ضرورت از سرگیری گفت‌وگوهای صلح بین باکو و ایروان

رئیس جمهور فرانسه پیش از دیدار با نخست وزیر ارمنستان، بر لزوم از سرگیری گفت‌وگوهای صلح بین باکو و ایروان تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور  فرانسه  شامگاه دوشنبه پیش از دیدار با نخست وزیر ارمنستان، بر لزوم از سرگیری گفت‌وگوهای صلح  بین باکو و ایروان تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد فرانسه برای افزایش بودجه نظامی

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پیش از دیدار با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه در پاریس اظهار داشت که گفت‌وگو بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید دوباره از سر گرفته شود.

نیکول پاشینیان نیز پس از دیدار با ماکرون در توییتی نوشت: « اطلاعات دقیقی از پیامدهای تجاوز نیروهای جمهوری آذربایجان ارائه کردم. ما به اقداماتی برای تنش زدایی و جلوگیری از هرگونه تجاوز احتمالی نیروهای جمهوری آذربایجان اشاره کردیم.»

این در حالی است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه همدیگر را به نقض آتش بس شکننده بین هم متهم کردند.

طی روزهای گذشته، سفارت فرانسه در ارمنستان به شهروندان خود توصیه کرد که از بازدید از مناطق مرزی ارمنستان با جمهوری آذربایجان خودداری کنند. به دلیل تشدید احتمالی تنش بین باکو و ایروان، سفارت فرانسه با صدور بیانیه‌ای از فرانسوی‌های مقیم ارمنستان  خواسته از بازدید از مناطق هم مرز ارمنستان با جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به درگیری نیروهای مسلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اکیداً توصیه می‌شود از تردد به مناطق مرزی ارمنستان (از جمله منطقه جمهوری آذربایجان و نخجوان) و مناطق "وایوتس دزور"، "سیونیک" و جنوب "گغارکونیک" خودداری شود.»

در تحولی دیگر، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در ملاقات با یک مقام ارشد دولت روسیه از صلح بلند مدت و پایدار در منطقه «قفقاز جنوبی» سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز»، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربیجان در دیدار با  «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم که طرفدار صلح بلند مدت و پایدار، حل تمام مشکلات همسایگان و بهبود منطقه از شرایط سختی که ۳۰ سال در آن بوده‌ایم، هستیم».

دور تازه درگیری بین ایروان و باکو دو روز طول کشید. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ مجروح داده است. نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که دستکم ۱۳۵ نظامی ارمنستانی در درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

منبع: فارس

پایان پیام/

کد خبر: 1154761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =