آخرین تحولات اوکراین |توافق غرب درباره عدم تحویل هواپیما و تانک به کی‌یف

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر اینکه کی‌یف خود باید با مسکو مذاکره کند و پاریس و برلین به جای آنها با روسیه مذاکره نخواهند کرد، گفت: ناتو قصد ندارد وارد جنگ با روسیه شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهوری فرانسه، شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در کی‌یف اعلام کرد که نه فرانسه و نه آلمان به جای اوکراین نمی‌توانند با روسیه مذاکره کنند. وی گفت: «زمانی که جنگ پایان یابد، اوکراین باید خود شیوه‌های مذاکره با روسیه را تعیین کند و پاریس و برلین به جای مقامات کی‌یف با مسکو مذاکره نخواهند کرد.»

ماکرون افزود که فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی در مذاکرات شرکت خواهند کرد، ولی قصد ندارند از طرف اوکراین گفتگو کنند. رهبر فرانسه همچنین یادآور شد که سفر خود به روسیه را در آینده نزدیک منتفی نمی‌داند، ولی برای این کار ابتدا باید پیش‌شرط‌هایی  فراهم شود.

ماکرون در خصوص احتمال سفرش به مسکو تاکید کرد: «چنین سفری مستلزم پیش‌شرط‌هایی است که باید فراهم شود، البته من چیزی را رد نمی‌کنم».

روز پنج‌شنبه مشخص شد که امانوئل ماکرون به همراه اولاف شولز، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا به کی‌یف سفر کرده‌اند. این رهبران اروپایی در پایان مذاکرات خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، آنها اعلام کردند که از درخواست این کشور برای اعلام وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد. آنها همچنین یادآور شدند که به ارسال تسلیحات نظامی جدید به کی‌یف ادامه خواهند داد.

ماکرون پیش از این گفته بود که مقامات اوکراین باید پس از برقراری آتش‌بس، با روسیه مذاکره کنند. رئیس جمهوری فرانسه همچنین یادآور شد که به زلنسکی گفته است که اروپایی‌ها یک قاره مشترک دارند و روسیه بخشی از آن بوده، هست و خواهد بود. به عقیده وی، روسیه یک کشور قدرتمند است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا منزوی کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و چهاردهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

آلمان درخواست سفیر اوکراین برای تحویل تانک را رد کرد

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان درخواست سفیر اوکراین در آلمان برای تحویل تانک به این کشور را رد کرد.  شولتز در مصاحبه ای با آ ار دی گفت: وی با توجه به گفتگو  با "ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی یف فهمید که  در حال حاضر این چیزی نیست که رهبری در اوکراین می خواهد. بلکه خواست رئیس جمهور اوکراین توپخانه بیشتر برای نبرد در شرق کشور بود و این دقیقاً همان چیزی است که آلمان تامین می کند. از سوی دیگر، آندری ملنیک، سفیر اوکراین خواستار تحویل 88 تانک اصلی لئوپارد 1 و 100 خودروی جنگی پیاده نظام ماردر شده بود.

 اعلام آمادگی ماکرون برای دیدار با پوتین

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو اعلام آمادگی کرده است. ماکرون عصر پنجشنبه در مصاحبه با TF1 در کی یف گفت: فکر می‌کنم سفر به روسیه به شرایطی نیاز دارد،  من فقط با  اشاره‌های رئیس‌جمهور پوتین، به آنجا نخواهم رفت.
ماکرون گفت که با پوتین درباره مسائل بشردوستانه، حفاظت از زندانیان یا امنیت غذایی نیز صحبت خواهد کرد تا راه حلی بیابد. ماکرون گفت:  بنابراین من چیزی را رد نمی کنم، اما همیشه این کار را با شفافیت با رئیس جمهور اوکراین و هر زمان که منطقی باشد انجام خواهم داد.
مکرون در مورد امتیازات احتمالی ارضی اوکراین به روسیه گفت که اوکراین باید در این مورد تصمیم بگیرد.  وی افزود: من فکر می کنم که امروز وظیفه ماست که به ارزش ها، قوانین بین المللی و در نتیجه اوکراین پایبند باشیم. باید به اوکراین کمک کرد تا استقامت کند.
ماکرون گفت: اما این وظیفه ما نیست که از طرف اوکراینی ها در مورد شرایط پایان این جنگ تصمیم گیری کنیم. و در مقطعی یا باید یک پیروزی نظامی حاصل شود یا باید مذاکرات آغاز شود. رهبری اوکراین باید در مورد مناطق و همچنین اینکه آیا امتیازات احتمالی داده می شود یا خیر، تصمیم گیری کند.

استقبال کی یف از حمایت آلمان و فرانسه از اعطای وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا به اوکراین

"ویتالی کلیچکو"، شهردار کیف، از قول "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای حمایت از وضعیت نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا استقبال کرده است.  وی در این باره گفت: این خبر بسیار بسیار خوبی است. کلیچکو عصر پنجشنبه به خبرگزاری آلمان در کی یف گفت: ما بسیار خوشحالیم. این رویای اوکراین است که بخشی از خانواده اروپایی باشد. اوکراین هزینه این را با جان مردم می پردازد. شهردار کی یف گفت: ما برای آزادی، برای ارزش های دموکراتیک و برای آینده فرزندانمان مبارزه می کنیم.
با این وجود، کلیچکو خواستار تحویل بیشتر سلاح از طرف اروپا به کشورش شده و گفت: ما  به سلاح بیشتری نیاز داریم. همه در آلمان و همه در اروپا باید بالاخره بفهمند: ما به سلاح های دفاعی نیاز داریم. اوکراین نه تنها از کشور، شهرها و خانواده های خود دفاع می کند. کلیچکو گفت: ما از شما  هم دفاع می کنیم. هیچ کس نمی داند روسیه تا کجا پیش خواهد رفت. وی یادآوری کرد که آلمان شرقی نیز ده ها سال پیش بخشی از امپراتوری شوروی بود.

 کانادا به همراه آلمان به دنبال راه حلی برای رفع مسئله کاهش پمپاژ گاز روسیه از طریق نورد استریم 

کانادا به همراه آلمان  به دنبال راه حلی برای تعمیر توربین نگهداری شده توسط گروه انرژی زیمنس برای خط لوله نورد استریم 1 است. سخنگوی وزیر منابع طبیعی کانادا در بیانیه‌ای گفت: دولت کانادا در حال مذاکره فعال با آلمان درباره توربین‌های مورد بحث است و ما در حال کار بر روی راه‌حلی در این باره هستیم. گروه روسی گازپروم پیشتر اعلام کرده بود که تاخیر در تعمیر کمپرسورهای گاز توسط زیمنس در حال حاضر ظرفیت خط لوله دریای بالتیک را محدود کرده است. روسیه در روزهای اخیر با این استدلال در دو مرحله حداکثر گاز پمپاژ شده به آلمان از طریق این خط لوله را کاهش داد.

 اعطای نامزدی عضویت به اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا روی میز کمیسیون

به احتمال زیاد، کمیسیون اتحادیه اروپا از اعطای وضعیت نامزد عضویت اتحادیه اروپا به اوکراین و مولداوی حمایت خواهد کرد. خبرگزاری آلمان به نقل  از محافل کمیسیون اروپایی در طول شب مطلع شد، قرار است در نشستی به ریاست اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در روز جمعه یک توصیه مربوطه به دولت های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه شده و در این باره تصمیم گیری شود.
در عین حال، با توجه به اطلاعات ارائه شده، باید این مسئله روشن شود که پیشرفت بیشتر در روند الحاق با تحقق شرایط خاص برای عضویت منطبق باشد. در مورد اوکراین، تمرکز اصلی بر پیشرفت در حاکمیت قانون و در مبارزه با فساد است.

ماکرون: کشورهای غربی توافق کردند که هواپیما و تانک را به اوکراین ندهند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از توافق بین نمایندگان کشورهای غربی برای توقف تحویل هواپیماها و تانک‌های تهاجمی به اوکراین خبر داد.

ماکرون که روز پنج‌شنبه به همراه اولاف شولز، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا به اوکراین سفر کرده بود، گفت: «این تقریباً موضع گیری رسمی همه شرکای ما در ناتو است: ما به اوکراین برای دفاع از خود کمک می‌کنیم، ولی وارد جنگ با روسیه نخواهیم شد. بنابراین، ما توافق کردیم که تسلیحات خاصی مانند هواپیماهای تهاجمی یا تانک را به این کشور عرضه نکنیم.»

رهبر فرانسه یادآور شد که چنین تصمیمی مورد توافق قرار گرفته و رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی نیز از این مسئله آگاه است. ماکرون افزود که فرانسه عمدتاً با ارسال مهمات و «انواع خاصی از سلاح‌ها»، خودروهای زرهی و توچخانه به اوکراین کمک می‌کند.

وی پیش از این نیز در جریان مکالمه تلفنی خود با رئیس جمهوری اوکراین آمادگی پاریس برای ادامه ارسال تسلیحات از جمله تسلیحات سنگین به کی‌یف را اعلام کرد.

کرملین: تهدیدی از جانب روسیه برای فنلاند و کشورهای بالتیک وجود ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که این کشور تهدیدی برای فنلاند و جمهوری‌های لتونی، لیتوانی و استونی در حاشیه دریای بالتیک نیست.

وی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان در این باره توضیح داد که در این راستا، پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هیچ مزیت امنیتی مضاعفی در اروپا به همراه نخواهد داشت و برعکس، تنش بیشتری به همراه خواهد داشت.

سخنگوی کرملین یادآور شد، طرف روسی معتقد نیست که تصمیم فنلاند و سوئد در پیوستن به ناتو بتواند امنیت این کشورها را تقویت کند، برای اینکه در این صورت وخامت اوضاع در منطقه تنها افزایش خواهد یافت.

لاوروف: روسیه به اوکراین حمله نکرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه شب گذشته، پنجشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی. بی.سی. اعلام کرد که این کشور به خاک اوکراین حمله نکرده است، ولی در حالی که چاره دیگری وجود نداشت، عملیات نظامی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کرد.  

لاوروف توضیح داد: «ما به اوکراین حمله نکردیم. زمانی که ما هیچ راهی برای توضیح به غرب نداشتیم که درگیر فعالیت‌های جنایتکارانه و کشاندن اوکراین به ناتو وحمایت و پرورش رژیمی نئونازیستی بود، و زمانی که رئیس جمهور زلنسکی، گفته بود که اگر کسی احساس میکند روسی است، اجازه دهید به روسیه برود، گزینه‌ای جز اینکه عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کنیم، نداشتیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «ما به کسی حمله نکردیم. آنها به روس‌ها در اوکراین حمله کردند. دولت اوکراین اکنون نیز در حال بمباران مردم کشور خود است. و غرب هم به کی‌یف اسلحه می‌دهد تا به این جنایت ادامه دهد.»

سرگئی لاوروف همچنین در پاسخ به سئوالی درباره برنامه‌های روسیه برای بازگرداندن سرزمین‌های قبلی این کشور تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، با اعلام اینکه وظیفه "بازگرداندن سرزمینها و تقویت کشور" به دست روسیه کنونی افتاده است، همه چیز را گفته و چیزی برای اضافه کردن به سخنان وی وجود ندارد.

بایدن: تحریم‌ها علیه روسیه بهترین گزینه برای واشنگتن است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس که بامداد امروز، جمعه، منتشر شده، اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بهترین انتخاب برای ایالات متحده بود و غیرممکن بود که واشنگتن به وضعیت بوجود آمده در اوکراین واکنشی نشان ندهد.

بایدن در پاسخ به سئوالی درباره دلایل اعمال تحریم‌های مالی با وجود هزینه‌هایی که برای اقتصاد جهانی و آمریکا دارد، تاکید کرد: «اگر قوی ترین کشور عضو ناتو از پاسخ به تجاوز روسیه طفره رود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما نمی‌توانستیم در برابر حمله نظامی روسیه به اوکراین سکوت کنیم.»

به عقیده وی، بدون پاسخگویی به این تجاوز، روسیه ظاهراً به حرکت خود به اعماق خاک اروپا ادامه می‌داد.

وی یادآور شدکه تصمیم به اعمال تحریم‌های ضدروسی که باعث ایجاد بحران در بازارهای سوخت و مواد غذایی جهانی شده را به‌عنوان یک فرمانده عالی و نه به عنوان سیاستمداری که به انتخابات پاییز امسال فکر می‌کند، گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا: استراتژی فشار تحریم‌ها بر مسکو موثر است

ند پرایس، سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده استراتژی فشار تحریمی بر روسیه را رها نخواهد کرد. به گفته وی، واشنگتن چنین تاکتیک‌هایی را موثر می‌داند.

پرایس گفت: «ما همچنان این استراتژی را دنبال خواهیم کرد. این راهکار شامل تحریم‌های مالی و اقدامات کنترل صادرات است که در آینده نزدیک و در درازمدت پایگاه صنعتی و فناوری روسیه برای بخش‌های دفاعی، فضایی و مالی این کشور را از بین خواهد برد.»

یش از این الکسی پوشکوف، سناتور روس گفته بود که سیاست اعمال تحریم های ضدروسی توسط دولت آمریکا هیچ تاثیری نداشته و بالعکس به طرف آمریکایی و متحدانش آسیب وارد کرده است.به عقیده وی، این بدان معناست که اقدامات محدودکننده مورد ارزیابی درست قرار نگرفته است.

لاوروف از تلاش برای تبدیل مولداوی به "اوکراینی دوم" خبر داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام کرد که تلاش‌هایی آشکار در جریان است تا مولداوی را به "اوکراین دومی" تبدیل کنند و این با رویکرد مصرف گرایانه مقامات فعلی این کشور مطابقت دارد.

لاوروف این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که اکثریت مردم مولداوی در موضع گیری مقامات رسمی این کشور در خصوص پیوستن سریع به اتحادیه اروپا شریک نیستند.

روسیه به تهدید اوکراین درباره ضربه زدن به پل کریمه پاسخ قاطع خواهد داد

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که روسیه تهدیدات طرف اوکراینی در خصوص امکان حمله به پل کریمه را مورد توجه قرار داده است. وزیر امور خارجه روسیه گفت: «به خوبی می دانید که ما ارتشی قدرتمند و مسئول داریم و همه این تهدیدها در نظر گرفته شده است و دودی بدون آتش وجود ندارد.»

لاوروف تاکید کرد که به عقیده وی که طرح‌های احتمالی طرف اوکراینی برای آسیب رساندن به تاسیسات زیربنایی روسیه "شکست خواهد خورد".

سرلشکر دیمیتری مارچنکو، یکی از فرماندهان نیروهای مسلح اوکراین روز گذشته گفت که پل کریمه هدف شماره یک برای حملات از طرف ارتش اوکراین خواهد بود.

دیدگاه لاوروف درباره اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین به این معناست که بروکسل منافع ژئوپلیتیکی خاصی را در موضوع گسترش اتحادیه اروپا در اولویت قرار می‌دهد.

وی گفت: «اگر به اوکراین نقشه راه مربوط به آماده شدن برای عضویت در اتحادیه اروپا داده شود، این تنها بدان معناست که اتحادیه اروپا بار دیگر آماده است تا چشم خود را بر همه معیارهای خود که همواره برای نامزدهای عضویت در آن وجود داشته، ببندد و آمادگی دارد تا صرفاً با ملاحظات ژئوپلیتیکی در این خصوص عمل کند.»

روز گذشته اولاف شولز، صدراعظم آلمان از اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت کرد. پیش از این نیز ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکرایننیز از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا روند اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به کشورش را تسریع بخشند.

آنتونوف: آمادگی روسیه برای تضمین ایمنی کشتی‌های حامل غلات اوکراینی

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده صبح امروز، جمعه، اعلام کرد که این کشور آماده است تا ایمنی کشتی‌هایی که بار غلات را از بنادر تحت کنترل اوکراین حمل کنند، تضمین کند و متعهد می‌شود که از کریدورهای باز شده در این راستا استفاده نظامی نخواهد شد.

این دیپلمات اتهامات مربوط به ممانعت روسیه از کشتیرانی آزاد در دریای سیاه را رد کرده و مقامات اوکراینی که به گفته وی حدود 420 مین دریایی قدیمی را در سواحل خود کار گذاشته‌اند، را مقصر مشکل کنونی در صادرات غلات نامید.

آنتونوف، در مقاله‌ای به زبان انگلیسی که امروز در نشریه "نشنال اینترست" (National Interest) منتشر شد، یادآور شد که موفقیت در این زمینه تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که مقامات اوکراینی برای همکاری سازنده آمادگی داشته باشند و برای شروع، به گفته این دیپلمات، باید آبهای منطقه از وجود مین‌ها پاکسازی شود.

وی افزود: "روسیه ایمنی چنین مسیرهایی را تضمین کرده و از آنها به نفع اهداف خود در عملیات ویژه استفاده نخواهد کرد. هیچ مانعی از جانب ما وجود ندارد. توپ اکنون در زمین کی‌یف قرار دارد." آنتونوف همچنین پیشنهاد کرد از بنادر دریای سیاه و آزوف که تحت کنترل روسیه هستند و همچنین از مسیرهای زمینی، از جمله از طریق خاک بلاروس، برای صادرات غلات اوکراین استفاده شود.

آمریکا اطلاعات مربوط به سومین تبعه مفقود شده در اوکراین را بررسی می‌کند

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده بررسی اطلاعات مربوط به اینکه یک شهروند آمریکایی دیگر در اوکراین ناپدید شده، را آغاز کرده است.

وی گفت: «گزارشی از یک آمریکایی دیگر وجود دارد که محل حضور وی در اوکراین مشخص نیست. من هنوز نمی توانم جزئیات بیشتری ارائه دهم. ما متوجه شدیم که این شهروند آمریکایی برای شرکت در جنگ علیه روسیه به اوکراین رفته بود.»

این دیپلمات افزود، بر اساس اطلاعات اولیه مقامات آمریکایی، این شهروند ممکن است طی چند هفته گذشته در اوکراین ناپدید شده باشد.

یک روز قبل نیز وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایالات متحده با دقت وضعیت دو مزدور آمریکایی مفقود شده که گفته شده در نزدیکی شهر خارکوف به اسارت گرفته شدند، را بررسی خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا در عین حال نتوانست صحت اطلاعات مربوط به اسارات اتباع آمریکایی  را تأیید کند.

تجار اوکراینی در لندن بازسازی پس از جنگ این کشور را بررسی می‌کنند

خبرگزاری رویترز گزارش داد که نمایندگان سازمان‌های اجتماعی و شرکت‌های بزرگ اوکراینی روز جمعه در لندن با مقامات دولت انگلستان دیدار  کرده و در جریان آن درباره مسائل مربوط به بازسازی این کشور پس از پایان درگیریهای نظامی با روسیه گفتگو خواهند کرد.

طبق این گزارش، آن ماری ترولیان، وزیر تجارت خارجی انگلستان، قصد دارد از این فرصت برای تقویت همکاری بین شرکت‌های اوکراینی و شرکت‌های انگلیسی درگیر در پروژه‌های انرژی، حمل‌ونقل و زیرساختارها استفاده کند.

یادآوری شده که کمک‌های اقتصادی جدید به اوکراین که حجم آن در پایان کنفرانس اعلام خواهد شد، بخشی از بسته کلی حمایت مالی، نظامی و بشردوستانه لندن از کی‌یف به مبلغ حدود 3 دلار میلیارد خواهد بود.

رئیس جمهوری مولداوی تماس‌ها با روسیه را حداقلی خواند

مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی، شب گذشته، پنجشنبه، در مصاحبه‌ای اعلام کرد این کشور ارتباطات "حداقلی" خود با روسیه را حفظ کرده و تماس‌ها در سطح سفرای دو کشور برقرار است.

به گفته وی، سفیر مولداوی در روسیه پیام‌هایی را از مسکو ارسال کرده و سفیر روسیه در کیشینیف نیز به طور مرتب به وزارت خارجه احضار می‌شود تا تذکرات مقامات مولداوی را به کشورش منتقل کنند.

علاوه بر این، رئیس جمهوری مولداوی به محدودیت روابط اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و دلیل آن را وجود موانعی برای تحویل کالاها از طریق خاک اوکراین، در شرایط جنگ کنونی نامید.

روسیه برنامهای برای پرداخت بهای نفت به روبل ندارد

الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه در مسائل مربوط به انرژی روز پنجشنبه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ به خبرنگاراناعلام کرد که روسیه در حال حاضر به مصلحت نمی‌داند که صادرات نفت خود را به روبل انجام دهد و در حال حاضر طرحی مشابه پرداخت بهای گاز روسیه به روبل برای صادرات نفت در نظر گرفته نشده است.

نوواک افزود که روسیه برخلاف گاز صادراتی از طریق خط لوله، صادرکنندگان زیادی در صنعت نفت دارد. به گفته وی، بازار کاملاً آزاد شده است، بنابراین اجرای مکانیسم پرداخت به روبل بسیار دشوارتر خواهد بود. وی در عین حال یادآور شد که البته مکانیزمی برای فروش اجباری بخشی از درآمدهای ارزی وجود دارد.

 معاون نخست وزیر همچنین اعتراف کرد که تا پایان سال 2022 قیمت نفت ممکن است از 150 دلار در هر بشکه هم فراتر رود. به عقیده وی، بازار جهانی نفت همچنان متعادل است، ولی در معرض خطرات سیاسی قابل توجهی قرار دارد.

نوواک همچنین گفت که اکثر مشتریان اروپایی گازپروم به پرداخت بهای گاز به روبل روی آورده‌اند.

وزارت دفاع روسیه از همکاری بیولوژیکی- نظامی اوکراین و آمریکا پرده برداشت

ایگور کریلوف، رئیس نیروهای حفاظت از پرتوها، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که اسنادی بدست آمده است که تعامل بین وزارت دفاع اوکراین و ایالات متحده در خصوص اجرای برنامه‌های بیولوژیکی- نظامی را تأیید می‌کند و توضیحات مقامات آمریکایی در مورد فعالیت‌های صلح جویانه بیولوژیکی اقعیت ندارد.

وی شب گذشته در یک نشست خبری گفت: علیرغم ابراز اطمینان آمریکا مبنی بر اینکه تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین منحصراً در زمینه توسعه بهداشت غیرنظامیان انجام شده، اسنادی بدست آمده است که تعامل مستقیم وزارت دفاع این دو کشور در این زمینه را تایید می‌کند. وی توضیح داد که در اسناد بدست آمده به امکان همکاری بین اوکراین و ایالات متحده در برنامه بیولوژیکی و همچنین امکان ایجاد اصول قانونی برای گسترش بیشتر این همکاری ها اشاره شده است.

کریلوف یادآور شد که خود ایالات متحده ارتباط بین پنتاگون و آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین  را به رسمیت شناخته است.

در اوایل ماه ژوئن، پنتاگون رسماً حمایت "قانونی" ارائه شده طی 20 سال گذشته از 46 تاسیسات بیولوژیکی در خاک اوکراین را تایید کرد. ولی مدعی شد که این کمک‌ها "در چارچوب پروژه‌های صلح آمیز پزشکی و کشاورزی" به آنها ارائه شده است.

در همین راستا، سفارت روسیه در واشنگتن نیز صبح امروز، جمعه اعلام کرد که اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده در خصوص غیرنظامی بودن فعالیت آزمایشگاه‌ها بیولوژیکی در اوکراین با واقعیت مطابقت ندارد و اطلاعات تهیه شده توسط پنتاگون در این باره یک دروغ محض است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1144486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =