۱۰۰ کلاهبردار انتخاباتی در کشور شناسایی شدند/ اعلام محکومیت برای ۳۰ نفر

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: در طول انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ نفر کلاهبردار انتخاباتی شناسایی شد که شورای نگهبان از ۶۰ نفر آنها شکایت و دادگاه ۳۰ نفر را محکوم کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امین‌الله زمانی امروز در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های استان قزوین که در سالن جلسات دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان برگزار شد، اظهار داشت: این افراد با سو استفاده از نام شورای نگهبان و با این ادعا که در تأیید صلاحیت‌ها نقش دارند، در واقع اقدام به خرید و فروش صلاحیت می‌کردند؛در حالی که تحقیقات نشان داد هیچ ارتباطی با مجموعه شورای نگهبان نداشته‌اند. در ضمن اگر فردی هم پیدا شود که در این حوزه مدعی باشد، زیر ذره‌بین شورای نگهبان قرار می‌گیرد و جلوی بازارگرمی آنها را می‌گیریم.

زمانی با بیان اینکه شورای نگهبان ۲۵۰ هزار ناظر انتخاباتی در کل کشور دارد گفت: تاکنون در هیچ‌کدام از پرونده‌های تخلفات انتخاباتی اثری از دخالت این ناظران دیده نشده که نشان می‌دهد شورای نگهبان با چه دقت و حساسیتی ناظران خود را انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به هیچ‌وجه در احراز، تأیید یا رد صلاحیت‌ها تحت تأثیر جناح‌های و حزب‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد و هیچ شخصیت سیاسی یا غیرسیاسی نمی‌تواند ادعا کند که نفوذی در شورای نگهبان دارد و می‌تواند در این شورا لابی‌گری کند.

۲۴۲ بخشنامه و آیین‌نامه مغایر با شرع ابطال شدند

مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود مقررات و بخشنامه‌های مزاحم در کشور گفت: با وجود اینکه این مقررات مانند قوانین مجلس از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی‌کند، اما اگر افراد این مقررات و بخشنامه‌ها را خلاف شرع تشخیص دادند، می‌توانند درباره آنها به شورای نگهبان شکایت کنند.

زمانی افزود: تا امروز یک‌هزار و ۵۱۷ فقره شکایت از مقررات و بخشنامه‌های دولتی داشتیم که با بررسی این شکایت‌ها ۲۴۲ بخشنامه و آیین‌نامه را به خاطر اینکه خلاف شرع مبین بوده باطل کردیم و البته در ۹۰۰ فقره شکایت هم بخشنامه‌ها مطابق شرع تشخیص داده شدند. مابقی شکایت‌ها هم در حال بررسی هستند و به مرور نتیجه آنها به شاکیان اعلام می‌شود.

وی با اشاره به بحث قابل تفسیر بودن برخی اصول قانون اساسی ادامه داد: تاکنون برای تفسیر ۱۶۳ اصل قانون اساسی از شورای نگهبان نظر خواسته شده که برای ۷۱ اصل قانون اساسی تفسیر رسمی شورا ارائه و منتشر شده است.

استان قزوین ۷ هزار ناظر انتخاباتی دارد

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه شورای نگهبان در استان قزوین هفت هزار ناظر انتخاباتی دارد، گفت: در هر کدام از انتخابات‌ها به طور معمول از توان ۶۰ درصد از این ناظران استفاده می‌شود و این ناظران انتخاباتی با دقت و با رعایت تمام معیارها از جمله تقوا انتخاب می‌شوند.

محمدتقی صفری با اشاره به پرسش برخی مدیران رسانه درباره عدم اعلام دلایل رد صلاحیت‌ها تصریح کرد: این دلایل فقط به خود نامزدها اعلام می‌شود و این جزو حقوق شخصی افراد است که اسرار آنها حفظ شود. بنابراین از رسانه‌ها انتظار داریم که درباره این دلایل پرسش‌های موردی نداشته باشند؛ چرا که قانون اجازه اعلام عمومی این دلایل را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در استان قزوین تخلف خاصی در حوزه ناظران نداشته‌ایم، اما برخی ناظران البته در سطوح پایین به خاطر دخالت در روند انتخابات برکنار شدند. با این حال اگر نامزدها مدعی ایجاد خطا در فرآیند نظارتی شورای نگهبان باشند و مستندات محکمی ارائه ‌دهند، اشتباهات را می‌پذیریم و نسبت به جبران آن اقدام خواهیم کرد.

صفری درباره اینکه چرا یک کاندیدای نمایندگی بعد از اعتراض احراز صلاحیت می‌شود، ادامه داد: در برخی موارد نظر شورای مشورتی درباره صلاحیت یک فرد منفی است، اما بعد از اینکه آن افراد مدارک جدید ارائه داده و توضیحات او توسط اعضای شورای مشورتی شنیده می‌شود، احراز صلاحیت شده و به روند انتخابات بازمی‌گردد.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1148283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =