ایجاد ۳۵ هزار شغل دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری/ ۲ هزار و ۷۷۱ دانشجو در طرح دستیار فناور فعالیت می‌کنند

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم از ایجاد ۳۵ هزار شغل دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در نشست خبری اولین سالگرد تاسیس این معاونت که دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: عنوان وزارت علوم سال ۸۳ از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد. متاسفانه در این مدت توجه زیادی به فناوری نشده بود تا دوره کنونی وزارت علوم که به همت دکتر زلفی گل ۶ آذرماه ۱۴۰۰ این معاونت شکل گرفت. امسال هم ویژه‌ برنامه‌ای به مناسبت سالگرد تاسیس معاونت برگزار خواهد شد.

وی افزود: معاونت فناوری از ابتدا پنج راهبرد را درنظر داشت. متاسفانه تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در زیست بوم فناوری کشور سالهاست که مغفول مانده است. نخستین راهبرد، تقویت و تکمیل زیست بوم فناوری است که در این راستا آیین نامه کارآفرینی و نوآوری تدوین شد و به همه پارک‌ها و دانشگاه‌ها ابلاغ شد. نکته دیگر رها شدن مراکز رشد بود. مراکز رشد باید متولی داشته باشند. جلسات متعددی برای ارزیابی و رصد مراکز رشد برگزار شد که در نتیجه مراکزی که کارآمد نبوده باید تعطیل شوند. هدف این است که در همه شهرستان‌ها مرکز رشد وجود داشته باشد و در همه استان‌ها پارک علم و فناوری تاسیس شود.

خیرالدین بیان کرد: ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور در پارک‌ها و مراکز رشد داریم.  ۷ هزار و ۷۳۵ شرکت دانش بنیان در کل کشور و ۲ هزار و ۱۳۰ شرکت در پارک‌های علم و فناوری‌ وجود دارند. تعداد اشتغال ایجاد شده هم حدود ۱۱۱ هزار شغل بوده است. ما معتقدیم افزایش کمی دانشگاه‌ها و پارک‌ها مشکلی را حل نمی‌کند، به همین منظور به دنبال خروجی هستیم که یعنی اشتغال و فروش محصول.

معاون فناوری وزیر علوم گفت: در سال گذشته حدود ۳۵ هزار شغل دانش بنیان در پارک‌ها ایجاد شد که نشان دهنده رشد حدود ۵۰ درصدی است. پارک‌ها بر اساس تفاهم با معاونت علم و فناوری می‌توانند شرکت‌های دانش بنیان را ارزیابی کنند. ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع سه تاسیس شدند. شرکت‌های نوع سه توانایی‌های شرکت‌های نوع یک و دو را ندارند؛ اما هسته فناور دارند و می‌توانند از تسهیلات شرکت‌های نوع یک و دو استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ۳۳ پردیس علم و فناوری مجوز اولیه گرفتند که واسط بین مرکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باشند. راهبرد دوم آموزش و ترویج کارآفرینی است. طرح ملی ترویج کارآفرینی در این راستا پیشنهاد شد که بر اساس آن یک میلیون تومان به هر دانشجویی اعتبار می‌دهیم و به عبارتی به هر دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. راهبرد سوم مربوط به تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان است.

خیرالدین تصریح کرد: طرح دستیار فناوری که تا به حال ۲ هزار و ۷۷۱ دانشجو به این طرح پیوستند، از دیگر اقدامات این معاونت است. هر پارک ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار دارد. بیشترین تقاضا در دوره کارشناسی ارشد بوده است. براورد ما این است که ۲۵ میلیارد تومان در این زمینه اعتبار لازم داریم. دانشجویان همزمان با تحصیل ۶ ماه در شرکت‌های دانش بنیان کار می‌کنند. حقوق این افراد برای دانشجویان کارشناسی یک میلیون و برای کارشناسی ارشد ۲ میلیون تومان است.

معاون فناوری وزیر علوم افزود: راهبرد بعدی در زمینه نتورکینگ و شبکه‌سازی است‌ و به دنبال تحقیقات نیازمحور برای حل مشکلات کشور هستیم. در این راستا، ۲۵ پایه تشویقی از ۶۰ پایه تشویقی در وزارت علوم در حوزه فناوری تصویب و ابلاغ شد. برای مثال سامانه نان که به معنای نیازمحور بودن ایده‌هاست.  منظور ایده‌هایی است که بر اساس نیازهای جامعه ارائه می‌شوند. اچ ایندکس تعریف کرده‌ایم به این معنا که عضو هیئت علمی تا کنون چند نیاز را برطرف کرده است. قبلا اگر یک عضو هیئت علمی شرکت تاسیس می‌کرد، توبیخ می شد؛ اما در حال حاضر پایه تشویقی می‌گیرند.

وی گفت: حدود ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز در سامانه نان ثبت شده و ۵۳۶ ایده هم در این ثابت وارد شده است. فعالیت استان‌ها هم در دستور کار قرار گرفت. پارسال پیش از نامگذاری به دستور وزیر در استان‌ها ستاد اشتغال دانش بنیان ایجاد شد. ۱۳۰ جلسه در استان‌ها تاکنون برگزار شده است. رئیس این جلسات استاندار و دبیر آن رئیس پارک علم و فناوری است. فقط استان یزد تاکنون ۲۰ جلسه برگزار کرده است.

خیرالدین تاکید کرد: ستاد ملی اقتصاد دانش بنیان هم در وزارت علوم شکل گرفته است. در حوزه بین‌الملل قصد داریم میز همکاری بین‌المللی ایجاد کنیم‌. در کشورهایی مانند قطر، عمان و چین. متاسفانه در برخی کشورها امکان فعالیت نداریم‌.

معاون فناوری وزیر علوم درباره سامانه تانا، اظهار کرد: تانا مخفف توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری است. بر اساس ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان شکل گرفته و ۱۳ رویداد در این رابطه برگزار شده است. پارک به عنوان محور با دستگاه های اجرایی مانند استانداری هماهنگی می‌کند و بر اساس نیازها، ایده‌ها مطرح می‌شوند. سرمایه‌گذارها هم در این جلسات حضور دارند.

وی افزود: ۴۵۰ نیاز در سامانه نان توسط تانا ثبت شده است. طرح دیگر، طرح ملی تور فناوری است به این معنا که دانشجویان و دانش آموزان به پارک‌های علم و فناوری بروند و بازدید داشته باشند. ۲۷۰ تور فناوری برگزار کرده‌ایم. این تور برای روسای پارک‌های علم و فناوری هم برگزار شد.

خیرالدین تصریح کرد: جایزه فناوری و نوآوری یونسکو یکی دیگر از اقدامات بود. ۲۳ تفاهم نامه امضا شده که ۱۸ مورد آن اجرایی شده است. جایزه فناوری و نوآوری یونسکو را ارائه دادیم که این جشنواره سال‌های زوج شمسی، برگزار شود. جشنواره ملی فیلم کوتاه فناوری و نوآوری جهش هم اقدام دیگری است که دبیرخانه آن در قم قرار گرفته و دی ماه اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

وی افزود: آیین‌نامه یارانه تجاری‌سازی اخیرا نهایی شد تا به افرادی که می‌خواهند فناوری را تجاری سازی کنند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان کمک شود. تدوین آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین یکی دیگر از اقدامات معاونت بود که در ۳۹ ماده شامل بیمه پژوهش و فناوری، جذب ۳۰۰ نیرو در پارک‌های علم و فناوری تدوین شد. فناوری باز یا برون‌سپاری هم از جمله فعالیت‌های این معاونت است به این معنا که ۵۰ پارک ۵۰ برنامه دارند و هر پارک باید مسئولیت یک برنامه مهم را به عهده بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =