۶ هزار بورسیه توسط دانشگاه‌های آلمان به دلیل کسری بودجه لغو شد/ ضرر ۱۳ میلیون یورویی در مدت ۲ سال

سرویس تبادل آکادمیک آلمان(DAAD) با کاهش بودجه ۱۳ میلیون یورویی مواجه شده است و مجبور است حدود ۶ هزار بورسیه را لغو کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرویس تبادل آکادمیک آلمان(DAAD) با کاهش شدید بودجه مواجه شده  و مجبور است حدود ۶ هزار بورسیه را لغو کند.

مقرر شده بودجه اصلی این سرویس که از طریق وزارت خارجه آلمان تامین می‌شود، از ۲۰۴ میلیون یورو (۲۰۵ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۹۵ میلیون یورو در سال جاری کاهش ‌یابد. این بودجه در سال ۲۰۲۳ کاهش بیشتری خواهد داشت و به ۱۹۱ میلیون یورو می‌رسد که به معنای ضرر ۱۳ میلیون یورویی در تنها ۲ سال است.

جویبراتو موکرجی رئیس سازمان تبادل آکادمیک آلمان معتقد است که کاهش بودجه تاثیر زیادی بر فعالیت‌های جهانی این سرویس دارد چون کاهش توانایی سازمان برای تامین مالی دانشگاه‌ها و دانشجویان تا سالها دیده خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد که کاهش بودجه، آلمان را در رقابت‌های بین‌المللی در زمینه آموزش عالی عقب نگه می‌دارد.

 موکرجی در اعلامیه‌ای از اتخاذ سیاست کاهش بودجه برای سازمان خود انتقاد کرد و گفت که توسعه دیپلماسی علمی با توجه به شرایط جدید جهانی، ضروری است.

سرویس تبادل آکادمیک آلمان پیش‌تر هم برخی فعالیت‌های اصلی خود را کاهش داده بود. هم اکنون اعطای کمک هزینه‌های طولانی مدت برای دانشجویان باید ۵۰ درصد کاهش پیدا کند که در نتیجه هر سال حدود ۷۰۰ کمک هزینه حذف خواهد شد. همچنین تامین مالی سفرهای سخنرانی، کنگره و برنامه‌های ویژه تابستانی و زمستانی دانشگاه هم متوقف شده است. گفتنیست هر سال حدود ۵ هزار نفر تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرند.

این کاهش بودجه سبب می‌شود که آلمان دیگر قادر به برگزاری دوره‌های سخنرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور نباشد و در میان مدت، حدود ۱۰۰ مرکز از ۴۵۰ مرکزی که در آن دانشگاهیان نماینده نظام آموزش عالی آلمان هستند، کنار گذاشته شوند.

کاهش مراکز تحقیقاتی آلمان در جهان

به علاوه کاهش بودجه قابل توجهی در ۶ مرکز آلمانی تحقیقات و نوآوری آمریکا، برزیل، هند، ژاپن و روسیه به وجود خواهد آمد و دانشگاه‌ها مجبور می‌شوند بودجه خود را برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی در شهریه و مواردی مانند آن به نصف کاهش دهند.

رئیس سازمان تبادل آکادمیک آلمان در این رابطه ابراز نگرانی کرد و گفت که کاهش بودجه برای ما بسیار تاسف‌برانگیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =