جزییات حمایت غیر تورمی بانک مرکزی از بخش تولید

مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی با تشریح جزییات حمایت غیرتورمی از تولید، اعلام کرد: در راستای متنوع‌سازی روش‌های تامین مالی غیر تورمی تولید و رفع مشکلات اعتباری بنگاه‌ها امسال حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از معاملات بورس کالا با ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام تامین مالی می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمید آذرمند با اشاره به تفاهم‌نامه ۲۲ ماده‌ای که اخیراً میان بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و امور اقتصادی و دارایی به امضا رسیده است ضمن تشریح جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: دستورالعمل معاملات بورس کالا با استفاده از ابزارهای اعتباری هفته گذشته به شبکه بانکی ابلاغ و زیرساخت‌های لازم فراهم شده است که انتظار می‌رود این هدف در نیمه دوم سال جاری محقق شود.

وی افزود: بند دیگر این تفاهم‌نامه در خصوص تأمین مالی زنجیره نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و همچنین زنجیره‌ای صنایع غذایی با استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای است که دراین‌خصوص به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای نیمه دوم سال هدف‌گذاری شده است.

مدیر اداره تأمین مالی زنجیره‌ای تولید با بیان اینکه به‌منظور استفاده از ابزارهای تأمین مالی مبتنی بر بازار سرمایه توافق شد که بانک مرکزی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها جهت ضمانت اوراق بدهی منتشر شده توسط شرکت‌ها در بورس مجوز اعطا کند افزود: این موضوع می‌تواند روش‌های تأمین مالی مبتنی بر بازار سرمایه را به میزان قابل‌توجهی توسعه  دهد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: علاوه بر مواردی که گفته شد بحث اجرایی‌شدن استعلام صورت‌حساب الکترونیک بابت پرداخت تسهیلات و اعتبارات توسط بانک‌ها بود که مقرر شد تا پایان سال به میزان ۷۰ درصد حداقل این فرایند عملیاتی و اجرایی شود ضمن اینکه در خصوص تکمیل زیرساخت‌های تأمین مالی زنجیره برنامه‌ریزی‌شده است که ظرف مدت دو ماه آینده تمامی زیرساخت‌های موردنیاز برای تأمین مالی زنجیره تکمیل شود.

وی افزود: به‌منظور استفاده از ابزار کارت اعتباری هم هدف‌گذاری شده که امکان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه خانوار از طریق کارت‌های اعتباری مهیا شود و خانوارها قادر باشند تسهیلات قرض‌الحسنه موردنیاز را از طریق کارت‌های اعتباری دریافت کنند.

آذرمند در خصوص تقویت صندوق‌های تخصصی تضمین از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: در این زمینه هم توافق بین دستگاه‌ها انجام‌گرفته است که از طریق تقویت صندوق‌های تخصصی تضمین امکان تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی با ریسک پایین‌تر و پوشش ریسک مناسب مهیا خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها مقرر شد که لایحه وثایق بانکی هم طی ماه‌های آینده نیز در دولت نهایی و به مجلس ارسال شود که از این طریق هم امکان تنوع‌بخشی به نحوه وثیقه‌سپاری بنگاه‌ها مهیا خواهد شد ضمن اینکه به‌منظور اجرایی‌شدن این برنامه‌ها کارگروه عملیاتی تفاهم‌نامه از دوهفته پیش کار خود را در بانک مرکزی شروع کرده است و به صورت منظم و هفتگی این کارگروه تشکیل می‌شود و انشاا... نظارت بر روند اجرای تفاهم‌نامه از طریق این کارگروه به صورت مستمر انجام خواهد شد.

گفتنی است در راستای تحقق اهداف شعار سال مبنی بر حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین و همچنین به‌منظور تقویت راهکارهای تامین سرمایه در گردش تولید که در دیدار رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب در هشتم شهریورماه مورد تاکید قرار گرفت و همچنین در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم درباره ارتقای و بهبود شیوه‌های تامین مالی تولید و هدایت منابع و اعتبارات به سمت فعالیت‌های مولد در جهت رشد تولید، تفاهم‌نامه‌ای در ۲۲ بند مورد توافق وزرای اقتصاد و صمت و رییس‌کل بانک مرکزی قرار گرفت و مقرر شد تا همه اقدام‌های لازم بر اساس تفاهم‌نامه، مورد اجرا و پیگیری قرار گیرد. این تفاهم‌نامه به امضای «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «علی صالح‌آبادی» رییس‌کل بانک مرکزی و «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید.

 
انتهای پیام/

کد خبر: 1154722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =