۵ وجه تمایز میان افراد با هوش و کم هوش

افراد باهوش و کم هوش‌ها عاداتی دارند که فوراً قابل تشخیص است که می‌تواند در برخی شرایط بسیار مضر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جهان ما پر از افراد مختلف با سطوح مختلف هوش است. تقریباً همه دوست دارند ادعا کنند که باهوش هستند. اما حقیقت چیز دیگری است. افراد باهوش و کم هوش‌ها عاداتی دارند که فوراً قابل تشخیص است که می‌تواند در برخی شرایط بسیار مضر باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا انسان‌های باهوش تنبل‌ترند؟

۱. افراد احمق دیگران را به خاطر اشتباهات خودشان سرزنش می‌کنند

کم‌هوش‌ها بسیار پر سر و صدا و غیرحرفه‌ای برای اشتباهات خود، دیگران را سرزنش می‌کنند؛ کاری که افراد باهوش هرگز انجام نمی‌دهند. اگر دائماً اشتباهات خود را به گردن دیگران بیندازید، خیلی سریع خود را به‌عنوان کسی نشان خواهید داد که شخصیت قابل احترامی ندارد.

افراد باهوش می‌دانند که اشتباهات، فرصتی برای یادگیری و انجام بهتر کارها در دفعات بعدی است.

۲. افراد کم‌هوش همیشه حق دارند

در موقعیت‌های درگیری و اختلاف، افراد کم هوش در قرار دادن خود به جای همتایان خود و درک استدلال‌های آن‌ها مشکل دارند. علاوه بر این، آن‌ها نمی‌توانند استدلال‌ها را در مذاکرات خود وارد کنند و احتمالاً در نظر خود تجدید نظر کنند.

نشانه بارز هوش، توانایی دیدن و درک چیزها از زوایای مختلف است. علاوه بر این، افراد باهوش همیشه ذهن خود را به روی اطلاعات و پارامترهای جدید باز می‌کنند.

افراد کم هوش برای پافشاری بر دیدگاه خود، کاملاً مستقل از استدلال‌های معتبر طرف مقابل، بی انتها به بحث می‌پردازند. البته این بدان معنا نیست که افراد باهوش همیشه به طور خودکار با دیگران موافق هستند. با این حال، آن‌ها با دقت گوش می‌دهند و تمام استدلال‌های ارائه شده در راه تصمیم گیری خود را می‌سنجند.

۳. افراد کم‌هوش به درگیری با خشم و پرخاشگری واکنش نشان می‌دهند

همه ما، حتی افراد باهوش، گاهی اوقات واقعا عصبانی می‌شویم. با این حال، برای افراد باهوش کمتر، زمانی که همه چیز آنطور که می‌خواهند پیش نمی‌رود، پرخاشگری یک واکنش استاندارد است. زمانی که احساس می‌کنند دیگر کنترل موقعیت را آنطور که مطلوبشان است ندارند، تمایل دارند از خشم و رفتار پرخاش برای رساندن حرف خود استفاده کنند.

۴. افراد کم‌هوش نیازها و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرند

افراد باهوش معمولاً در قرار دادن خود به جای دیگران بسیار خوب هستند. به این ترتیب، درک دیدگاه همتای خود برای آن‌ها دشوار نیست. با این حال، افراد کم هوش به سختی می‌توانند تصور کنند که دیگرانی هستند که تصور متفاوتی نسبت به آن‌ها دارند و بنابراین نمی‌توانند با چیزی غیر از نظر خود موافق باشند.

هر یک از ما هر از گاهی خودخواه می‌شویم، این کاملا طبیعی و انسانی است. فقط مهم است که تعادل بین نیاز به دنبال کردن اهداف و خواسته‌های خود و نیاز به احترام به احساسات همنوعانمان برقرار باشد.

۵. افراد کم‌هوش فکر می‌کنند از همه بهتر هستند

افراد باهوش سعی می‌کنند به دیگران انگیزه بدهند و به آن‌ها کمک کنند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، زیرا نمی‌ترسند تاثیر بدی روی جایگاه خودشان بگذارد. آن‌ها اعتماد به نفس سالمی دارند و به اندازه کافی باهوش هستند که توانایی‌های خود را قضاوت کنند.

کم‌هوش‌ها تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا خود را بهتر نشان دهند. آن‌ها معتقدند که بالاتر از دیگران هستند و به سرعت و با تعصب واکنش نشان می‌دهند. این نشانه هوش نیست.

بسیاری از زیست شناسان بر این باورند که توانایی انسانی ما برای همکاری عامل اصلی تکامل ما بوده است؛ بنابراین شاید بزرگترین نشانه هوش، کار خوب با افراد دیگر باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1161756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =