ماجرای خودروساز شدن یکی از کارخانه‌های تولید ماکارونی / رقیبی جدید برای ایران خودرو و سایپا در راه است؟

سخنگوی وزارت صمت، با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده در سال ۱۴۰۰ در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه سرمایه‌گذاری، اعطای مجوز برای تاسیس کارخانه‌ جدید تولید خودرو را تایید کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طی روزهای اخیر بحث‌ها و اخباری مبنی بر خودروساز شدن یکی از کارخانه‌های تولید ماکارونی مطرح شد. این موضوع که از مدت‌ها پیش توسط همین گروه تولیدی، مطرح بود، با یادآوری این خبر توسط مدیر اجرایی این شرکت، تایید شد و اعلام شد که مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده و جواز تولید "زر خودرو" برای گروه صنعتی زرماکارون از سوی وزارت صمت صادر شده است. این شرکت مدعی است می‌خواهد قطب سوم خودروسازی در کشور باشد و سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند.

بیشتر بخوانید

قیمت‌گذاری دستوری خودرو لغو می‌شود؟

پیش از این یکی از مدیران گروه صنعتی زر درباره تولید خودرو در این شرکت گفته بود: می‌خواهیم انقلابی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده و خودروهای کاملا متفاوتی وارد بازار شوند.

این در حالیست که برخی کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند چنانچه نگاه این گروه تولیدی، تولید خودروهای داخلی باشد، وعده تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو عملی نیست. هرگاه این شرکت‌های مدعی، قادر به تولید محصول در یک بازار آزاد و به قیمت مناسب و البته قابل رقابت با بازارهای خارجی باشند، می‌توان تحلیل کرد که توان تولید محصول در صنعت دیگری را نیز دارند یا خیر.

ماجرای خودروساز شدن شرکت صنعتی از زبان سخنگوی وزارت صمت

امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این رابطه ضمن اشاره به ادعای این شرکت مبنی بر تولید یک میلیون دستگاه خودرو توسط شرکت صنعتی زر، اعلام کرد: بهار سال گذشته، تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی- سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صمت امضا کردند که در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در جهت توسعه سرمایه‌گذاری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در قالب تفاهم‌نامه مذکور ، گروه صنعتی زر با یک پیشنهاد چهار میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، غذایی، شیمیایی، خودرو و پتروشیمی وارد عمل می‌شود. در حوزه خودرو پیشنهاد این شرکت، سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال (۶۰۰ هزار خودرو سواری، ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودرو سنگین) بوده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: با بررسی کارنامه عملکردی گروه صنعتی زر در حوزه‌های مختلف و با توجه به اینکه این گروه صنعتی در دهه‌ ۶۰، کار ساخت قطعات خودرو همچون سرسیلندر و میل‌لنگ را آغاز کرده و در این زمینه صاحب تجربه است، وزارت صمت با این درخواست موافقت کرده و در تیرماه ۱۴۰۰، مجوز تاسیس کارخانه‌ برای تولید خودرو برای این گروه صنعتی صادر شد.

شکل‌گیری رقیبی تازه برای ایران‌خودرو و سایپا

قالیباف ادامه داد: زمین مورد نیاز، تخصیص پیدا می‌کند و در حال حاضر خط تولید در حال تکمیل است. در اعطای مجوز و امضای مراسم، مقامات محلی و استانی از دولت، مجلس و قوه قضایی حاضر بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این نکته نیز شایان ذکر است که در چارچوب همان تفاهم‌نامه فوق‌الاشاره، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری وارد عمل شده و منحصر به گروه صنعتی زر نیست و اطلاع‌رسانی‌های آن انجام خواهد شد. ضمن اینکه سیاست وزارت صمت این است که از هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در جهت افزایش و ارتقا تولید حمایت کند.  

سخنگوی وزارت صنعتف معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از این گروه صنعتی به‌عنوان رقیبی جدید برای خودروسازان بزرگ نام برد، گفت: چنانچه بتوانند به ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال دست پیدا کنند و این وعده عملی شود، به‌تبع می‌تواند از خودروسازان بزرگ کشور و رقیبی برای ایران‌خودرو وسایپا باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1146985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =