مری نوزاد گیر کند. بنابراین به دلیل بالا بودن خطر خفگی، باید از دادن این میوه به فرزندتان صرف نظر کنید.

۷- مویز و کشمش

دانه‌هایی مثل مویز یا کشمش هم ممکن است باعث ایجاد خفگی کودک شوند. بنابراین از در دسترس قرار دادن آن در مقابل کودکان زیر ۲ سال جدا خودداری کنید. مصرف زیاد مویز به خاطر کربوهیدرات و قند می‌تواند بی‌خوابی و اسهال در نوزادان را به دنبال داشته باشد.

۸- توت و توت فرنگی

خانواده توت‌ها شامل توت فرنگی، بلوبری، توت سیاه، تمشک و …، با وجود خوشمزه و مغذی بودن، مثل مرکبات دارای مقادیر زیادی اسید و ویتامین C هستند. به همین خاطر ممکن است خوردن آن‌ها منجر به درد معده و مشکلات گوارشی شود. علاوه بر این، در مورد این دسته از میوه‌ها، حساسیت‌های پوستی مثل جوش‌ها و بثورات مخصوصا در نواحی که پوشک می‌بندید، شایع است.

حتی برخی اوقات خوردن توت‌ها توسط مادر، موجب واکنش آلرژیک در نوزادان خواهد شد. پس بهتر است تا پایان یک سالگی صبر کنید. به علاوه بعد از گذر از این سن، برای شروع دادن این میوه‌ها بهتر است با احتیاط و به آرامی پیش بروید.

۹- میوه به

میوه به، جزو میوه‌هایی است که به خاطر سفت بودن بافت آن، کودکان زیر ۱ سال قادر به جویدن آن نیستند. بنابراین این میوه را در اولویت خوراندن به فرزندانتان قرار ندهید. چون احتمال ایجاد خفگی در کودکان وجود دارد.

۱۰ – هندوانه

هندوانه جزو میوه‌های با طبع سرد و غنی از ویتامین C است. توصیه می‌شود که مادران به خاطر خواص هندوانه این میوه را بخورند تا مواد مغذی موجود در آن، در شیر مادر ترشح شود. تغذیه نوزاد از شیر مادر به سیستم ایمنی بدن او کمک می‌کند و برای رفع بیماری زردی نوزاد هم مناسب است.

بر اساس تحقیقات خوردن یک برش هندوانه یا دو فنجان آب هندوانه در طول روز توسط مادر، می‌تواند در رفع زردی نوزاد موثر باشد. البته این میوه در لیست میوه‌های ممنوع برای نوزادان زیر ۶ ماه (به طور مستقیم) هم قرار دارد.

میزان مجاز مصرف میوه برای کودکان

به کودکان ۱ تا ۲ سال به اندازه نصف میوه، البته از میوه‌های مجاز بدهید.

به کودکان ۲ تا ۳ سال، حدود ۲/۳ تا یک عدد میوه کامل بدهید.

به کودکان ۴ تا ۸ سال، حدود یک میوه و نصفی بدهید (۱/۵ عدد).

کودکان ۹ سال و بالاتر، روزی ۲ میوه در روز می‌توانند بخورند.

پیامدهای خوردن میوه های ممنوع برای نوزادان

سیستم گوارش بدن نوزادان، به دلایل مختلف، گاهی قادر به هضم برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها، سبزیجات، غذاها و چاشنی‌ها نیست. به همین خاطر احتمال بروز آلرژی در نوزادان بالا می‌رود.

در قدم اول با شناخت و آگاهی از الگوهای غذایی و رفتاری فرزندانتان، می‌توانید متوجه شوید که نوزادتان به چه مواد غذایی حساسیت دارد. متداول‌ترین نوع آلرژی به میوه‌های ممنوع برای نوزادان، حالت تهوع است.

در این صورت باید برای رفع مشکل به متخصص یا فوق تخصص اطفال مراجعه کنید و از او مشورت بخواهید. معمولا ناراحتی‌های معده به عنوان اولین واکنش در مقابل حساسیت‌های غذایی شناخته می‌شوند. اغلب این ناراحتی‌های گوارشی، در ابتدا به صورت خفیف هستند.

علائم آلرژی به میوه در نوزادان

علاوه بر ناراحتی‌های معده، ممکن است متوجه مشکلات دیگری هم در نوزادتان شوید. بعد از بروز هر یک از این اختلال‌ها، باید به پزشک مراجعه کنید.

• اسهال و درد در ناحیه شکم؛

• خودداری از غذا خوردن و بی‌اشتهایی به خاطر حالت تهوع‌های مکرر؛

• قرمزی و التهاب در پوست؛

• سوزش و خارش گلو؛

• مشکلات تنفسی مثل نفس تنگی و خس خس گلو؛

• گریه‌ و بی‌قراری؛

• تغییر رنگ در ناحیه دست و پا، مخصوصا در انگشتان.

دلایل ایجاد آلرژی در نوزادان

دلایل ایجاد آلرژی در نوزادان

مهم‌ترین دلیل در آلرژی نوزادان و حساسیت غذایی، پیش‌زمینه ارثی است. یعنی اگر والدین و دیگر افراد خانواده به یک میوه یا ماده غذایی حساسیت نشان دهند، احتمال اینکه نوزاد متولد شده در این خانواده هم به آن ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان دهند، بسیار زیاد است. بنابراین با شناخت الگوهای غذایی افراد خانواده می‌توان تا حد زیادی از بروز آلرژی پیشگیری کرد.

برخی مشکلات و نارسایی‌های جسمی هم باعث می‌شود که بدن نوزاد به برخی مواد مغذی یا ویتامین‌های موجود در میوه‌ها و مواد غذایی، حساسیت نشان دهد که باید با مراجعه و مشورت با پزشک، در جهت رفع آن اقدام کنید.

آزمایش برای تشخیص حساسیت نوزاد به میوه‌ها

در مرحله اول، تشخیص حساسیت و آلرژی در نوزادان به مواد غذایی، کار آسانی نیست. حتی برای خانواده‌ها و مادران این موضوع سخت‌تر هم خواهد بود. اما روش‌های قطعی برای شناخت این مشکل وجود دارد.

آزمایش خون و آزمایش پوست از روش‌های قطعی برای شناخت آلرژی کودکان است. این دو آزمایش می‌توانند ایمنی بدن کودک به میوه‌ها و خوراکی‌ها را نشان دهند و اندازه‌گیری کنند. آزمایش خون سطح «IgE» را اندازه‌گیری می‌کند.

IgE همان آنتی‌بادی است که در بدن در هنگام واکنش آلرژیک، افزایش می‌یاید. اگر کودک نسبت به یک آلرژن خاص حساسیت داشته باشد، در این آزمایش مشخص خواهد شد.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

کد خبر: 1144304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =