بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند / حادثه بیخ گوش پایتخت

موضوع ساختمان‌های ناایمن در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تهران به واسطه بافت قدیمی که دارد آبستن حوادث است و بناهای قدیمی ناایمنی بسیاری در این شهر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، موضوع ساختمان‌های ناایمن در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تهران به واسطه بافت قدیمی که دارد آبستن حوادث است و بناهای قدیمی ناایمنی بسیاری در این شهر وجود دارد. سری به چند ساختمانی که از سوی شهرداری و آتش‌نشانی اخطارهای متعدد گرفته‌اند زدیم و پای صحبت کسبه این ساختمان‌ها نشستیم.

بیشتر بخوانید

کدام بازارها و مراکز تجاری بزرگ تهران در معرض خطر هستند؟

علاءالدین پرجمعیت با سقف کوتاه و راهروهای ناایمن

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

تقاطع خیابان جمهوری و حافظ مقصد اولمان بود و سراغ ساختمانی رفتیم که یکی از پرترددترین نقاط شهر است. اگر قصد خرید تلفن همراه و لوازم جانبی آن را داشته باشید احتمالا یکی از گزینه‌هایی که برای خرید به آن فکر خواهید کرد پاساژ علاءالدین است اما انگار حال این پاساژ پرتردد این روزها خوش نیست و بارها اخطار گرفته که ناایمن است.

چند روز پیش علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در حوزه ایمنی حریق در تهران شناسایی شده است، گفت: یکی از ساختمان‌های ناایمن به‌ویژه در حوزه حریق پاساژ علاءالدین است. پاساژ علاءالدین استانداردهای استقرار و خروج جمعیت در صورت آتش‌سوزی را ندارد و آتش‌سوزی‌های متعددی هم در این پاساژ اتفاق افتاده است. جلساتی درباره آن برگزار شده است اما وجود مالکان متعدد، حضور جمعیت زیاد مردم، تنش‌های اجتماعی و مجاورت آن با مراکز درمانی و ترافیک به پیچیدگی‌های آن افزوده است.

راهروهای باریک و تراکم جمعیت، انباشت مقدار زیادی از لوازم الکترونیکی چیزهایی است که در نگاه اول به چشمم می‌آید. بیشتر کسبه حاضر به گفت‌وگو نیستند، آن‌ها می‌گویند که یا مغازه‌هایشان اجاره‌ای است یا فقط فروشنده هستند و مصاحبه کردن با رسانه‌ها موقعیتشان را به خطر می‌اندازد.

یکی از کسبه که حاضر به گفت‌وگو می‌شود، توضیح داد: چند وقتی است که آتش‌نشانی فعالیت‌هایی برای ایمن‌سازی انجام داده و وضعیت بهتر شده است اما این پاساژ شلوغ است و مشکل رفت و آمد دارد. پله خروج حتی ۳۰ درصد ایمنی هم ایجاد نمی‌کند اگر در این پاساژ حادثه‌ای رخ دهد ما نمی‌توانیم از اینجا خارج شویم. به ما گفته‌اند که ستون‌ها و پی ساختمان در برابر زلزله مقاوم است اما در برابر آتش‌سوزی ایمنی ندارد؛ ما نمی‌‎دانیم این حرف‌ها چقدر درست است.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

کسبه دیگری که حتی اجازه نمی‌دهد صدای او را ضبط کنم ما را راهنمایی می‌کند که به طبقات زیرین ساختمان برویم او می‌گوید حتی گاهی سقف چکه می‌کند، پله‌ها ایمن نیستند و سقف پاساژ در طبقات بسیار کوتاه است.

طبقات تهویه ندارند

هوای گرم داخل پاساژ به ویژه در طبقات بالاتر توجهم را جلب می‌کند، کسبه می‌گویند همین نداشتن تهویه خود مشکلی بر مشکلاتشان اضافه کرده است. بوی سیگار هم توی ذوق می‌زند و این سوال در ذهنم شکل می‌گیرد که مگر این بنا سیستم حساس به دود ندارد که افراد به راحتی زیر این سقف‌های کوتاه سیگار می‌کشند؟

یکی از کسبه می‌گوید: هیچ هوایی از بیرون به داخل پاساژ نمی‌آید و اگر حادثه‌ای رخ دهد و دودی ایجاد شود ما دچار مشکل خواهیم شد.

ساخت و سازهای متعدد کسبه داخل پاساژ

او به ساخت و سازهای داخل ساختمان اشاره کرده و می‌گوید: کسبه هر طور که می‌خواهند بنای مغازه را تغییر می‌دهد، دیوار تخریب می‌کنند یا دیواری جدید می‌سازند و کسی نمی‌داند که این کارها اصولی است یا ممکن است به ساختمان ضربه بزند. افراد با خیال راحت این کارها را می‌کنند. این پاساژ بارها اخطار گرفته است. علاوه بر این پارکینگ مجموعه کامل ساخته نشده است و زیر ساخت آن مشکل دارد.

او افزود: راهروها ایمن نیستند و بارها زمین خورده‌ایم؛ اگر بخواهیم با عجله از این پله‌ها خارج شویم قطعا به مشکل می‌خوریم. از این گذشته معتادان وارد ساختمان می‌شوند و استعمال مواد دارند. سال گذشته یکی از مغازه‌ها با یک اتفاق کوچک آتش گرفت و به همه ما گفتند که وسایلتان را از پاساژ خارج کنید؛ خدا را شکر مشکلی به وجود نیامد اما این خطر هر لحظه وجود دارد و ممکن است اتفاقی بدتر از پلاسکو برای ما بیفتد.

برای عکاسی راهی طبقات زیرین می‌شویم و سیم‌های آویزان، سقف کوتاه و تهویه بد توجهمان را جلب می‌کند.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

 در پشت بام هم بقایای دو طبقه اضافی که مالکان با تخلف ساخته بودند و تخریب شد به چشم می‌خورد. البته طمع ساخت طبقات جدید و گسترش پاساژ همچنان در مالکان وجود داشت و سال گذشته هم تلاش کردند تا با نفوذ مجوز ساخت بگیرند که این اقدام با واکنش رئیس شورای شهر تهران مواجه شد. مهدی چمران در این باره گفت: رأی صادره در مورد ساخت دو طبقه اضافه بنا در علاء‌الدین باید لغو شود جایی که خلاف داشته بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ آن را تخریب کرده‌ایم در حال حاضر مردم چه ذهنیتی پیدا می‌کنند که دوباره تصمیم به ساخت دو طبقه اضافه ساخت گرفته شود. 

آلمینیوم در آستانه ۶۰ سالگی ایمن است؟

به سمت چهارراه جمهوری و ساختمان معروف آلمینیوم می‌رویم؛ ساختمانی که بعد از حادثه پلاسکو توجه‌ها به سمت آن جلب شد. از نظر ارتفاع سقف و تهویه وضعیت در این پاساژ به نسبت بهتر از علائدین است اما آسانسورهای کوچکی دارد که مشخص است سنی از آن‌ها گذشته است.

محمد پیرعلی؛ رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان در خرداد ۱۴۰۱ با اشاره به فعالیت ساختمان ۱۵ طبقه معروف آلومینیوم به متراژ ۴۳۰۰ مترمربع در خیابان جمهوری تهران که در سال ۱۳۴۳ با استانداردهای مربوط به آن دوره احداث شده و همچنان فاقد پایان کار است، گفت: هرچند اسکلت ساختمان آلومینیوم، بتنی و برابر نظر کارشناسان کماکان دارای استحکام نسبی خوبی است و پنج دستگاه آسانسور دارد اما فاقد راه‌پله فرا و گاز شهری است.

او افزود: این ساختمان با آنکه دارای بیمه آتش‌سوزی و حوادث و مسئولیت است اما فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق بوده و تأسیسات برقی فرسوده و مستهلک، زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.

رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با تاکید بر ناایمن بودن آلومینیوم ادامه داد: موضوع ناایمن بودن این ساختمان آن‌قدر جدی است که بنیاد مستضعفان ناگزیر شد آتش‌نشانانی را در سه شیفت آنجا مستقر کند و حال با گذشت ۵۸ سال از عمرش در فهرست ساختمان‌های ناایمن تهران دیده می‌شود.

قرار بر این بود که ساختمان تخلیه شود و آتش‌نشانی ایمن‌سازی را آغاز کند اما در نهایت با توافق کسبه تصمیم بر این شد تا کسبه ساختمان آلومینیوم مسئولیت حقوقی ایمن‌سازی آلومینیوم را بدون تخلیه این ساختمان برعهده بگیرند و بنیاد مستضعفان نیز به‌عنوان مالک، قدرالسهم خود را پرداخت کند.

کسبه می‌گفتند که بنیاد برای ایمن‌سازی هزینه کرده‌ است. در طبقات بالای ساختمان هم کارگرها حضور داشتند و عملیات ایمن‌سازی در حال انجام بود. زمانی که از کسبه پرسیدیم که آیا این ایمن‌سازی‌ها می‌تواند جانی دوباره به این بنای کهن‌سال با حدود ۶۰ سال سن ببخشد، ترجیح می‌دادند که فعلا مصاحبه نکنند و اجازه بدهند کار پیش برود.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

مهستان اگر ایمن نشود پلمپ می‌شود

مسیر را به سمت میدان انقلاب ادامه می‌دهیم، مقصد پاساژ مهستان است. ساختمانی که مرکز فروش محصولات مذهبی است و از انواع پرچم گرفته تا لباس‌های مشکی را می‌توانید آنجا پیدا کنید اما انگار این ساختمان قدیمی هم با ساکنانش مهربان نیست و هر لحظه امکان خطر وجود دارد.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

سری به طبقات می‌زنیم و سیستم برقی و لوله‌کشی‌های فرسوده، ترک خوردگی‌هایی که در سقف وجود دارد و آسانسورهای کوچک و بدون تهویه نشان از فرسودگی بنا دارد. نصب کپسول آتش‌نشانی در ورودی هر کدام از مغازه‌ها اندک روزنه امیدی بود که دیدم. پیش‌تر هم شهردار منطقه ۱۱ گفته بود که پاساژ مهستان بارها اخطار گرفته و تا بعد از محرم و صفر فرصت دارند نسبت به رفع خطرات ایمنی در این ساختمان اقدام شود و در صورت بی‌توجهی مالکان و ذی‌نفعان با جدیت با حمایت دستگاه قضایی برخورد می‌شود.

کسبه می‌گویند که این که ساختمان در دهه ۷۰ ساخته شده و همان زمان هم سیستم اطفای حریق نداشته اما بنابر قوانین آن موقع پایان کار از شهرداری گرفته است.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

ساختمان قدیمی بورس متروک و بلاتکلیف

ساختمان قدیمی بورس هم یکی از بناهایی است که سال‌ها ایمنی آن مورد بحث بود تا اینکه تخلیه شد و امروز در گوشه‌ای از خیابان حافظ متروکه مانده است.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند

بعد از اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو درست چند خیابان آن طرف‌تر افتاد توجه‌ها به سمت این ساختمان ۵۰ ساله جلب شد اما امروز پس از گذشت سه سال این ساختمان متروکه باقی مانده است و سوال اینجاست که آیای این بنای بلند و سنگین می‌تواند خطرناک باشد؟ گفته می‌شود که تخریب این بنا به دلیل تراکم بالا، متراژ کم و شلوغی خیابان دشوار است و پیشنهاداتی هم مبنی بر تبدیل آن به موزه مطرح شد اما هنوز پس از گذشت سه سال ساختمان قدیمی بورس تنها و متروک در گوشه خیابان حافظ مانده و تنها مهمانان روزانه آن دست فروشانی هستند که از سایه ایوان ورودی استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، آنچه در این بازدیدها توجهم را به خود جلب کرد اصلاح نمای هر کدام از ساختمان‌ها بود. نمای ساختمان‌ها نونوار شده بود اما باید دید که آیا ایمنی از منظر شهرسازی یا آتش‌نشانی هم رعایت شده است؟ آیا این ایمن‌سازی‌ها شامل وضعیت ایمنی بنای ساختمان هم می‌شود یا تنها در برابر آتش‌سوزی ایمن خواهند شد؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1156704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =