راه اندازی ۳۰۵ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۳۰۵ شرکت دانش بنیان امسال بر اساس مصوبه دولت در بخش کشاورزی راه اندازی می شود که سهم خراسان جنوبی، ۳۰ شرکت متشکل از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید مجتبی خیام نکویی  شامگاه چهارشنبه در دیدار با استاندار که با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همراه بود، اظهار کرد: با اجماع بین نمایندگان و مسئولان استان اولویت های موجود باید مشخص شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی اگر اولویت اول خراسان جنوبی نباشد، اولویت دوم استان است اضافه کرد: محوریت هرگونه تحول در بخش کشاورزی با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور است که دارای 20 مؤسسه ملی می باشد که یکی از آنها مؤسسه سرم سازی رازی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: اولین پارک فناوری کشاورزی با توجه به شعار سال در استان البرز راه اندازی شده و چهار دهکده  فناوری کشاورزی و یک مرکز رشد هم ایجاد شده است.

خیام نکویی اظهار کرد: 305 شرکت دانش بنیان امسال بر اساس مصوبه دولت در بخش کشاورزی راه اندازی می شود که سهم خراسان جنوبی، 30 شرکت متشکل از فارغ التحصیلان  بخش کشاورزی است که اگر تعداد آنها افزایش یابد، یک دهکده فناوری کشاورزی در استان ایجاد خواهد شد.

وی اظهارکرد:  یک هنرستان کشاورزی شبانه روزی هم  با همکاری آموزش و پرورش و حمایت استان ایجاد می شود و تا پایان سال دوره کاردانی رشته های زعفران، زرشک و عناب در دانشگاه علمی و کاربردی استان راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  با تأکید بر این که از سال آینده پذیرش دانشجو در رشته های کشاورزی با نظر وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد، گفت: هیچ چاره‌ای نداریم که تأمین امنیت غذایی مردم را با بهره گیری از دانش فناوری انجام دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان این که حمایت های ویژه ای از تولید زرشک، زعفران و عناب انجام خواهیم داد، تصریح کرد: رفع نگرانی سفره مردم و کاهش قیمت جز با توجه به دانش بنیان و استفاده از تحصیل کرده های این بخش امکان پذیر نمی باشد.

ایجاد بانک ژن گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز به تعامل بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با مسئولان اشاره کرد و گفت: از این ظرفیت  برای پیگیری مسایل استان به خوبی استفاده می کنیم.

وی افزود: با همکاری نمایندگان استان اولویت ها مشخص و با تقسیم کاری که شده در قالب کار تیمی، پیگیری های لازم را  درباره مسایل کلیدی و کلان انجام می دهیم.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود 800 نوع گیاه دارویی در استان خواستار ایجاد بانک ژن در این خصوص هستیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: راه اندازی مرکز تحقیقات زرشک و عناب و مرکز اصلاح نژاد شتر در نهبندان با توجه به وجود زنجیره کامل آن نیز از درخواست های استان است.

قناعت با تأکید بر ضرورت راه اندازی هنرستان شبانه روزی کشاورزی در استان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در خراسان جنوبی، درخواست ایجاد دبیرخانه دائمی زرشک و عناب را نیز داریم.

وی با طرح موضوع اختصاص سهمیه هیئت علمی برای مرکز تحقیقات و پژوهش کشاورزی خراسان جنوبی، ادامه داد: مرکز تحقیقات بز کرکی استان هم نیاز به تقویت نیروی انسانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی اظهارکرد:  با توجه به نیاز موجود، ایجاد سه مرکز خدمات کشاورزی را درخواست داریم.

وی خواستار حمایت ویژه برای ایجاد آزمایشگاه کشت بافت در مرکز تحقیقات و پژوهش جهاد کشاورزی خراسان جنوبی شد.

قناعت همچنین ایجاد باغ یک هکتاری کلکسیون زرشک و عناب در خراسان جنوبی را از مطالبات استان برشمرد و آمادگی خود را برای همکاری جدی با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه امنیت غذایی اعلام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =