غنی‌سازی ۶۰ درصد در فردو منجر به نابودی دیپلماسی نمی‌شود / فشار در برابر فشار رویکرد ایران در مقابل آمریکا و غرب

ابوالفتح با بیان اینکه آمریکایی‌ها با روانشناسی سیاسی ایرانی‌ها آشنا هستند و می‌دانند که فشار را با فشار پاسخ می‌دهند، خاطر نشان کرد: مقامات آمریکا دیپلماسی را بهترین راه می‌دانند و این بدان معناست که اقدام ایران منجر به نابودی دیپلماسی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با وجود تمام تلاش‌های یک سال اخیر برای احیای توافق هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی و چند دور مذاکره که در همین راستا انجام شده است، به نظر می‌رسد آینده‌ای مبهم بر مذاکرات هسته‌ای سایه افکنده است. صدور قطعنامه از سوی آژانس بین الملی انرژی اتمی علیه ایران و اقدام متقابل جمهوری اسلامی و آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو حکایت از افزایش تنش‌های بین دو طرف دارد. علاوه بر این، تحولات داخلی در هر دو سوی مذاکرات نیز موجب ناامیدی بیشتر در خصوص احیای توافق هسته‌ای شده است. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای، مصاحبه‌ای با امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا با وجود تداوم اعتراضات می‌توان به آینده مذاکرات امیدوار بود، اظهار کرد: بخشی از این اعتراضات و فشارها با هدف واداشتن ایران به پذیرش شرایط مدنظر ایالات متحده در خصوص موضوع برجام است. این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت همه اتفاقات اخیر حاصل مسئله هسته‌ای است و عواملی از جمله ناکارامدی‌ها، بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌ها در وضعیت کنونی نقش دارد، گفت: فشار غرب و به ویژه ایالات متحده تا حدود زیادی با هدف القای قرار گرفتن نظام جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی است تا در این شرایط و به منظور بقا با خواسته امریکا موافقت کند.

ابوالفتح با بیان اینکه در چنین شرایطی امید به رسیدن به توافقی که مدنظر ایران باشد اندک است، افزود: البته این بدان معنی نیست که فرصتی برای توافق وجود ندارد بلکه بستگی به ایران دارد که با شرایط آمریکا کنار بیاید یا نیاید. از نظر وی، اگر ایران با شرایط آمریکا کنار بیاید، امکان توافق وجود دارد، هر چند که در دو سال اخیر چنین اتفاقی رخ نداده است.

این کارشناس سیاست خارجی در مورد آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در فردو خاطر نشان کرد: تمام این کارها تاکتیک‌هایی برای دست پر داشتن در مذاکرات است؛ یعنی هدف ایران این است که با کاهش تعهدات خود آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا به تعهدات خود بازگردد. وی افزود: آمریکا نیز تلاش می‌کند با فشار بیشتر، دست تیم مذاکره کننده غربی دست برتر را داشته باشد و ایران نیز تلاش می‌کند با اقدامات مقتضی این امر را خنثی کند؛ از همین رو، ایران بارها اعلام کرده فشار را با فشار متقابل پاسخ می‌دهد.

ابوالفتح با اشاره به اظهارات رابرت مالی مبنی بر اینکه انتظار چنین اقداماتی از سوی ایران وجود داشته، تصریح کرد: آنها با روانشناسی سیاسی ایرانی‌ها آشنا هستند و می‌دانند که فشار را با فشار پاسخ می‌دهند و به همین دلیل تاکید دارند که دیپلماسی بهترین راه است. وی افزود: این حرف بدان معناست که اقدام ایران منجر به نابودی دیپلماسی نمی‌شود و حتی شاید گفت این اقدام زمینه را برای برقراری توافق فراهم کند.

از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، برقراری توازن وحشت بین ایران و آمریکا منجر به تنظیم سند برجام شد و طرفین که متوجه مخاطرات بعدی شده بودند، به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تن دادند. وی افزود: شاید مسیر کنونی نیز فراهم کننده همان شرایط باشد یعنی ایجاد وحشت متقابل در دو طرف منجر به توافق جدید بشود. ابوالفتح تاکید کرد: اقدام ایران با هدف فراهم کردن مسیر بهتری برای توافق  است نه  اقدامی علیه توافق.

ابوالفتح در مورد تاثیر روی کارآمدن تندروها در اسرائیل بر آینده توافق اظهار کرد: مسلما ایالات متحده آمریکا سیاستش را مبتنی بر منافع ملی خود تنظیم می‌کند و نه بر اساس خواست و تمایل متحدانش؛ بنابراین، زمانی که متحدان با آمریکا هم مسیر و هم جهت باشند، خواست آنها مورد توجه قرار می‌گیرد اما هرگاه تعارض یا اختلاف نظری وجود داشته باشد، آمریکا منافع خود را لحاظ می‌کند. وی خاطر نشان کرد: دفعه قبل نیز همینطور بود و نتانیاهو هر آنچه توانست در مخالفت با توافق انجام داد و حتی به در کنگره آمریکا سخنرانی کرد، اما چون منافع آمریکا هم راستا با توافق بود، برجام حاصل شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در انتها تاکید کرد، اکنون نیز اگر آمریکا به این نتیجه برسد که باید با ایران توافق کند، حتما این کار را انجام خواهد داد؛ حتی اگر اسرائیلی‌ها موافق توافق نباشند. بنابراین، اگر تا کنون توافق حاصل نشده، بدان معنا نیست که اسرائیل جلوی آن را گرفته است؛ در واقع معنای آن این است که آمریکا نخواسته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =