اعمال تبعیض‌ برای دانشجویان پرستاری گل به خودی محسوب می‌شود/ لزوم تغییر دیدگاه‌ها برای ارتقای جایگاه پرستاران 

نماینده دانشجویان رشته پرستاری اعمال تبعیض‌های فراوان برای دانشجویان پرستاری را در مقایسه با دیگر دانشجویان در مراکز درمانی گل به خودی دانست و گفت: برای ارتقای جایگاه پرستاران باید دیدگاه‌های تبعیض آمیز عوض شود. البته این دیدگاه در بطن جامعه و حتی از وزارت آموزش و پرورش نشات گرفته است.

امیرحسین گودرزی، نماینده دانشجویان رشته پرستاری ورودی ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به بهانه ۹ آذر به مناسبت روز پرستار درباره وضعیت دانشجویان این رشته تحصیلی گفت: شاهد  تبعیض بین دانشجویان رشته پرستاری و دیگر رشته‌های تحصیلی هستیم و این تناقض از عدم مجوز ورود دانشجویان پرستاری به پارکینگ بیمارستان، داخل بخش و ... را شاهد هستیم. برای مثال دانشجوی پرستاری امکان دسترسی به گزارش وضعیت بیمار را ندارد. البته بخش قابل توجهی از پزشکان و اساتید کاربلد هستند، اما برخی از آنها شخصیت پرستار را تنزل داده و این رفتارها دانشجو را کم شان کرده و به نوعی گل به خودی محسوب می‌شود.

نماینده دانشجویان رشته پرستاری افزود: برای دانشجویان پرستاری محیط کار فرسایش‌گر است، در برخی مواقع به دانشجویان پرستاری ناهار یا شام هم ارائه نمی‌شود و  این فضا برای آنها سخته کننده و باعث از بین رفتن انگیزه آنها می‌شود.  برای دانشجویان کلاس‌ها هم در بیمارستان فرهیختگان برگزاری می‌شود، در حالی برگزاری کلاس باید در دانشگاه انجام شود.

گودرزی تاکید کرد: در سه هفته اخیر برخی از پایه‌ها هم مجازی برگزار و کمبود فضا رفع شده است. مربیان در برخی از بیمارستان‌های طرف قرارداد با دانشگاه قرارداد جایگاه دانشجو را حفظ نمی‌کنند. برخی از مربیان همچون مدیر پرستاری بیمارستان برای دانشجویان پرستاری موضع گرفته و با دانشجویان رفتار مناسبی ندارند. برای مثال همین رفتار در بین دانشجویان فعال در بیمارستان مسیح دانشوری را  شاهد هستیم.

نماینده دانشجویان رشته پرستاری ادامه داد: برخی از اساتید کمبودها را برطرف کرده و وجود این افراد برای دانشجویان در این فضا دلگرم کننده است. برخی از اساتید باید بدانند که تبعیض‌ها در محیط بیمارستان بین دانشجویان پرستاری و دیگر دانشجویان باعث افت انگیزه آنها می‌شود.

به گفته وی برای ارتقای جایگاه پرستاران به ویژه روند تحصیل دانشجویان این رشته باید دیدگاه‌ها عوض شده و تبعیض‌ها از بین برود. البته این دیدگاه در بطن جامعه و حتی از آموزش و پرورش نشات گرفته است. برای مثال وقتی برای افراد در سنین کودکی پزشک شدن از اهمیت برخوردار است و به پرستار هم به دیدگاه پوشک جمع کن و فعالیت تزریقاتی تلقی می‌شود. هرچند رشته پزشکی در مقایسه با پرستاری از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است، اما از لحاظ انسانی و شخصیت اجتماعی  این نوع تبعیض‌ها مناسب نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =