عرضه خودرو در بورس دلالان بازار را کنار می‌زند / تعادل قیمت‌ها به مرور زمان

کارشناس صنعت خودرو گفت: در حالت کلی عرضه خودرو در بورس اقدامی اشتباه است اما در وضعیت فعلی کشور عرضه بورس بهتر از قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره فروش خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر روی قیمت‌ها اظهار کرد: خرید خودروهای پرتیراژ  با رانت زیادی رو به رو است،‌ به‌طور مثال بر روی هر خودرویی ۲۵۰ میلیون سود خالص وجود دارد. در قرعه‌کشی خودرو عمده افراد سرمایه‌گذارانی هستند، که قصدشان خرید و فروش خودرو است و مصرف‌کننده نیستند، که این موضوع باعث ایجاد صف طولانی سرمایه‌گذاران برای خرید خودرو می‌شود و زمانی که خودرو وارد بورس کالا شود صف سرمایه گذاران از بین خواهد رفت. 

بیشتر بخوانید:

افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال/ سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو خوب است یا بد؟

وی افزود: جایگزین شدن عرضه خودرو در بورس به جای قرعه‌کشی باعث کنار رفتن سرمایه گذاران می‌شود و زمانی که قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود خودروساز به سودآوری می‌رسد و می‌تواند تولید خودرو را افزایش دهد.

کارشناس صنعت خودرو گفت: در قدم بعدی دولت دیگر بهانه‌ای برای قیمت‌گذاری ندارد و می‌تواند تولید خودرو را افزایش دهد؛ تولید که افزایش یابد عرضه و کیفیت نیز افزایش می‌یابد و به دنبال آن قیمت خودرو متعادل می‌شود و مصرف کننده راحت‌تر می‌تواند در خرید خودرو شرکت کند.

کاکایی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس در کوتاه مدت باعث کاهش قیمت خودرو نمی‌شود،‌ گفت: این اقدام در میان مدت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود و در بلندمدت نیز رقابت بین خودروسازان برای ارتقای کیفیت به وجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: در حالت کلی عرضه خودرو در بورس اقدامی اشتباه است اما در وضعیت فعلی کشور عرضه بورس بهتر از قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =