محصولات چینی، صنعت میناکاری ایرانی را دستخوش تغییر کرده است

دانش آموز مدرسه سما با ابزار نارضاریتی از نبود بازار در زمینه تولیدات و حمایت از محصولات میناکاری گفت: محصولات چینی و برخی دخالت‌ها این صنعت را دستخوش تغییر کرده است.

ستایش کوشی در کلاس نهم مدرسه سما بروجرد مشغول به تحصیل است. این نوجوان کارآفرین با شرکت در دوره دو ماهه و کمک پدر و مادرش به میناکاری ماهر تبدیل شده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه میناگری جزو صنایع دستی بروجرد است، گفت: این صنعت به شکل متداول بر روی طلا و ورشو طراحی می‌شود. متاسفانه در وضعیت کنونی شاهد کاهش میزان ورشوی با کیفیت در بازار هستیم، چون مابقی محصولات شامل یک لایه فلز ورشو می‌شود.

این دانش آموز مدرسه سما از دغدغه‌هایش در حین کار افزود: برای میناکاری ظرف‌ها باید مناسب باشد تا در حین کار قلم نشکند  و ظرف هم آسیب نبینند. در وضعیت کنونی به دلیل فعالیت بر روی فلزات ورشو احتمال بروز مشکلات متعدد همچون شکستگی یا پارگی در حین کار افزایش می‌یابد. برای مثال اصفهانی‌ها به تولید مینیاتور و بروجردی‌ها هم به تولید گل و مرغ می‌پردازند. هر یک از طرح‌های خلاقانه نیازمند صرف وقت ۶ ماهه است و می‌توان از طریق میناکاری تمامی طرح‌ها را ارائه داد. در ابتدا این طرح از طریق مداد ایجاد و در مراحل بعد با بکارگیری قلم‌های متعدد می‌توان طراحی‌های متعدد را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون در مسابقات متعدد شرکت کرده و مقام‌های فراوان در بروجرد، اصفهان و مقام اول کشور در رشته میناکاری را از آن خود کرده است، ادامه داد: بنده علاقمند به ادامه فعالیت در این حوزه به شکل فوق حرفه‌ای هستم، چون این صنعت در حوزه‌های متعدد همچون سیاه قلم و  مینیاتور فعالیت می‌کند و در میناکاری طرح‌های متنوع و متفاوتی استفاده می‌شود که در بسیاری از هنرهای دوره اسلامی، به ویژه تذهیب کاربرد داشته است. این طرح‌ها شامل اسلیمی، ختایی، مرغ و ختایی، گل و مرغ، ابنیه و آثار تاریخی، اسلیمی و ختایی، احادیث، اشعار فارسی می‌شود.

این کارآفرین نوجوان درباره کم و کاستی‌ها در فعالیت‌های هنری این چنین گفت: برای میناکاری و انجام طرح‌های متعدد به ظروف مرغوب نیاز است و همین امر هزینه بر و مستلزم اختصاص زمان است، اما در وضعیت کنونی این نوع محصولات بازار ندارد. برای مثال بنده برخی از ظروف را بیش از سه میلیون خریداری کرده و به طراحی، پردازش و دیگر اقدامات برای میناکاری می‌پردازم. هرچند موقع فروش این محصول از مشتری خاصی برخوردار نیست و همین امر میناکاران را نسبت به ادامه فعالیت در این صنعت دلسرد می‌کند. در حالی که میناکار برای تولید یک محصول ساعت‌ها وقت صرف می‌کند.

کوشی ادامه داد: میناکاری به دلیل قلم زنی به سبک خاص از طرفدار خاص خود برخوردار است. هرچند محصولات چینی و برخی دخالت‌ها در این صنعت بازار را دستخوش تغییر کرده است. اغلب افراد از این صنعت آگاهی نداشته و گرانی آن بهانه‌ای برای کم توجهی به آن است.

  به گفته وی در مدرسه سما و حمایت‌های پارک‌های فناوری توانستم در مسابقات متعدد شرکت کرده و با مساعدت مربیان در مدارس سما مواجه بودم. در آینده هم برنامه برای یادگیری حرفه‌ای و  آموزش این صنعت به متقاضیان دارم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =