ریاضیدان زن اوکراینی بعد از مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز شد

مارینا ویازوفسکا، ریاضیدان اوکراینی دیروز در طی مراسمی در شهر هلسینکی فنلاند، توانست مدال فیلدز ریاضیات را به عنوان دومین زن برگزیده پس از مریم میرزاخانی در تاریخ ۸۰ ساله این جایزه از آن خود کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دیروز در مراسم اهدای جایزه معتبر فیلدز در ریاضیات که در شهر هلسینکی فنلاندبا سخنرانی کارلوس ای‌کینگ، مدیر اتحادیه بین‌المللی ریاضیات برگزار شد، چهار ریاضیدان به عنوان برنده معرفی شدند. جایزه فیلدز یکی از بالاترین افتخارات در ریاضیات است که هر چهار سال یک بار در جریان کنگره بین‌المللی ریاضیدانان به چهار ریاضیدان جوان کمتر از 40 سال که کار ارزنده‌ای در حوزه ریاضیات به انجام رسانده باشند، اهدا می‌شود.

مارینا ویازوفسکا ۳۷ ساله، استاد ریاضی متولد کی‌یف، پایتخت اوکراین، است و از سال ۲۰۱۷ در دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس تدریس می‌کند. او این جایزه را به دلیل دستاوردهایش در اثبات نظریه فضاپرکنی با کره (sphere packing) دریافت کرد و دومین زنی است که پس از مریم میرزاخانی توانست به دریافت این جایزه نائل آید. نظریه بسته‌بندی کره یا فضاپرکنی با کره، در واقع یافتن آرایش کره‌هایی است که می‌توانند بیشترین حجم یک فضا را در هشت بعد اشغال کنند.

در یک فضای سه‌بعدی، کارآمدترین روش برای بسته‌بندی کره‌ها، چیدمان هرمی است، شبیه به نحوه بسته‌بندی پرتقال در سینی‌های یک خواربارفروشی. هنری کوهن، ریاضیدان موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج، در یک سخنرانی پس از اهدای مدال فیلدز گفت: برای حل این مساله در چهار بعد یا بیشتر، اطلاعات بسیار کمی در دست است. این ناشی ازشکاف وحشتناک در دانش ما است و تقریبا برای بشریت شرم‌آور است.

کوهن افزود: با توجه به اینکه درک ما در ابعاد دیگر چقدر ضعیف است، واقعا معجزه‌آسا است که مارینا توانسته دقیقا به این موضوع دست پیدا کند.

مارکوس دو ساتوی، ریاضیدان بریتانیایی و نویسنده کتاب ترویج علم به زبان ساده، نیز گفت که اطمینان دارد اهدای این مدال به ویازوفسکا، الهام‌بخش زنان بیشتری برای روی آوردن به ریاضی به عنوان شغل شود.

گفتنی است که مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی در سال ۲۰۱۴ اولین زنی بود که برنده مدال فیلدز شد. وی سه سال پس از دریافت این جایزه بر اثر بیماری سرطان درگذشت. به غیر از میرزاخانی، یک ایرانی دیگر هم این جایزه را به خود اختصاص داده است که نام او فریدون درخشانی با نام مستعار کوچر بیرکار است. او که در سال ۱۳۵۷ در روستای «نی» در مریوان در استان کردستان ایران متولد شده، این جایزه را به دلیل فعالیت و پژوهش‌هایش در زمینه هندسه جبری در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد.

برندگان دیگر که بودند؟

دیگر برنده مدال فیلدز امسال فرانسیس هوگو دومینیل – کوپن ۳۶ ساله، ریاضیدان متولد فرانسه و استاد دانشگاه در ژنو است که نام او در مراسم اهدای جوایز به عنوان نخستین برنده مدال سال ۲۰۲۲ اعلام شد. او این جایزه را به دلیل فعالیت پیشگامانه‌اش در حوزه ریاضیات انتقال فاز از آن خود کرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با اعلام نام این ریاضیدان به سرعت با انتشار توئیتی به او تبریک گفت.

ریاضیدان اوکراینی بعد از مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز شد

دومینیل- کوپن پیش از اهدای جایزه گفت: هنگامی که برای حل یک مساله ریاضی تلاش می‌کند به نقش‌هایی که نقاشی می‌شوند، می‌اندیشد، نه به فرمول‌ها. این دیدگاه زیباشناختی به او اجازه می‌دهد که ریاضی را با ظرافت خاصی نظاره کند.

جیمز مینارد ۳۵ ساله، ریاضیدان بریتانیایی از دانشگاه آکسفورد دیگر برنده مدال فیلدز است که این مدال به دلیل دستاوردهای او در زمینه نظریه تحلیلی اعداد به او اهدا شد.

ریاضیدان اوکراینی بعد از مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز شد

جون ها ۳۹ ساله از دانشگاه پرینستون آمریکا دیگر برنده مدال ۲۰۲۲ است که این جایزه را برای کار روی ترکیبات و هندسه جبری دریافت کرد. او نخستین فرد کره‌ای دریافت کننده این جایزه است. او در مصاحبه‌ای گفته است که یکی از نادر برندگان مدال فیلدز است که در دوران نوجوانی روی ریاضی تمرکز نداشته است. در واقع، یک نمره بد در آزمونی در دوران ابتدایی او را متقاعد کرده بود که استعدادی برای این رشته ندارد.

ریاضیدان اوکراینی بعد از مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز شد

او در ویدئویی که در مراسم پخش شد، گفت: زمانی که جوان بودم، ریاضیات برای من مانند سرزمینی بود که دیوارهای عظیمی آن را احاطه کرده بودند و نمی‌توانستم از آنها بالا بروم. من در کشور کره بزرگ شدم و رویایم این بود که شاعر شوم تا آنچه را که وصف ناشدنی و تقریرناپذیر است، بیان کنم. اما در نهایت دریافتم که ریاضی بهترین راه برای انجام این کار است.

کد خبر: 1146809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ملانیا IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      عالی و خیلی خوب
    • حمید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      یاد و خاطره خانم مریم میرزا خانی را گرامی می دارم روحش شاد