عبور خرید گندم از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت:در بازار برنج خارجی و ایرانی وجود دارد و براساس گزارشاتی که به ما رسیده، قیمت برنج کاهش پیدا کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سعید راد گفت: البته روند خرید گندم در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و کرمانشاه همچنان ادامه دارد. در حال حاضر در سال ۱۴۰۰ نرخ خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان بوده است، اما امسال۱۱ تا ۱۲ هزار تومان شده  است یعنی بیش از دو نیم برابر نرخ خرید تضمینی گندم  افزایش داشته است که باعث شده امسال ما نسبت به سال گذشته یک رشد ۶۰درصد خرید گندم برخوردار باشیم.

بیشتر بخوانید:

پرونده مطالبات گندمکاران به پایان رسید

به گفته او، افزایش خرید تضمینی گندم به میزان ۲ و نیم میلیون تن در سال جاری نسبت به سال گذشته با وجود تغییرات اقلیمی، تحولات بین المللی و نوسانات اقتصادی را دستاوردی ارزشمند برای کشورمان است. خودکفایی در تولید گندم، متضمن تأمین امنیت پایدار غذایی کشور است. همچنین بالاترین رشد تولید گندم کشور، به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و زنجان است که تولید آن‌ها در مقایسه با سال گذشته ۳ تا ۵ برابر شده است و بعد از این ۴ استان، به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، کرمان و گیلان قرار دارند که از بیشترین رشد تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ برخوردار بوده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت:میزان ارزش ریالی که امسال برای گندم کاران دولت پرداخت کرده  نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده که به اندازه ۵ سال گذشته هزار میلیارد تومان بیشتر بوده است. امسال ما ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گندم خریداری کرده ایم.

راد گفت:خوشبختانه مشکلی در عرضه کالاهای اساسی بخصوص در بحث شکر و برنج نداریم.مردم در حوزه کالاهای اساسی خیالشان راحت باشد، امسال میزان برداشت برنج نزدیک به ۲۵ درصد افزایش داشته است. ممنوعیت واردات نداشته ایم زیرا در بازار برنج خارجی و ایرانی موجود است. براساس گزارشاتی که به ما رسیده، قیمت برنج در کشور  رو به کاهش است. همچنین  در حوزه شکر و روغن کاهش قیمت خوبی داشته ایم به طوری که در برخی از کالاها ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش لحاظ شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص اینکه آیا روی برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی نظارتی انجام می‌شود؟ گفت: بله نظارت‌های ما از مبدا تا مقصد صورت می‌گیرد به طوری که آزمایشات نهایی انجام و سپس وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =