تلویزیون نیازمند شخصیت‌های عروسکی جدید / متخصص ساخت فیلم کودک نداریم

علی‌رغم اینکه برنامه‌هایی که در حال حاضر برای کودکان و نوجوان از تلویزیون پخش می‌شود از انیمیشن‌های قوی برخوردار هستند، اما اقبال کودکان به آنها بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مدرسه موش‌ها با کپل، نارنجی وعینکی، خونه مادربزرگه با هاپوکومار و مخمل و غیره خاطره شیرین برنامه‌هایی را در حوزه کودک برایمان یادآوری می‌کنند که جای خالی آنها در آنتن این روزهای صدا و سیما بسیار احساس می‌شود.

کارتون‌ها و برنامه‌های عروسکی همواره یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌ها برای کودکان هستند. آثاری که کودکان وقت زیادی از خود را صرف تماشای آن‌ها کرده و به شکلی با آن‌ها وارد دنیای دیگری می‌شوند.

اما این روزها به‌لطف وجود ماهواره و فضای مجازی امکان تماشای جدیدترین انیمیشن‌های روز برای بچه‌ها فراهم شده، به‌طوری‌که تأثیر تلویزیون به‌شدت کمتر از قبل شده و کودکان چندان رغبتی به برنامه‌های تلویزیونی نشان نمی‌دهند.

علی‌رغم اینکه برنامه‌هایی که در حال حاضر برای کودکان و نوجوان از تلویزیون پخش می‌شود از انیمیشن‌های قوی برخوردار هستند، اما اقبال کودکان به آنها بسیار ضعیف است، بطوری‌که اغلب حتی تمایلی به دیدن این‌ برنامه‌ها مخصوصا برنامه‌های عروسکی ندارند.

متخصص در ساخت برنامه کودک و نوجوان نداریم

عادل بزدوده عروسک‌ساز خونه مادر بزرگه  معتقد است: برنامه‌هایی که در حال حاضر تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان می‌سازد از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و تنها خرج‌های اضافی می‌تراشند اما بار فرهنگی و آموزشی بسیار پایینی دارند و بازدهی‌شان صفر است. این در حالی است که دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ همیشه پر فروغ‌ترین کارها برای گروه کودک و نوجوان ساخته می‌شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز دلیل دیده نشدن برنامه‌های عروسکی حال حاضر تلویزیون را نبود ایده و فکر درست عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته که من و هم نسلانم برای تلویزیون عروسک می‌ساختیم، تمام تلاشمان این بود که آبروی ایران و خودمان را حفظ کنیم.

وی افزود: در دوران ما وقتی سریال عروسکی ساخته می‌شد که یک کار فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بود درست همانند خونه مادربزرگه. به‌طوری که هنوز هم وقتی بچه‌های آن نسل مرا می‌بینند می‌گویند که شما با کارهایی که در تلویزیون تولید کردید خاطرات عجیب و غریبی را برای ما ساختید و یکرنگی و همبستگی را در همان کارها به ما نشان دادید. اما با این اوضاعی که در حال حاضر در تلویزیون شاهدیم دیگر مانند آن کارها ساخته نخواهد شد.

عروسک‌ساز زی زی گولو در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین دلیل ساخته نشدن مجموعه‌های موفق عروسکی در تلویزیون را چه می دانید، عنوان کرد: این موضوع به مدیریت باز می‌گردد. متاسفانه ما در حال حاضر فرد متخصص و خبره‌ای در حوزه ساخت برنامه در زمینه کودک و نوجوان نداریم.

رقابت برنامه‌های کودک در دست شبکه‌های خارجی افتاده

کیمیا گیلانی مجری سابق کودک و نوجوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: کار در زمینه کودک نیازمند تخصص کافی است و برنامه‌سازان نیز باید خود را متناسب با زمان به‌روز کنند، چرا که کودکان همواره در حال به‌روز شدن هستند، اما چیزی که در حال حاضر شاهدش هستیم این است که مسئولان حمایت کافی از برنامه‌های کودک نداشته و اصلا دغدغه کودک ندارند.

وی عنوان کرد: در گذشته بین شبکه‌های تلویزیون برای ساخت برنامه کودک رقابت وجود داشت اما اکنون از میزان این رقابت کاسته شده و رقابت اصلی در دست شبکه‌های خارجی افتاده است.

گیلانی افزود: ما دیگر شاهد به وجود آمدن شخصیت‌های عروسکی جدید نیستیم و هرچه که هست همان‌هایی هستند که از قدیم وجود داشته‌اند، بهتر است مسئولان همت کنند و با توجه به علایق کودکان کاراکترهای جدید تولید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =