طب سنتی/ خواص ریواس برای بدن

ریواس گیاه بهاری خوراکی است که علاوه بر مصرف غذایی در طب سنتی نیز از فواید آن برای سلامتی بهره می بردند. این گیاه برای پوست صورت، موی سر، معده، روده، دیابت و ... بسیار مفید است و البته ضررهایی هم دارد.؛

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، باید توجه داشته باشید که طبع ریواس از لحاظ طب سنتی سرد است، اما اگر با مقداری شکر یا عسل مصرف شود از سردی آن کاسته می‌شود. این گیاه منبع غنی از ویتامین‌ها و املاح معدنی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

میوه‌ها و سبزیجاتی که گرفتن آب آنها توصیه نمیشود

یادتان باشد احتمالا ریواس، ترش‌ترین گیاه موجود است. اسیدیته ریواس به‌خاطر مقدار زیاد مالیک‌اسید و اگزالیک‌اسید است. مقدار مالیک‌اسید در گیاهان، فراوان و مسئول طعم ترش بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است.

ریواس برای روده و معده

حورا آموزگار، داروساز و مسئول فنی مرکز خدمات تخصصی تولید فرآورده‌های دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در خصوص خواص این گیاه بهاری اظهار کرد: ساقه زیرزمینی این گیاه دارای خواص درمانی و متعادل کننده حرکات روده‌ای است و در یبوست و اسهال هر دو کاربرد دارد. از طرفی به دلیل دارا بودن مواد آنتراکینونی در انتهای ساقه اثرات ضد یبوستی دارد. ریواس دارای برخی عناصر نظیر پتاسیم – کلسیم است و از نظر ویتامین‌ها نیز تا حدودی غنی است.

وی افزود: دم برگ ریواس که قسمت قابل استفاده آن است، دارای مقداری اسیدهای آلی مانند اسید مالیک است که برای رفع عطش و ایجاد سهولت در هضم غذا مفید است. همچنین دم برگ خوراکی ریواس، پایین‌آورنده میزان کلسترول و فشار خون است. ترشی اگزالیکی ریواس دارای اثر صاف کنندگی خون است. همچنین در طب سنتی از ریواس برای دفع بعضی از باکتری‌های مضر استفاده می‌شود.

آموزگار با اشاره به این‌که این گیاه در درمان زخم معده، خونریزی معده، هموروئید، التیام شقاق، التیام زخم‌های پوستی مؤثر است، افزود: ریواس باعث کاهش چربی خون، بهبود عملکرد کلیه و کبد چرب غیرالکلی می‌شود و در چاقی و پرفشاری خون بارداری مؤثر است.

وی با بیان این‌که ریواس دارای اثرات ضد ویروسی است و به‌صورت موضعی مثل پماد آسیکلوویر عمل می‌کند، افزود: از عصاره این گیاه به دلیل اثرات ضدویروسی در کنترل ویروس هپاتیت B استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد ریواس باعث کمبود کلسیم و تجمع اسید اگزالیک در بدن می‌شود، بنابراین مصرف زیاد ریواس می‌بایست توام با مواد خوراکی دارای کلسیم کافی باشد، درغیر این صورت ممکن است ریسک تولید سنگ کلیه را افزایش دهد.

خاصیت ریواس برای موی سر

کاهش ریزش مو،  افزایش استقامت و تقویت تارهای مو، رفع مشکلات پوست سر و افزایش رشد مو از خواص ریواس برای موی سر است.

آموزگار گفت: ریشه ریواس دارای مقدار مناسبی اسید اکسالیک است که به دادن رنگ قهوه‌ای روشن به مو معروف است. وجود اسید اکسالیک باعث ‌می‌شود رنگ، مدت بیشتری بر مو بماند و با مواد شیمیایی قوی به پوست سر آسیب نمی‌رساند. ریواس با داروهای دیگوکسین، وارفارین، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک‌ها و سایر ملین‌های محرک تداخل دارند.

فواید ریواس برای دیابت

یک جهش ناگهانی در قند خون می‌تواند ترسناک باشد. بنابر این، جهت تنظیم آن باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. بر اساس مطالعات مختلف، ساقه ریواس می‌تواند بدون تأثیر منفی بر سلامت‌، از این جهش‌ها جلوگیری کند.

مبتلایان به دیابت می‌توانند که جهت تثبیت قند خون‌، ریواس را به برنامه غذایی‌ خود اضافه کنند و این موضوع به لطف ترکیبی به نام راپونتیسین است.

ریواس برای پوست صورت

ریواس سرشار از آنتی اکسیدان و گروه های آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C، A و پلی فنول ها و… است که به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند. خواص این گیاه برای پوست صورت به شرح زیر است:

جوانسازی و تغذیه رسانی به پوست

افزایش کلاژن سازی در بدن

کاهش آسیب ناشی از اشعه ماورای بنفش

کمک به کاهش و درمان آکنه

طریقه مصرف ریواس

این گیاه را می‌توان به روش‌های مختلف، مصرف کرد. خورش ریواس غذایی است که در سفره خیلی از ما جا دارد.  علاوه بر این استفاده از ریواس در مرباها و دسرها، که سرشار از شکر هستند، رایج است. حتی می‌توان آن را با شکر کم یا بدون شکر نیز پخت.

از جمله ایده‌های خلاقانه جهت استفاده از ریواس در غذاها، سالاد ریواس و کرامبل ریواس است. همچنین، می‌توانید ریواس یا مربای آن را به بلغور جو دوسر نیز اضافه کنید.

شربت ریواس

میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی به سلامت آنلاین گفته: مصرف شربت ریواس در فصول گرم سال توصیه می شود.برای تهیه شربت ریواس که بسیار گواراست می توانید آب ریواس را با مقداری شکر بجوشانید تا غلیظ شود و به حالت عسلی در آید.این شربت را می توانید هنگام مصرف همانند سایر شربت ها رقیق کنید تا به غلظت مناسب برسد و سپس آن را نوش جان کنید.

مضرات ریواس

استفاده مداوم از ریواس موجب بروز مشکلات گوارشی شده و مصرف آن برای افراد با مشکلات کلیوی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. مصرف روزانه این سبزی موجب عدم جذب کلسیم و منیزیم خواهد شد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را بالا می‌برد.

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، قلبی و عروقی، دارای درد سینه و ناراحتی‌های مثانه‌ای از مصرف این گیاه بدون تجویز پزشک خودداری کنند. استفاده از این گیاه در دوران شیردهی موجب اسهال نوزاد خواهد شد. مصرف برگ ریواس دارای ترکیبات سمی بوده و استفاده از آن به صورت خوراکی مضر است. افراد مبتلا به کم خونی، ریشه خشک شده ریواس را هنگام غذا میل کنند.

منبع:سایت خبری سیب

انتهای پیام/

کد خبر: 1159217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =