امضای تفاهم‌نامه بین ایران و روسیه برای ایجاد مراکز تجاری

شرایط بین‌المللی موجب هم‌افزایی دو کشور ایران و روسیه به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری شده و در همین راستا تفاهمنامه جدیدی بین دو کشور درباره ایجاد مراکز تجاری متقابل امضاء شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، پس از حمله روسیه به اوکراین جبهه متحدی توسط کشورهای غربی علیه این کشور تشکیل و تحریم‌های گسترده‌ای نیز برای مقابله با روسیه اعمال شد. در حالی که فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر روابط خوبی با یکدیگر داشته و همواره برای تقویت روابط تلاش کرده‌اند، به نظر می‌رسد تغییر شرایط جهانی و شکل‌گیری نظم نوین که برخی تحلیلگران بین المللی به آن اذعان دارند، موجب نزدیکی هرچه بیشتر دو کشور شده است. گواه این مسئله را می‌توان در امضای تفاهمنامه جدید بین دو کشور درباره ایجاد مراکز تجاری متقابل مشاهده کرد.

بر اساس این تفاهمنامه، یک مرکز در تهران و مرکز دیگر در شهر بندری بالتیک روسیه در سن پترزبورگ واقع خواهد شد. طبق توافق انجام شده قرار است مراکز مذکور تجارت بین دو کشور را در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، الکترونیک، کشاورزی، غذا، داروسازی و ساخت و ساز تسهیل کنند. کمک به تجار ایرانی و روسی برای برقراری ارتباط و انجام تراکنش‌های مالی از اهداف این تفاهمنامه معرفی شده است. علاوه بر این، تسریع پروژه کریدور شمال به جنوب نیز از دیگر اهداف این توافق بوده است.

اگرچه برخی در ماه‌های اخیر گروهی تلاش کردند با ایجاد یک فضای منفی و سیاه‌نمایی روابط روسیه با ایران را به گونه‌ای تصویر بکشند که گویی تنها منافع این کشور در آن تامین شده است، اما به نظر می‌رسد شرایط بین المللی موجب هم‌افزایی دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجارت بین‌الملل شده باشد. با پذیرش این مسئله، تلاش روسیه برای ایجاد چارچوبی در توافق هسته‌ای که خللی در روابط این دو کشور ایجاد نکند، منطقی قلمداد خواهد شد.

آنچه که بر اهمیت تفاهمنامه اخیر دو کشور می‌افزاید، تاکید بر راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب است که بی‌تردید مزایای اقتصادی قابل توجهی برای دو طرف خواهد داشت. کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب –که ترکیبی از حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی خواهد بود- به دو کشور اجازه می‌دهد در این مسیر تجاری که به هند متصل خواهد شد، مشارکت فعالی داشته باشند.

سال گذشته پس از مشکلی که برای یک کشتی در کانال سوئز اتفاق افتاد، روسیه و ایران این کریدور را به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز معرفی کردند. لازم به ذکر است که تجارت سالانه بین ایران و روسیه در حال افزایش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =