مشارکت در بازسازی سوریه گامی برای تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی + فیلم

انتظار می‌رود دولت سیزدهم با استفاده از همه فرصت‌های موجود در حوزه خارجی به ویژه ظرفیت‌های اقتصادی بازسازی سوریه، گام موثری در تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جمهوری اسلامی ایران همواره بین متحدانش به عنوان یک حامی کاملا قابل اعتماد شناخته می‌شود که در سخت‌ترین روزها نیز دست از حمایت از متحدان خود بر نمی‌دارد. در حالی که اکثر کشورها در راهبرد سیاست خارجی خود، «هزینه-فایده» را محور تصمیم گیری قرار می‌دهند، ایرانی‌ها بارها نشان داده‌اند که برای کشورهای دوست یک شریک قابل اتکا هستند. مصداق بارز این رویکرد را می‌توان در جنگ داخلی سوریه مشاهده کرد.

در حالی که برخی کشورهای منطقه و جهان حمایت همه جانبه‌ای از گروه تروریستی داعش انجام دادند و از هیچ تلاشی برای سرنگون کردن دولت بشار اسد مضایقه نکردند، جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین روزها کنار سوری‌ها ماند و این کشور را از چنگ تروریست‌های داعش درآورد.

پس از پیروزی دولت سوریه و برقرار شدن ثبات سیاسی، موضوع بازسازی این کشور مورد توجه قرار گرفت. خود سوری‌ها بارها اعلام کردند که «فقط کشورهای دوست» از جمله ایران، روسیه و چین می‌توانند در فرایند بازسازی مشارکت داشته باشند. این در حالی است که برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارت که رسما از تروریست‌ها حمایت می‌کردند، پس از برقرای ثبات در سوریه به دنبال عادی سازی روابط خود با بشار اسد و بهرمندی از مزایای اقتصادی آن بوده‌اند.

در مقابل، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی به دلیل عدم سیاستگذاری مناسب و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در این عرصه از سایر رقبا عقب مانده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر در رویکرد کشور در حوزه سیاست خارجی، انتظار می‌رود برنامه ریزی جدی‌تری در این حوزه در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر اینکه دولتمردان سوری بارها بر در اولویت بودن شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه تاکید داشته‌اند، دولت سیزدهم نیز سوریه را یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی دیپلماسی اقتصادی معرفی کرده است.

در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های همه جانبه قرار دارد و فشار سیاسی شدیدی برای به انزوا کشاندن ایران در عرصه بین المللی وجود دارد، انتظار می‌رود با استفاده از همه فرصت‌های موجود در حوزه خارجی به ویژه  ظرفیت‌های اقتصادی بازسازی سوریه، گام موثری در تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =