آنچه باید در مورد حالت خواب نوزاد بدانید

مادرانی که نوزاد تازه متولد شده دارند باید بهترین و بدترین حالت های خواب نوزاد را بدانند تا در خواب برای فرزندشان مشکلات و خطراتی ایجاد نشود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شاید به عنوان یک مادر جوان و فردی که اولین فرزند خود را به دنیا می آورد به راهنمایی برای بزرگ کردن کودک نیاز داشته باشید .یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت نحوه خواباندن کودک برای جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی است بنابراین اطمینان از ایمن خوابیدن کودک اهمیت دارد. رازهای مراقبت از نوزاد نمناک در این متن به نحوه خواباندن کودک می پردازد.

بیشتر بخوانید:

شیر سرد مهم ترین عامل ایجاد ناراحتی معده در نوزادان

خواباندن نوزاد بر روی کمر :

نوزاد سالم تازه متولد شده باید برای چرت زدن ، استراحت طولانی مدت و خواب شب روی کمر خوابانده شود زیرا با خواباندن نوزاد روی کمر ، مجاری هوایی باز می ماند و خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد کاهش پیدا می کند.موسسه ملی بهداشت کودک آمریکا این حالت را بهترین مدل خوابیدن نوزاد معرفی کرده است زیرا حدود ۵۰ در صد خطر سندروم مرگ ناگهانی را کاهش می دهد.

خطرات خواباندن نوزاد بر روی کمر :

اگر نوزاد طولانی مدت روی کمر بخوابد ممکن است منجر به سرصافی یا پلاژیوسفالی و یا حتی سر پهن نوزاد شود اما خوشبختانه جای نگرانی نیست زیرا با گذاشت زمان و برخی درمان های ساده و تغییر حالت خواب سر نوزاد به حالت طبیعی باز می گردد. در ادامه تکنیک هایی برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی بیان شده است :

در زمان بیداری کودک ، او را چند دقیقه ای روی شکم بخوابانید.
گاهی برای استراحت کودک را به پهلو بخوابانید.
کودک را کمتر در گهواره و صندلی ماشین بخوابانید.
کودک را بیشتر در آغوش بگیرید.
گاهی در گهواره جهت خوابیدن کودک را تغییر دهید.

خواباندن روی شکم :

نظریه های متعددی باعث می شود که والدین از خواباندن کودک بر روی شکم صرف نظر کنند زیرا این مدل خواباندن روی فک کودک فشار وارد می کند و با کاهش راه تنفسی ، تنفس را محدود می کند.

ممکن است در موقعیت مستعد، صورت بسیار نزدیک با پتو قرار بگیرد و راه تنفسی کاهش یابد علاوه براین با خواباندن کودک روی تشک خیلی نرم احتمال خفگی کودک وجود دارد یا ممکن است میکروب های موجود روی تشک از طریق تنفس وارد بدن او شوند.

چه زمانی کودکان می توانند روی شکم بخوابند؟

در برخی موارد نادر پزشکان به دلیل بیماری کودک به والدین توصیه می کنند که کودک را به جای کمر روی شکم قرار دهند.

برخی پزشکان بر این باورند خواباندن کودک روی شکم در صورتی خوب است که رفلاکس شدید معده یا ناهنجاری های راه تنفسی مانند سندرم پیر رابین دارند که منجر به مشکلات تنفسی حاد می شود. خاطرنشان می شود ، هیچ مطالعه جدیدی در این زمینه صورت نگرفت. البته ارائه کنندگان خدمات بهداشت باید قبل از توصیه ، منافع و خطرات بالقوه را در نظر بگیرند.

یکی دیگر از مهم ترین دلایل خواباندن کودک روی شکم استفراغ کردن آنها است . به این دلیل پزشکان معتقدند اگر کودک هنگام خوابیدن، روی کمر استفراغ کند، بسیار خطرناک تر خواهد بود زیرا به دلیل نداشتن قدرت کافی برای چرخاندن سر، کودک در اثر استفراغ خفه می شود.

با این حال، کودکانی که روی کمر می خوابند ممکن است به سختی سرشان را برگردانند و محتویات معده را استفراغ کنند.علاوه بر این به رفع درد قولنج کودک با فاصله لازم بین خواب و غذا کمک می کند.

خواباندن کودک به پهلو:

به پهلو خواباندن کودکان چندان ایمن نیست زیرا ممکن است خطر مرگ ناگهانی کودک را افزایش دهد.

علاوه بر وضعیت خوب و بد خوابیدن، باید در مورد شیوه های خواب نیز بدانید که ممکن است منجر به مرگ ناگهانی در نوزادان شود.

اقداماتی که ممکن است منجر به مرگ ناگهانی نوزاد شود:

خواباندن بدون توجه کودک روی شکم و یا پهلو.

قرار دادن کودک روی سطوح نرم مانند تشک، مبل، بالش یا پشم گوسفند، بدون حضور والدین.
پوشاندن سر و یا چهره کودک با رختخواب، که ممکن است باعث خفگی و گرمی بیش از حد او شود.
سیگار کشیدن در دوران بارداری یا پس از زایمان.
مرگ ناگهانی کودک ریسک قابل توجهی دارد و باید زمانی را برای اطمینان از سلامت خواب نوزاد در نظر بگیرید.

توصیه هایی برای خواب ایمن کودک:

برای کودکان زیر یک سال که از سلامت کامل برخوردارند، خوابیدن روی کمر ایده آل ترین حالت است. با این حال، برخی اقدامات ایمنی ، برای اطمینان از خواب نوزادتان مفید خواهد بود.

از رختخواب شل و نرم استفاده نکنید:

از تشک محکم به جای تشک بسیار نرم، و یا کاناپه برای خواباندن نوزادان استفاده کنید. علاوه براین کارشناسان استفاده از ضربه گیرها، بالش، رختخواب کرکی یا حیوانات خشک شده در اطراف نوزاد داخل گهواره را بطور کل رد می کنند به عبارت ساده استفاده از هر چیزی که می تواند سر و صورت کودک را در طول خواب پوشش دهد توصیه نمی شود.

گهواره را ساده استفاده کنید :

از لحاف و تشک های سنگین داخل گهواره استفاده نکنید .اجازه دهید پاهای نوزاد کف گهواره را لمس کند اینگونه کودک نمی تواند به زیر تشک و لحاف لول بخورد.کناره های گهواره باید بلند باشند تا کودک از آن بیرون نیفتد.

سر کودک را نپوشانید:

پتو باید سینه کودک و بازوها را بپوشاند تا از انتقال پتو روی سر و در نتیجه از خفگی جلوگیری شود. انجمن پزشکان اطفال آمریکا کیسه خواب بچه را به عنوان یک نوع رختخواب برای گرم نگه داشتن کودک بدون پوشاندن سر توصیه می کند.

کودک را بیش از حد گرم نکنید :

کودکان باید برای خوابیدن لباس های سبکی بپوشند. با لمس کودک می توانید متوجه سرد و گرمی او شوید .

از پستانک در زمان خواب استفاده کنید :

آکادمی امراض کودکان آمریکایی معتقدند پستانک می تواند از سندروم مرگ ناگهانی جلوگیری کند. با این حال کودک را وادار به خوردن پستانک نکنید. اگر کودک از سینه مادر تغذیه می کند معمولا حدود سه تا چهار هفته طول می کشد تا بتواند با شرایط عادت کند.

واکسیناسیون را به موقع انجام دهید:

تحقیقات انجام شده درباره ایمن سازی واکسن های دیفتری کزاز، سیاه سرفه نشان می دهد با افزایش ایمن سازی مرگ و میر کاهش می یابد. .

محیط خواب خوب ایجاد کنید:

بسیار حائز اهمیت است که دمای محیط خواب را حدود ۲۰ درجه سانتیگراد برای کودکان خنک نگه دارید.

از تکنولوژی استفاده کنید:

اگر نگران وضعیت خواب کودک هستید ، به خصوص وقتی در یک اتاق جداگانه می خوابید ، از مانیتورهای وای فای یا هشدار دهنده ها برای نظارت بر وضعیت خواب و نیز علایم حیاتی کودک استفاده کنید.

از محصولاتی که مدعی جلوگیری یا کاهش سندروم مرگ ناگهانی نوزاد هستند استفاده نکنید :

این مورد از لحاظ علمی بسیار مهم است، هیچ راهی برای جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی وجود ندارد.تمام راه کارها و نحوه خواباندن نوزاد یا سایر محصولاتی که ادعا می کنند ثابت نشده اند.برعکس، چندین حادثه بر اثر استفاده از این محصولات رخ داده است.

اتاق مشترک با کودک داشته باشید:

ممکن است داخل اتاق خود ، کودکتان را بخوابانید و شیردهید تا راحت تر باشید در این صورت تختی که بچه در آن می خوابد باید به والدین نزدیک تر باشد.

روی یک تخت با کودک مشترک نخوابید :

متخصصان پیشنهاد می کنند که کودکان در حالت ایده آل نباید با والدین، بزرگسالان، خواهر و برادر و یا سایر بچه ها روی یک تخت بخوابند حتی دو قلوها یا چند قلوها را هم می توان جداگانه خواباند . به خصوص اگر دارویی مصرف می کنید که منجر به خواب عمیق می شود روی یک تخت خواب با نوزادتان نخوابید.

اگر کودک در حین خواب روی شکم بغلتد چه اتفاقی می افتد؟

نوزادان ، حدود ۴ تا ۵ ماهگی به خوبی شروع به غلت خوردن از کمر بر روی شکم می کنند و خطر مرگ ناگهانی معمولا در این زمان کاهش می یابد. اجازه دهید نوزاد جایگاه خواب راحتی را پیدا کند؛ آن ها قادر هستند صورت را به این سو و آن سو حرکت دهند تا دهان و بینی را هنگام خوابیدن بر روی شکم آزاد نگه دارند. در هر صورت، زمانی که کودک را داخل تخت خواب قرار می دهید تا بخوابد، کودک را روی کمر بخوابانید.

توجه داشته باشید خطر سندروم مرگ ناگهانی بین ۱ تا ۴ ماهگی به اوج خود می رسد اما تا ۱۲ ماهگی نوزادان در معرض این تهدید باقی می مانند.بنابراین، اقدامات احتیاطی دیگری را برای کاهش خطر در طول یک سال اول کودک انجام دهید.

چرا کودک درحین خوابیدن بر روی کمر حالت دفاعی به خود می گیرد ؟

کودکان جنب و جوش های زیادی را از خود نشان می دهند. یکی از این حرکات انعکاسی غیر ارادی رفلکس تونیک گردن و حالت دفاع است. وقتی نوزاد روی کمر می خوابد، سر کودک به یک طرف می چرخد و یک دست و ساق پا او دراز کنار او قرار می گیرد، در حالی که دست دیگر و پا خم می شوند این حالت دفاع نامیده می شود که به جلوگیری از غلت خوردن نوزاد بر روی شکم قبل از آماده شدن بدن کمک می کند. این حرکت غیر ارادی بین سه تا شش ماهگی نوزاد دیده می شود.

کودک چه زمانی می تواند روی شکم بخوابد؟

کودک ممکن است تحت نظارت والدین در زمان بیداری روی شکم قرار بگیرد. این مدل خوابیدن روشی خوب برای تقویت شکم، کمرو ماهیچه های گردن است.

چه اتفاقی رخ می دهد اگر کودک حین خوابیدن بر روی کمر بالا بیاورد؟

احتمال کمی وجود دارد که وقتی کودکان با این حالت در خواب استفراغ کنند منجر به خفگی شود . اما کودک را با یک بطری شیر روی تخت نخوابانید زیرا این عمل می تواند منجر به عفونت گوش و خفگی شود.

اگر کودک با خوابیدن بر روی کمر مشکل داشته باشد چه باید کرد؟

ممکن است برخی کودکان خواب عمیقی در حین خواب بر روی کمر نداشته باشند و حتی برخی از آن ها در این وضعیت گریه می کنند.

اگر بینی کودک گرفته باشد ممکن است احساس راحتی نکند. در چنین مواردی بخور و مرطوب نگه داشتن هوا گرفتگی بینی را کمتر می کند. کمی خم کردن سر می تواند باعث به حداقل رساندن ناراحتی بینی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =